• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller ej?

SFS

Omega
Blev en intressant måndag detta.

Gick till Nymans ur (i Sthlm) med min nyinköpta Vacheron Constantin 222 för att korta länken (hade den till salu men tänker nog behålla den) och efter två minuter kommer säljaren ut och säger att klockan är fake och menar att VC aldrig haft någon sådan modell samt att även insidan av länken borde vara av guld. Jag påpekar att klockan är en gammal modell från 80-talet men på en rak fråga så säger de sig vara säkra på att den är fake.

Går till Kaplans och lämnar in den för värdering så får se hur det går
VC 222 002.JPG

VC 222 var märkets svar på Nautilus och Royal Oak och tillverkades inte i många exemplar, det fanns en jumbo på 37 mm, mid size på 34 (den jag har) samt en ladyversion.

Nu till frågan, vad tror ni mera bevandrade i vintagevärlden om detta?
Jag tycker det verkar konstigt att det skulle finnas en fake 222:a och dessutom en med en missfärgning (se kl 7), dock kan jag ju självklart ha fel. Men säljaren (Chronos i Aten) är rätt stor och verkar helt klart seriös. Dessutom tycker jag det är konstigt att Nymans inte känner till modellen, men jag får ju hålla med om att den inte är precis välkänd, men ändå. Här är en annan av samma modell:

http://vacheron.watchprosite.com/show-f ... side-look/
Ursäkta svamlet men är rätt uppjagad över detta...

Upp
 

Guinness

Cartier
Hmm lämnade in min 222 jumbo på nymans och då hade de koll på att den fanns. Men 34 mm är en etablerad modell och att de inte ens vet om att den finns är lite skrämmande isf. Om det istället handlar om att den borde ha guld på insidan länken så kan de se på denna bild (se länkad tråd) att detta ex inte heller har det. Dock känner jag igen diskussionen om att vissa har guld och andra inte. Finns en tråd om detta någonstans på internet. Tror dock inte att någon var fejk utan var olika versioner, kommer dock inte ihåg 100. Fråga i länkade tråden så får du säkert svar.

http://www.thehourlounge.com/en/vac...ussions/vacheron-constantin-222-review-554141

Gällande om det finns fejk 222or så har jag aldrig sett någon vad jag vet. Dock betyder det väldigt lite.
 

Kniven

Cartier
Genom att säga att modellen inte existerar och att den om den existerade skulle haft guld på insidan är ju två fel av två möjliga. För att de sedan ska kunna säga att den är fejk utan att öppna den borde de vara säkra på sin sak, vilket det uppenbart inte är eftersom både modellen och länken existerar.
 

SFS

Omega
Tack för infon Guinness! Kan ju ha varit så att det var en oerfaren urmakare (jag antar att säljaren gick och frågade en urmakare).
Ifall den nu får godkänt av Kaplans så får jag bara gå tillbaka och be att de gör ett nytt försök ;). Men visst den kan vara fejk, dock säger min magkänsla att den är äkta. Men, men Nymans är ju proffsen.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tack för infon Guinness! Kan ju ha varit så att det var en oerfaren urmakare (jag antar att säljaren gick och frågade en urmakare).
Ifall den nu får godkänt av Kaplans så får jag bara gå tillbaka och be att de gör ett nytt försök ;). Men visst den kan vara fejk, dock säger min magkänsla att den är äkta. Men, men Nymans är ju proffsen.

Om jag vill reklamera en gurka på ICA men de menar att gurkan aldrig funnits plus att det egentligen är en zucchini så skulle jag inte kalla dem för proffs...
 

SFS

Omega
För att de sedan ska kunna säga att den är fejk utan att öppna den borde de vara säkra på sin sak, vilket det uppenbart inte är eftersom både modellen och länken existerar.[/quote]

Absolut, det tycker man ju.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Låter som ett väldigt kvickt konstaterande utan att göra riktiga efterforskningar. Håller tummarna för att det inte är några konstigheter, håll oss uppdaterade :)
 
  • Like
Reactions: SFS

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Haha, tror det nog beror på att jag inte klär mig som en av deras vanliga kunder, kanske jag inte ger ett seriöst intryck...


Jobbat i butik 30 meter längre ner på gatan från Nymans för några år sedan.. det första man lär sig som butikssäljare är att man inte ser vem som har störst plånbok och även om man gjorde det så ska man behandla alla likadant.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Äsch, inte första gången Nymans gör en sådan sak, tyvärr.
Fräsig klocka, men vad är det med springbaren?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur såg den ut på insidan? Det bör ju märkas ganska snabbt om den är äkta eller ej beroende på vad det är för motor som sitter innanför huven. Känns inte som att fakemakarna lägger mödan på att kopiera/få tag på ett JLC/Vacheronverk...

X8nqBTg.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
VC har en del sjysta ur i sin historia. Gillar verkligen länken med guld på baksidan, ser riktigt smidig ut!

Ser också fram emot lösningen på denna tråden :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Om jag vill reklamera en gurka på ICA men de menar att gurkan aldrig funnits plus att det egentligen är en zucchini så skulle jag inte kalla dem för proffs...


Grymt svar! :woot:

Snygg VC! Nu är jag ny inom klockor och har inte så bra koll, men den där VC'n var riktigt snygg!
Att den inte har guld innanför länkarna känns lite... små snålt i en klocka i den klassen. Den var ju allt annat än billig när den kom ut kan jag tänka mig.
Men jag tvivlar nog på att det är en fejk. Jag menar, det finns ju mer kända klockor att göra fejk av (Läs: Rålecks, Åmegga).
 
  • Like
Reactions: SFS

BadkarsPiraten

Vacheron
Fy fan vad förbannad jag skulle bli om jag besökte en butik för att köpa en tjänst och de påstår felaktigt att min klocka är fejk. Kränkande! Svin!


Jag hade blivit flyförbannad.
När du fått ditt svar ifrån Kaplans ska du gå in med papper på det, skälla ut jäveln ordentligt att han ska fanemig vara 100% säker innan han ropar något och sedan lämna in den på Rob E.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Att som AD påstå att en klocka är fake kräver att denne är 100% säker och det ska inte finnas några frågetecken alls. Tänk om TS valde att slänga klockan som visades vara en äkta. Ryser lite av tanken


Läste en post på Rolex forumet där en snubbe hade en rödsub och blev tillsagd av AD att Sub har aldrig kommit med röd text, plast istället för glas osv.
Han påstod att han mosade ner den i marken och gick vidare förbannad. Tydligen hade klockan varit en gåva till honom från en annan man.

Om det är sant, vilket det tyvärr verkade vara, så är det absolut hemskt...
 
Topp