• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Äkta eller ej?

Det är väl ingen här som säger att killen på Nymans gjorde rätt? Och även om personalen får utbildning av ett märke så betyder inte det att de lär sig alla referenser märket har haft de senaste 30+ åren.

Under mitt besök hos Jaeger hade vi en stor samlare med oss. Han satt på kunskap som vår guide inte visste. Och vad gäller Kaplans, samma samlare menade att de i mångt och mycket inte har särskilt bra koll. Till hans fördel då han tydligen knipit en original Geophysic på auktion där. Med utgångspris på 5000:-...

Det är väl ingen här som säger att killen på Nymans gjorde rätt? Och även om personalen får utbildning av ett märke så betyder inte det att de lär sig alla referenser märket har haft de senaste 30+ åren.

Under mitt besök hos Jaeger hade vi en stor samlare med oss. Han satt på kunskap som vår guide inte visste. Och vad gäller Kaplans, samma samlare menade att de i mångt och mycket inte har särskilt bra koll. Till hans fördel då han tydligen knipit en original Geophysic på auktion där. Med utgångspris på 5000:-...

Bra avrundning på den här tråden!

Även om det är lite komiskt att just Nymans begick misstaget så är det faktiskt så att alla kan göra fel.. Även Kaplans har ju gjort sina snedsteg..

Felet var inte att Nymans hade fel utan de kan alla AD:s ha vad det gäller ovanliga delar eller modeller. Felet de begick var att de inte påpekade sin osäkerhet för kunden och därefter stämde av med VC.

Jag kan lova er därute att möjligheterna att göra fel är enorma..

Sedan ni som säger att ni skulle sulat den i backen, hur tänker ni då? Han kunder ändå skicka tillbaka den till säljaren och fått pengarna åter. Är man så dum att man skulle sulat den i backen, kopia eller ej så får man skylla sig själv om man förlorat pengar.

Så sant.
Dom borde ha stämt av med VC eller annan kunnig.

I mitt yrke får jag varje dag frågor jag inte kan något mycket om, men även om jag kan (men är inte bombsäker) så dubbelcheckar jag alltid och återkommer med ett svar som jag senare vet är rätt.
Men visst har jag också gett felaktigt svar. Har nog hänt många gånger.

Kom igen... det handlar inte om en udda vintage-tavla till en rolex, eller en armbandsref. Eller ett cykeldrev från campa. Eller en gammal Musse Pig-tröja från gul&blå. Det handlar om ADn för ett av de mest exklusiva märkena med en väldigt liten (plats för siffra från någon kunnig person) modell- och produktionsserie.

Dessutom sa ju säljaren på frågan om de var säkra på att den var fejk "ja" enligt trådskaparen.

Hade de sagt "jag är osäker på modellen, de jag/vi har sett har alltid haft genomgående guld på länken, är det okej om vi håller den över natten så ska pelle/anna/eller Karlson på VC bekräfta modellen?" så hade det varit korrekt skött, nu är det oförsvarligt. Man uttalat sig inte så skarpt om man inte är 100 %, och det var man uppenbarligen inte i detta fall.

Kaplans kompetensnivå är helt frånkopplat detta - gör varken till eller från.

(BTW är jag sosse, om det tillför något i debatten.)

Tror du på fullt allvar att det finns någon AD som kan alla modeller samt avvikelser på ett varumärke de för? Om du gör det är du mer än naiv..
Ser här nu att tråden har spårat ur rejält. Självklart är det naivt att tro att en AD kan alla modeller och avvikelser, vilket jag inte tror. Det jag menade var att som AD, eller som fackkunnig oavsett område, bör man vara säker på sin sak innan man uttalar sig. När man väl uttalar sig, ja då ska det som sägs stämma. Sen är vi ju alla människor som begår misstag, no doubt.

Tillbaka
Topp