• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag en av få, som trycker jakten på en klocka är skitråkig och suger häst...

Är jakten en höjdare eller sjukt överskattat och pisstråkigt!?

  • Kart som fan att jag vill hitta min klocka så snabbt som möjligt, tid är pengar!

    Röster: 103 56.0%
  • Det är ju jakten som är charmen med att vara klocknörd, och så gillar jag spänningen!

    Röster: 81 44.0%

  • Totala väljare
    184
  • Enkät stängd .

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jakten är kul ett tag, men efter ett tag blir jag sjukt otålig och desperat.
Jobbigast är när jag inte riktigt helt bestämt mig vilken klocka jag vill ha, utan bara ~budget och typ av klocka, då kan jag nästan bli less till slut och vill bara skita i det, även om det känns riktigt spännande och pirrigt i början. Men så dyker klockan upp och då vill jag ha den igår.
 

Larma

Omega
Har inte tålamod för ett allt för långt letande om jag redan har bestämt mig för en viss klocka. Då köper jag hellre förr än senare och betalar lite mer.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jakten är kul tills man vet vilken klocka man vill ha. Då vill man ju ha den så fort som möjligt.

Detta ^^!
Jakten efter nya klockor är magi, kan spendera flera timmar att googla efter olika märken, modeller och "typer av klockor" för att sedan tratta ner dem till ett fåtal. Sen gör jag om det några dagar senare men med andra utgångspunkter. Men när jag väl bestämt mig är det bara ett lidande tills jag får den. Min senaste klocka var just en sån. Jag har velat ha den sen 2011 men ny lägenhet, ny bil och diverse semestrar har kommit i vägen för att spara ihop till den. Tills nu.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Jakten är kul ett tag, men efter ett tag blir jag sjukt otålig och desperat.
Jobbigast är när jag inte riktigt helt bestämt mig vilken klocka jag vill ha, utan bara ~budget och typ av klocka, då kan jag nästan bli less till slut och vill bara skita i det, även om det känns riktigt spännande och pirrigt i början. Men så dyker klockan upp och då vill jag ha den igår.


Detta är jag exakt! Jag är dessutom mitt i denna runda just nu, är ute o provar en massa, kollar köp o sälj alldeles för mycket osv osv.
 

Bolio

Panerai
Har de senaste två åren vetat exakt vad som ska in så det har inte blivit så mycket jakt tyvärr. Har dock bara tre önskningar kvar och de två första är nya ur så då slipper jag jakten även där. Den sista som ska in kommer man dock få leta ett bra tag innan man hittat rätt tror jag. När den dagen kommer kommer jag med all säkerhet försöka ta hjälp av forumets expertis så jag inte går på någon mina då det kan bli ett rätt dyrt misstag.
Svaret på din fråga, klarar mig gärna utan jakt :D
 

SSL

Audemars
Tycker det suger röv. Står bara och trampar just nu. Mycket beroende av ekonomiska skäl då resa ska genomföras och pengar ska sparas till annat. Hittar inget kul budget alternativ. Röv.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag lägger ned osunt mycket tid på jakten när jag väl kommit igång. Oftast börjar det med lite sug för en ny klocka och slutar med att jag blir tokig i någon helt annan, som nästan alltid är mycket dyrare.
 

Dingdong

Omega
Jag var länge på jakt efter en Rolexx 'HULK' oanvänd men fann ingen direkt jag bara var tvungen att köpa. Efter någon månad bestämde jag mig för att gå till en AD så nu är det 5 månaders väntetid för mig :( Så är nu på jakt efter en under tiden.
 

sveol

Cartier
Påminner mig om när jag skall köpa aktier. Får aldrig den klocka/aktie jag vill ha till det pris jag tycker är rimligt. Så då väntar jag, och sen väntar lite till. Tills jag ger upp och köper till fullpris. Sen bannar jag mig för det. Jakten suger. Köp första bästa, oavsett pris. Var inte snål, som jag.
 

Amme

Cartier
The hunt is better than the catch

Precis som med tjejer, det är sällan lika roligt morgonen efter som det var kvällen innan :)
 
  • Like
Reactions: SSL

Dr666

Omega
Har tills nu haft relativt klart för mig vilka klockor jag önskar införskaffa& har haft lyxen att oftast kunna hyfsat snabbt jobba ihop en tillräckligt stor kapital för att unna sig vidare inköp...Även ifall detta medfört nödvändiga extraknäck kvällstid& helger, men det har oftast varit värt mödan trots en icke helt optimal mängd sömn
Nu dock har jag äntligen upptäckt magin i märket Officine Panerai vilket kommer bli en favorit i mången år framöver, nu är det närmast till hands en PAM 422 som jag mkt vänligen tipsades om av en KS-hjälte vid namn TomasBStckholm...Denna kommer bli min invigning i träsket av mången timmars hängande här på brädan&allahanda dylika forum!
Nu har jakten bara börjat.....NU KÖR VI!!!!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har precis köpt en lite dyrare klocka. (under 20k dock)
Tre sekunder efter att köpet blev klart så kommer jag på mig själv med att vara på köp och sälj här på Ks ;)
Jakten ÄR roligare!
Målet är vägen skulle man kunna säga.
 

Johan S

Omega
Jag diggar också jakten till en början, tanken att dyka på den där dinkan som stämmer överens med ens referenser är nervkittlande. Tyvärr är jag ruggigt rastlös av mig och letandet går snabbt över till förtvivlan där det känns som man lika gärna kan damma in på figgan och dra nåt gammalt över sig då man aldrig kommer hitta det man söker. Det största problemet är dock att så fort jag har hittat vad jag söker är jag redan på jakt efter nästa klocka...
 

Babinus

Cartier
Jag diggar också jakten till en början, tanken att dyka på den där dinkan som stämmer överens med ens referenser är nervkittlande. Tyvärr är jag ruggigt rastlös av mig och letandet går snabbt över till förtvivlan där det känns som man lika gärna kan damma in på figgan och dra nåt gammalt över sig då man aldrig kommer hitta det man söker. Det största problemet är dock att så fort jag har hittat vad jag söker är jag redan på jakt efter nästa klocka...
Ett annat problem när man hittat vad man söker är att den ofta redan är såld. Man är sällan ensam om det verkar vara ett bra köp.
 

Johan S

Omega
Ett annat problem när man hittat vad man söker är att den ofta redan är såld. Man är sällan ensam om det verkar vara ett bra köp.
Instämmer till fullo! Hänt mig ett x antal gånger!!! Eller så framkommer det i slutändan av köpet att det är en liten men ack så viktig sak som inte stämmer med det man hade tänkt sig.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag går inte på jakt. För mig finns det as många klockor jag inte hunnit prova som jag vill prova i -80k klassen så jag sparar 7500 oftast varje månad så det går snabbt att bygga upp en budget sen när någon av alla olika klockor jag vill pröva dyker upp i ett ok skick för en bra slant så slår jag till. Gillar jag den inte väl på handleden så flippas den vidare ganska snabbt sen fortsätter sparandet och väntandet att någon av alla klockor jag vill pröva ska dyka upp till salu. Däremot kan jag tappa intresse av ev klocka direkt om inte papper till den finns.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är helt tvärt om, jakten är de bästa! Sen när man hittat objektet och har klockan på armen kommer den konstiga "det fattas något" känslan.. Sen blir klockan man nyligen jagat efter vardaglig och till och med tråkigt efter ett tag. Tyvärr tröttnar man lättare på den nyfunna klockan ju fler gånger man upplevt den goa spännande jaktkänslan: "tänk om" "undra ifall" "kanske är den" etc. Det är då man måste man fylla på den goa "hitta den perfekta" klock känslan igen. För att stilla saknandet av den sköna "tänk om jag hittar" känslan, flippar man sin klocka och ger sig ut på en ny spännande jakt..... " för man kan ju göra ett fynd" känslan driver en ständigt till nästa deal
Typ så är jag ;)

Man kan med andra ord säga, jag är klocksjuk/beroende :arghh:
 
Senast ändrad:

Biffbert

Cartier
Oftast hittar jag vad jag vill ha långt innan jag kan hitta en vettig säljare, vare sig på chrono eller i Sverige. Det suger hästballe så hårt att mina förfäder blir snurriga. Höjer dock känslan när man väl hittat rätt, ena känslan finns inte utan den andra :pompus:
 
Topp