CaptainOats skrev:
Tror nog ändå jag är sugen på crosshybrid nu, kommer nog fan cykla lite i eljusspår osv kom jag på.
Trist att bara cykla på en rak väg, vill köra lite terräng iaf.
Dämpare är bra att ha då kan jag tänkte mig, hur funkar det med de låsningsbara ?
Ska du brumma runt i elljusspår är det nästan overkill med dämpargaffel. De låsningsbara är vad det låter som; det sitter ett vred på gaffeln (eller på styret, med en vajer som går ner till gaffeln) som du vrider på för att göra gaffeln stel. Finare dämparsystem har "automatisk" låsning (framförallt bakdämpning), men det är ingenting du hittar på den typen av cyklar som jag tror du spanar på. Som i fallet med hydrauliska skivbromsar ovan är det lite trist att knipa de enklaste modellerna, jag tycker det är bättre att satsa på en schysst stel gaffel (som är lätt och styv) istället för en billig hittepådämpargaffel som är tung, flexig och inte speciellt funkis baraföratt.
Några frågor som kan vara vettiga för att ge en bra rekommendation;
Vill du ha rakt styre (som på en mountainbike) eller bockstyre (som på en landsvägscykel)?
Vilket/vilka användningsområden har du tänkt att ha cykeln till (träning, pendling, cykla och handla)?
Vill du ha (vettiga, fasta) skärmar?
Interna, externa eller inga växlar alls?
Vill du ha dämpargaffel?