• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Äkthetsintyg

Vad ska första köparen med det till när du köper hans klocka, du behöver väl det för försäkringsbolaget om något skulle hända?

Hej KS! Har möjlighet att köpa en klocka till bra pris imorgon söndag, dock utan cert och intyg.

Önskar göra ett äkthetsintyg i samband med köp (då det handlar om mycket pengar) hos en AD eller auktoriserad värderare. Rob E har stängt, så undrar om någon har tips om vart jag kan vända mig en söndag för intyg som kan ske samma dag?

Väldigt tacksam för tips.
/Skipjack

Hej KS! Har möjlighet att köpa en klocka till bra pris imorgon söndag, dock utan cert och intyg.

Önskar göra ett äkthetsintyg i samband med köp (då det handlar om mycket pengar) hos en AD eller auktoriserad värderare. Rob E har stängt, så undrar om någon har tips om vart jag kan vända mig en söndag för intyg som kan ske samma dag?

/Skipjack
Vad är det för klocka? :)

/Skipjack

Hej

Det kan vara svårt på en Söndag om man inte känner någon i branschen, Som kan utfärda ett äkthetsintyg.
Ev så kan dom öppna och verifiera att den är äkta. Om du känner någon ?
Som är en av dessa --> Av Sveriges Handelskamrar förordnad värderings och besiktningsman.

Nu vet jag inte om en pantbank kan verifiera att den är äkta på en söndag (om dom har öppet) Men dom skriver inte intyg.

Jag känner folk men då det är söndag,
Samt att dessa skriver inte intyg på fritiden utan detta går via butiken då dessa är.
Av Sveriges Handelskamrar förordnad värderings och besiktningsman. :cigar:

//Simon

Ingen fara, kände på mig att det var den så fort du nämnde att cert osv saknades.

Edit: hur har kontakten med säljaren varit? Vad har han sagt?

Han ”Thomas” var mån om snabb affär.
Jag bad om att vi skulle mötas upp hos AD för att på min bekostnad göra ett äkthetsintyg/granskning. Något han inte var så pigg på. Han skulle därefter återkomma men konversationen dog ut. Kändes något oseriös i sitt sätt att skriva och svara på mina frågor.

Tjenare!
Bor i malmö och skulle vilja få ett äktenhetsbevis till min cartier santos, vart bör jag vända mig? Saknar Cert samt papper.

Ringde Rob Engström och frågade om äkthetsintyg. De utfärdar inte äkthetsintyg, punkt. Däremot utfärdar de värderingsintyg som underlag för försäkring m.m. De går igenom skicket ytligt, samt urverket så skulle ta 1-2 dagar pga beläggning och behövde inte boka tid.

Värderingsintyget blir in princip samma sak eftersom de inte hade värderat den om den inte var äkta. Men kan inte ses som ett äkthetsintyg på samma sätt som ett certifikat kan.

Ringde Rob Engström och frågade om äkthetsintyg. De utfärdar inte äkthetsintyg, punkt. Däremot utfärdar de värderingsintyg som underlag för försäkring m.m. De går igenom skicket ytligt, samt urverket så skulle ta 1-2 dagar pga beläggning och behövde inte boka tid.

Värderingsintyget blir in princip samma sak eftersom de inte hade värderat den om den inte var äkta. Men kan inte ses som ett äkthetsintyg på samma sätt som ett certifikat kan.
Var i kontakt med rob e ang detta för något år sedan, han påpekade om klockan är fejk värderas den till 0.-

Hur mycket tar Rob för äkhetsintyg?

Jag var nog för snabb med att skriva, menade så klart pris för "värderingsintyg".
Ingen fara. Det kostade 1500 att värdera en Rolex. Om jag fattade dem rätt så skiljer sig priserna lite mellan märke och modell. De är jättetrevliga så bara att ringa och fråga vad det skulle kosta för din klocka :) @eddiex säg till om det är något mer du undrar över

Tillbaka
Topp