• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag en av få som skulle bli desorienterad med en klocka som saknar datum...

Skall en klocka ha datum, eller är det både opraktiskt och fult?!


  • Totala väljare
    142
  • Enkät stängd .

weeklund

Omega
För mig är datum viktigt, då jag ofta behöver dagens datum i olika jobbsituationer.. De gånger jag bär klocka utan så saknar jag det direkt.
 

MariaE

Panerai
Hade jag haft en bunte klockor så hade jag inte brytt mig...men nu har jag bara en fining och en vardagsklocka. Jag tappar ofta bort dag och datum så skulle jag behöva både veckodag och datum på mina.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Behövs datumet på tavlan? Näe, det behövs inte. Beroende på layouten så kan datum försköna, annars kan jag vara utan det.

Är datum en deal-breaker? Njae, inte direkt. Men sitter datumet någonstans mellan tre och sex på tavlan så är jag inte så sugen på klockan.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Gillar båda. Allt beror på helhetsintrycket av klockan. Nästa klocka kommer nog bli en utan datum faktiskt. :oops:
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Köper klockor som jag gillar oavsett om dom har datum eller ej. Men visst är det praktiskt med datum, speciellt på en vardagsklocka, men som sagt inget måste. Ofta tycker jag klockor utan datum är snyggare och renare.
 

paradis

Audemars
Jag tycker att det skulle vara som om att det saknas något på klockan . Tror att alla klockor har varit med datum som jag har haft.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har tidigare varit stark förespråkare för datum men sedan daytonan hamnade på armen kommer jag ihåg vilket datum det är, utan att behöva fusklapp på armen. ;)
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sanslöst trevlig samling du har! Själv har jag ingen klocka utan datum. Jag ser helst att det är det.
Glad påsk och kylle kylle [emoji6]
8b54d3000393f40927c35b9ece496c80.jpg
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Två saker som jag starkt ogillar med datum.

Det första är att det är besvärligt om man byter klocka nästan dagligen, och då är det en betydligt längre procedur att ställa klockan (ja det finns winders, men det löser inte 30-31 dagars problemet).

Det andra är att det pajar symmetrin på klockan om det inte är kl6.

Så för min del är datum klart minus!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jävligt kluven i den här frågan, tycker inte det passar på kronografer speciellt ofta men är en praktisk funktion i vardagen. Har fortfarande lite svårt för bubblan på Rolex men man vänjer sig ju. Tänker inte på det på samma sätt på min Omega SMP. Vore coolt med en dweller i framtiden men det som verkligen har börjat bli intressant är ju "grand date" är det nästa KS-fluga? Ett exempel...

image.jpg


Tack chrono 24 för lånet av bilden
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Byter SubC automatiskt mellan 30-31 dagars månader eller måste man göra det själv? Tror jag vet svaret redan... :watching:
 

Icaras

Rolex
Jag skulle nog säga att jag gillar gillar rena tavlor utan datum på nästa alla märken, förutom Rolex. Bryr mig egentligen inte ett dugg, ett eventuellt köp skulle inte läggas på is om en klocka skulle ha datum såklart. :)
 

Randel

Cartier
Jag hade en Tudor Black Bay, som saknar datum, och blev fullkomligt skogstokig av avsaknaden av datum! Visst, det ger en "clean look" utan datum, det köper jag, men jag fixar inte det rent praktiskt. Jag kollar på klockan ett otal gånger per dag enkom för att få kolla på dagens datum (ja, jag har väldigt dåligt närminne...) och varje gång jag kollade på min BB och insåg att datumet var puts väck blev jag förvirrad, desorienterad och stressad. Nä minsann, datum är en show stopper för mig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Håller helt med dig här, men ett undantag för mig måste vara Panerai!
En Panerai skall vara "clean"(vet att sub seconds kan anses som lite stökigt för en sann panieristi)!
image.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hat antagit utmaningen en gång med 14060M och förlorade. Funderar på att prova igen!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Skulle vart häftigt att lämna klockan hemma en dag, tejpa för mobilens och bilens tidsvisning. Snacka om frihet!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att det är hemsk när klockor saknar datum. Jag vill kunna enbart titta på armen för att få både tid och datum. Gillade verkligen tudor black bay men kände att avsaknaden av datum blev too much så klockan ramlade bort.
 

Igge

Panerai
Datum eller inte datum??? Grymt bra inlägg och imponerande klock och bild sweat. Tack [emoji106]
 

Rookien

Panerai
Rolig läsning, som alltid med dina historier!
Datum är grymt, saknar det när jag endast har en exp just nu.
Vet inte hur många gånger om dagen jag tittar ned på klockan per dag och saknar datumet....
Nästa klocka blir med datum!
 

M021

Rolex
2-Faktor
För egen del måste den nästan ha datum, söker ju också en klocka med veckoindikering. Hade aldrig köpt min DSOTM om nya Urverket inte hade datum
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Datum är najs. Hade dock velat ha evighetskalender då jag ibland missar att ställa om vid månadsskifte
 
Topp