• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

point1

Cartier
CaptainOats skrev:
Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?

Nej inte på en stadscykel. Skulle snarare avråda från hydrauliska bromsar eftersom dom inte kommer få några av bättre kvalitet i det lägre prisspannet. Problemet med billiga hydrauliska är ofta att de är mer svårservade en t.ex. mekaniska skivbromsar eller mekaniska v-bromsar. Dessutom brukar modulation inte alltid vara speciellt bra på dessa. Köper du finare bromsar brukar dessa ofta var relativt genomtänkta och service brukar inte vara så krångligt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Singular skrev:
Bah, tyska postordercyklar...

(ja, ett jävla pretto)

Min enda invändning mot dem är att det är svårt att hitta rätt geometri för en nybörjare utan möjlighet till provcykling.

Och visst, en speedvagen-cross är kanske kreddigare...
 

Knät

Cartier
Apollos cyklar är samma skrot och korn som Nishiki.. Syns ganska lätt när man tittar på dem.. Speciellt om man kollar på kartongerna de kommer i..
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Gällande val mellan rakt styre eller bockstyre så krävs det väl ganska många mil rätt frekvent innan de flesta drar nytta av bockstyre. Rakt styre klart att rekommendera vid stadscykling, kortare pendling osv. Men rätta mig om jag har fel...
 

vekktah

Cartier
hehe, själv har jag bara kört/ägt Cube av dem. Men sen jag fingrat på både Rose och Canyon (samt konstaterat vilka som kör dem) så har jag mjuknat. inget jag köper själv, (nästa mtb kan dock bli cube igen) är cannondale-fanboy

@Singular: vad cyklar du på? märke och typ av markbeläggning.
 

vekktah

Cartier
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

_jonte skrev:
Gällande val mellan rakt styre eller bockstyre så krävs det väl ganska många mil rätt frekvent innan de flesta drar nytta av bockstyre. Rakt styre klart att rekommendera vid stadscykling, kortare pendling osv. Men rätta mig om jag har fel...

för mig var det tvärtom, kom inte igång med längre distanser innan jag köpte crossen. placebo-effekt kanske, men ändå. Och jag har den att lämna sonen på dagis (han sitter på ramen) etc, det är inte problem att använda den som "vardagscykel alls) dessutom billigare än min alfine-hybrid jag hade innan.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

vekktah skrev:
_jonte skrev:
Gällande val mellan rakt styre eller bockstyre så krävs det väl ganska många mil rätt frekvent innan de flesta drar nytta av bockstyre. Rakt styre klart att rekommendera vid stadscykling, kortare pendling osv. Men rätta mig om jag har fel...

för mig var det tvärtom, kom inte igång med längre distanser innan jag köpte crossen. placebo-effekt kanske, men ändå. Och jag har den att lämna sonen på dagis (han sitter på ramen) etc, det är inte problem att använda den som "vardagscykel alls) dessutom billigare än min alfine-hybrid jag hade innan.
Ja, jo... Men är inte rakt styre bättre i de flesta lägen förutom vid långa distanser? De flesta cyklar inte särskilt långt oavsett vilken cykel de har.
 

vekktah

Cartier
Jo, i skogen kanske. Kortare distanser spelar det kanske mindre roll. Vanesak. Och smaksak. Men det talades om träning, och då är bockstyre bäst.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Jag cyklar 5mils rundor på min miyata valley runner, mtb med rakt styre. Går utmärkt. Blir inte samma hastighet som med landsvägscykel, men det är inte farten utan träningsefffekten jag är ute efter, och då ska det vara jobbigt!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Knät

Cartier
vekktah skrev:
Haha, underbart. Vilka människor. Ska visa dessa inlägg hemmavid när det gnälls om mina ynkliga fyra cyklar

Kan bjuda på min uppställning också..

Lvg. Trek Madone 6.9
Lvg. SS Trek District
Fixed. Baschin Pursuit
Tempo SS. Fuji Tempo
Samt en hel jävla massa skrot.. Ligger väl en tre-fyra ramar till i förrådet..
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Hehe, kul läsning. Visste faktiskt inte alls att folk har så många cyklar! :)
 
Minicykel, fram och tillbaka från jobbet ca 7.5 km enkelväg, Maj till Augusti, tvåväxlad via bakåttramp...ska kanske köpa en cool SingleSpeed i sommar....har ni en till salu, maila!

Min Oceangrönblåa stålhäst...

Cykel_1.jpg


Cykel_2.jpg


Cykel_3.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
_jonte skrev:
Hehe, kul läsning. Visste faktiskt inte alls att folk har så många cyklar! :)

Nåja, har man trampat mer eller mindre dagligen i snart femton år blir det ju lite cyklar...

Jag ser mig dock knappast som samlare utan snarare en tung brukare. Ska det samlas är ju JE i en klass för sig själv med en mängd riktigt feta maskiner.
 
Singular skrev:
Nåja, har man trampat mer eller mindre dagligen i snart femton år blir det ju lite cyklar...

Jag ser mig dock knappast som samlare utan snarare en tung brukare. Ska det samlas är ju JE i en klass för sig själv med en mängd riktigt feta maskiner.

BDJE ska alltid vara värst ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tror nog ändå jag är sugen på crosshybrid nu, kommer nog fan cykla lite i eljusspår osv kom jag på.
Trist att bara cykla på en rak väg, vill köra lite terräng iaf.

Dämpare är bra att ha då kan jag tänkte mig, hur funkar det med de låsningsbara ?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Tror nog ändå jag är sugen på crosshybrid nu, kommer nog fan cykla lite i eljusspår osv kom jag på.
Trist att bara cykla på en rak väg, vill köra lite terräng iaf.

Dämpare är bra att ha då kan jag tänkte mig, hur funkar det med de låsningsbara ?

Ska du brumma runt i elljusspår är det nästan overkill med dämpargaffel. De låsningsbara är vad det låter som; det sitter ett vred på gaffeln (eller på styret, med en vajer som går ner till gaffeln) som du vrider på för att göra gaffeln stel. Finare dämparsystem har "automatisk" låsning (framförallt bakdämpning), men det är ingenting du hittar på den typen av cyklar som jag tror du spanar på. Som i fallet med hydrauliska skivbromsar ovan är det lite trist att knipa de enklaste modellerna, jag tycker det är bättre att satsa på en schysst stel gaffel (som är lätt och styv) istället för en billig hittepådämpargaffel som är tung, flexig och inte speciellt funkis baraföratt.

Några frågor som kan vara vettiga för att ge en bra rekommendation;

Vill du ha rakt styre (som på en mountainbike) eller bockstyre (som på en landsvägscykel)?

Vilket/vilka användningsområden har du tänkt att ha cykeln till (träning, pendling, cykla och handla)?

Vill du ha (vettiga, fasta) skärmar?

Interna, externa eller inga växlar alls?

Vill du ha dämpargaffel?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
CaptainOats skrev:
Tror nog ändå jag är sugen på crosshybrid nu, kommer nog fan cykla lite i eljusspår osv kom jag på.
Trist att bara cykla på en rak väg, vill köra lite terräng iaf.

Dämpare är bra att ha då kan jag tänkte mig, hur funkar det med de låsningsbara ?

Ska du brumma runt i elljusspår är det nästan overkill med dämpargaffel. De låsningsbara är vad det låter som; det sitter ett vred på gaffeln (eller på styret, med en vajer som går ner till gaffeln) som du vrider på för att göra gaffeln stel. Finare dämparsystem har "automatisk" låsning (framförallt bakdämpning), men det är ingenting du hittar på den typen av cyklar som jag tror du spanar på. Som i fallet med hydrauliska skivbromsar ovan är det lite trist att knipa de enklaste modellerna, jag tycker det är bättre att satsa på en schysst stel gaffel (som är lätt och styv) istället för en billig hittepådämpargaffel som är tung, flexig och inte speciellt funkis baraföratt.

Några frågor som kan vara vettiga för att ge en bra rekommendation;

Vill du ha rakt styre (som på en mountainbike) eller bockstyre (som på en landsvägscykel)?

Vilket/vilka användningsområden har du tänkt att ha cykeln till (träning, pendling, cykla och handla)?

Vill du ha (vettiga, fasta) skärmar?

Interna, externa eller inga växlar alls?

Vill du ha dämpargaffel?

Jag förstår, se mina önskemål nedan så kanske du kan tipsa om något.
Vill helst inte lägga mer än runt 5-6 K

Jag vill ha rakt styre, inget bockstyre
Skärmar är bra mot lera och sådant
Växlar, klassiska tumväxlar ?
Tror nog inte jag vill ha dämpargaffel då jag tänker mig att den blir sunkig efter ett tag.

Syftet är 90 % träningscykla i olika miljöer, asfalt som grusväg, 10 % cykla till kompisar/gym/handla , jag åker bil annars så det är bara ibland den kommer användas därav att jag inte vill lägga en förmögenhet.

Mvh
Marcus
 

Knät

Cartier
Nån ropade??

Skitsvårt det där.. Mitt första råd som nästan alltid gäller när någon frågar om en produkt som de inte har koll på, satsa några kronor till så blir det mycket roligare.
5-6000 ger ingen jättekul cykel om jag ska vara ärlig. Speciellt inte om 90% ska vara träning. Jag skulle nog säga att du bör komma upp runt 8000 för att det ska vara något som fungerar att träna på. Det är enkelt så att ju bättre komponenter en cykel destå bättre klarar den av att ta hand om de påfrestningar du utsätter den för. Träning påfrestar alltid cykeln som mest (bortsett från vinterpendling och fyllecykling, men då går komponenter åt skogen pga andra saker)

2-3000 till för en cykel är inte så farligt sett till dess livslängd. En hybrid som sköts på rätt sätt och servas regelbundet lever i minst tio år. Om du lägger 3000 till så blir det 300:- per år dvs 25:- i månaden. Har du inte råd med det så köp en billigare cykel, annars så hoppar du upp en prisklass och får kul på cykeln.. ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Knät skrev:
Nån ropade??

Skitsvårt det där.. Mitt första råd som nästan alltid gäller när någon frågar om en produkt som de inte har koll på, satsa några kronor till så blir det mycket roligare.
5-6000 ger ingen jättekul cykel om jag ska vara ärlig. Speciellt inte om 90% ska vara träning. Jag skulle nog säga att du bör komma upp runt 8000 för att det ska vara något som fungerar att träna på. Det är enkelt så att ju bättre komponenter en cykel destå bättre klarar den av att ta hand om de påfrestningar du utsätter den för. Träning påfrestar alltid cykeln som mest (bortsett från vinterpendling och fyllecykling, men då går komponenter åt skogen pga andra saker)

2-3000 till för en cykel är inte så farligt sett till dess livslängd. En hybrid som sköts på rätt sätt och servas regelbundet lever i minst tio år. Om du lägger 3000 till så blir det 300:- per år dvs 25:- i månaden. Har du inte råd med det så köp en billigare cykel, annars så hoppar du upp en prisklass och får kul på cykeln.. ;)

Jo det har du väl rätt i, frågan är om det är Crosshybrid jag ska satsa på ?
För mig är det i prinicip en MTB ? lite smalare hjul eller ?
 

Knät

Cartier
Mjoa... Crosshybriderna har nackdelen med dämpad framgaffel för det mesta. En sak som jag tycker är ganska onödig att lägga pengar på.. Följande nackdelar: Mer saker som kan krångla, tyngre, ökat servicebehov, flexigare. Fördelar: Bekvämare vid stökigt underlag.
Min rekommendation hade nog varit en Racehybrid, det finns gott om plats för dubbdäck eller grövre däck även på dessa.. Passar dessutom bättre för träning än crosshybriderna. Det stora pluset är att du slipper betala för en framgaffel som du sällan kommer ha någon större nytta av. Pengarna hamnar på växlar, hjul och bromsar istället vilket borgar för en bättre helhet.

Några bra modeller i lagom pris (har inte dyngat ner mig helt kollade bara snabbt, det finns massor av andra val)
Specialized Sirrus Elit Disc 7995:-
Scott Sub 20 8495:-
Nishiki Pro SLD 8695:-
Notera att detta är 2013 års priser.. Just nu kan det finnas rätt mycket fynd från 2012 kvar.. Så ut i cykelaffärerna och botanisera.. :)
 

vekktah

Cartier
2012 cirrusen (eller om det var 2011) blev återkallade pga att framgafflarna knäcktes. Min kompis hade en, (som inte knäcktes..) men jag upplevde inte den som en bra cykel att träna på då jag jämförde den med min bad boy. Cirrusen hade en väldigt upprätt sittställning (dessutom är den sjukt ful) skulle kolla på scott sub (min tjej har sen, hon är sjukt snabb på den) eller Nishiki men helst den här:

http://www.cube.eu/en/tour/urban-life/editor/
http://www.erlan.se/cube-editor-med-shi ... -1474.aspx

billigare alternativ
http://www.erlan.se/cube-hyde-race-med- ... -1474.aspx

växlarna väger lite (och kostar) , men de är paradiset att cykla med. 11 cykelbara växlar som aldrig krånglar (nästan) skivbromsar och dessutom till en bråkdel av vad du får betala för en amerikansk cykel med samma bestyckning. (håll för öronen när tyskhatarna kommer igång)

så, iväg o handla nu. i klockplånkan mätt är det ju småpotatis. (reservera dock för spd-skor och sköna kläder, hjälm, pump + lite allmänt tjafs för c:a 3.000 - 5.000:- )
 

Knät

Cartier
vekktah skrev:
2012 cirrusen (eller om det var 2011) blev återkallade pga att framgafflarna knäcktes. Min kompis hade en, (som inte knäcktes..) men jag upplevde inte den som en bra cykel att träna på då jag jämförde den med min bad boy. Cirrusen hade en väldigt upprätt sittställning (dessutom är den sjukt ful) skulle kolla på scott sub (min tjej har sen, hon är sjukt snabb på den) eller Nishiki men helst den här:

http://www.cube.eu/en/tour/urban-life/editor/
http://www.erlan.se/cube-editor-med-shi ... -1474.aspx

billigare alternativ
http://www.erlan.se/cube-hyde-race-med- ... -1474.aspx

växlarna väger lite (och kostar) , men de är paradiset att cykla med. 11 cykelbara växlar som aldrig krånglar (nästan) skivbromsar och dessutom till en bråkdel av vad du får betala för en amerikansk cykel med samma bestyckning. (håll för öronen när tyskhatarna kommer igång)

så, iväg o handla nu. i klockplånkan mätt är det ju småpotatis. (reservera dock för spd-skor och sköna kläder, hjälm, pump + lite allmänt tjafs för c:a 3.000 - 5.000:- )

Det var 2011 som ett fåtal gafflar gick sönder, är rätt säker på att Spesch har löst det problemet nu.. ;)
Sittställningen löser man fort genom att vända styrstammen. Utseendet hör väl till ögonen på betraktaren, men nej jag tycker inte heller att den är skitsnygg. Det jag gillar är att ramen faktiskt presterar riktigt bra för sin prisklass..

Alfine 11 - ja tack, men det är ju det där med priset..
Alfine 8 - Ja, om man ska pendla med cykeln. Nej, om man ska träna med den. Alldeles för mycket "trampa i sirap-känsla".

Jag är ingen tyskhatare.. Men jag tycker inte att just Cube står sig så jäkla bra prismässigt mot Specialized eller Trek idag, båda dessa har ju sänkt sina priser ganska markant de senaste åren. Möjligtvis mot Cannondale då.. Som alltid kostar för mycket. ;)
Visst, köper man på postorder från tyskland så kan man komma undan riktigt billigt, men som förstagångsköpare är det vettigare att köpa i butik i Sverige så man får hjälp med inställningar och man kan få en bra kontakt när det gäller servicebiten..

Spd skor finns ingen större anledning att punga ut för på en gång.. Satsa på en bra hjälm och ett par sköna handskar. Köp sedan till det man behöver i omgångar..
 

vekktah

Cartier
Syftet är 90 % träningscykla i olika miljöer

Träna utan SPD alltså? Jag har inte cyklat utan SPD på 12 år men jag får krupp av att cykla utan att sitta fast. Vinsterna vad gäller träning är det väl ett fåtal som bestrider? skor + pedaler får man ju för en dryg tusing. Vad gäller priser så står sig specialized sämst vad gäller pris generellt, eller så är deras ramar världsultrabäst. Hade f.ö alfine 7 (?) och körde många långa turer på den, ingen sirap alls.
 
Topp