• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

xTZ

Cartier
Landvetter va inga problem idag! Dock så hade polaren problem med sin i Genève för en vecka sen... Får väl se hur det går hem! ;)
 

Brodeur

Omega
Fröstår inte att ni klarar er, kommer ihåg efter 9/11 hur metaldetektorerna började pipa hej vilt mot tidigare. Jag brukar köra innerficka och jacka/kavaj på bandet så märks det inte vas om ligger där i.
 

Anfield

Panerai
Har en kompis som blev av med en i Sydamerika !
Han sa att han hade lagt en klocka i lådan dom bara garvade.
Var Breitling, den är ett minne blått ! jag lägger alltid min klocka i data väskan !

2015 November December 012.JPG
 

Zingo

Rolex
Jä**a Kastrup, måste t.o.m. tömma fickorna på papper då de ska vara helt tomma enligt vakten.:mad:

Orkar inte med ev diskussioner så kör den i innerfickan på jackan/rocken.:shifty:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
"Take off watch!" blev jag tillsagd i säkerhetskontrollen i Warszawa när jag försökte gå igenom med min subc. Såg sen att på datorgrafiken som visade vad man skulle lägga i plastbacken så var det tydligt med ett armbandsur.
 

Ingeröd

Omega
Har aldrig tagit av annat än då jag blev ombedd i Bordeaux förra hösten (SS UTC Skydiver).

Hade f ö då också missat att jag hade en liten Victorinox-pennkniv på nyckelknippan som de märkligt nog efter en tillsägelse lät mig behålla (!).
 

Apansson

Torpare
"Take off watch!" blev jag tillsagd i säkerhetskontrollen i Warszawa när jag försökte gå igenom med min subc. Såg sen att på datorgrafiken som visade vad man skulle lägga i plastbacken så var det tydligt med ett armbandsur.
Tänker aldrig åka till U-länder av exakt denna anledning... Fy fan vad jag inte velat ta av klockan i Polen, kanske om man haft en låsbar ficka på jackan...
 

Tf105b

Omega
Har "snäll ansiktsuttryck" (en del ärr och allmänt arg blick ) så jag piper i metalldetektor även om jag inte har någon metall på mig överhuvudtaget. In i väskan med klockan (i en mjuk förvaring) så slipper man oroa sig att någon orangutang i säkerhetskontroll ska börja rycka i den -har varit med om en sådan situation i Lyon.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tänker aldrig åka till U-länder av exakt denna anledning... Fy fan vad jag inte velat ta av klockan i Polen, kanske om man haft en låsbar ficka på jackan...
Kände mig säkrare där än i STHLM och de hade riktigt bra ordning i säkerhetskontrollen. Tycker lätt du borde åka dit och döda några fördomar. De hade bra utbud av Vacheron i köpcentrumet Zlote Tarazy. VC är vardagsmat där ;)
 

Andy McB

Rolex
Stackare, skäms du så för din klocka? Har du månne en Regal eller Lorus?
Min S/S Skydiver lägger jag alltid i korgen. Vill ju visa upp vår svenska stolthet för omvärlden! och signalera: Så här ser en RIKTIG klocka ut och inget schweiziskt skit. :happyhappy:
Om han nu har en Lotus eller Regal, då anser du att han borde skämmas för att visa sig ute bland folk?
Ungefär som när jag kommer till badhuset i billiga thai-kopie-badbyxor: App app app! Ska du verkligen bada i dom där?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den där statistisken köper jag inte. För oss som faktiskt har vistats i polen en längre tid så kan jag ju säga att det räcker med att du inte har en rakad skalle för att nån ska kolla snett på dig.
Centrala delarna är toksäkra. Förorterna är en annan sak(förorterna här är iofs inte heller roliga).

Försök gärna backa upp det med fakta, tar vi som exempel att förorterna i sthlm skulle vara farligare är det helt enkelt inte sant. Rent statistiskt bor jag i de värsta kvarteret i hela Sverige. Angående rakad skalle, skulle kort hårväxt vara något som uppmanar till brott i Warszawa?
Screen Shot 2016-03-24 at 10.07.49.png
 
Hade inga problem varken på Landvetter, Arlanda eller Suvarnabhumi åt båda håll. Fick inte ens frågan om jag kunde ta av den :)
Kanske har skärpts lite efter händelserna i Belgien dock..
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Försök gärna backa upp det med fakta, tar vi som exempel att förorterna i sthlm skulle vara farligare är det helt enkelt inte sant. Rent statistiskt bor jag i de värsta kvarteret i hela Sverige. Angående rakad skalle, skulle kort hårväxt vara något som uppmanar till brott i Warszawa?
Screen Shot 2016-03-24 at 10.07.49.png
Har ingen fakta som sagt utan bara några års skrämmande personlig erfarenhet av Polen.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Den där statistisken köper jag inte. För oss som faktiskt har vistats i polen en längre tid så kan jag ju säga att det räcker med att du inte har en rakad skalle för att nån ska kolla snett på dig.

Har ingen fakta som sagt utan bara några års skrämmande personlig erfarenhet av Polen.

Den åsikten är blandad. De flesta jag känner som jobbat där har aldrig sagt något liknande. Så jag är nyfiken, för sakens skull, Var i Polen vistades du exakt?
 
  • Like
Reactions: JLW

Fujoor

Patek
2-Faktor
Den åsikten är blandad. De flesta jag känner som jobbat där har aldrig sagt något liknande. Så jag är nyfiken, för sakens skull, Var i Polen vistades du exakt?
Några år i Wroclaw. En fin stad i övrigt. Kan också tänka mig att det är stora skillnader på om du bor i ett centralt område jämfört med lite utanför.
 

maartyn

Omega
Några år i Wroclaw. En fin stad i övrigt. Kan också tänka mig att det är stora skillnader på om du bor i ett centralt område jämfört med lite utanför.
Även jag upplever centrala Warszawa och Krakow som betydligt säkrare än centrala Stockholm idag, och jag har spenderat mycket tid i Warszawa de senaste åren. Däremot upplever jag att det är en fördel att ha ett västerländskt utseende. Mina vänner från mellanöstern upplevde ibland att de blev tittade på, och även om det aldrig ledde till något annat så kände de obehag av det. Trygghet är en subjektiv känsla, just sayin.

För att svara på tråden så åker klockan ner i någon ficka/väska i kön till kontrollen, allt för att vara så snabb och diskret som möjligt.
 
Senast ändrad:
Topp