Rozzyy och hans kvinnas grej med att klättra är ju ett verkligt äventyr. För mig är ett äventyr när du ger dig ut på "okända vatten" och inte är säker på vad som händer. Klättring är ju ett stort äventyr. Dykning kan ju vara det, jakt och fiske. Jag var på en klubb med "röd" belysning i Finland för många år sedan; jag visste inte riktig vad som skulle ske, kan det kvalas in som ett äventyr
(Jag tror jag bar en quartz-Gul som äventyrsur). I det militära bar jag ett quartz-Pulsar
Äventyrsklocka är ju lika luddigt som ett fältur. Och när sedan tillverkarna vill sälja in sina produkter numera i alla möjliga situationer blir det smått fjantigt. "Äventyr" idag är ju en resa i så jävla mycket sponsrade produkter och produktplaceringar och efter att sett några dokumentärer om folk som gått på skidor till polen och annat som gjorts för många år sedan med ganska primitiv utrustning, verkar det som ledan är det största äventyret och utmaningen för dem, när de inte är upptagna att filma sig själva och leverera några tomma ord.
Nej, äventyret finns hos oss själva, Rozzy gör en spännande grej och ett äventyrsur är för mig en enkel stöttålig, vattentät tidmätare med tydlig avläsning. Rolex är bra, IWC gör bra grejer, Citizen, ja det finns oändligt mycket att välja på...
Per definition så finns det inga "äventyrsur" men folk som bär ur under ett äventyr, och då blir just det uret ett äventyrsur