• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

16610

Patek
2-Faktor
Vet två som har blivit av med sina klockor/smycken osv när de gott igenom säkerhetskontrollen. Efter det tar jag aldrig av mig.
 

mouqvist

Rolex
Försöker ha kvar den på handleden, tror att jag fick ta av den 1-2 ggr bara, så chansen är god att inte fastna i säkerhetskontrollen.
 

Huntsman

Omega
Sägs ju att klockor i aluminium sällan ska ge utslag, någon som har erfarenhet av detta?
Metalldetektorbågen särskiljer inte på metaller.
Guld, silver, brons eller stål "piper" lika frekvent, vad som däremot avgör är den sammanlagda mängden metall på en person, ta av allt utom uret så går det oftast vägen om detta ur nu inte är av ett särdeles massivt slag.

Men man får ha ett hjärta av guld, muskler av stål, eller rost i kalsongerna, detta bryr sig bågen inte om.. ;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Vet två som har blivit av med sina klockor/smycken osv när de gott igenom säkerhetskontrollen. Efter det tar jag aldrig av mig.


Hur blir man av en klocka i säkerhetskontrollen?
man lägger den i korgen och följer korgen från den går igenom till den går ut, jag menar det är ju inga 2km band vi pratar om? tar någon min så är den igenom ju :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Fan gruby du är tillbaka, satt och funderade vart du hållt hus för nån vecka sedan! Varit borta i månader ju...
This guy! Sitter och ägnar mig en tanke, fan jag blir rörd :D

Jag var på resa i februari och tänkte langa ett resereportage med några schyssta klockbilder men det drog ut på tiden och jag bestämde mig för att inte skriva nått innan det var gjort...tiden fortsatte att gå och för någon dag sen kunde jag inte håll mig från att skriva haha men rest assure, jag har varit inne och läst minst 5ggr/dag sedan jag kom hem i mars!
 

16610

Patek
2-Faktor
Hur blir man av en klocka i säkerhetskontrollen?
man lägger den i korgen och följer korgen från den går igenom till den går ut, jag menar det är ju inga 2km band vi pratar om? tar någon min så är den igenom ju :)

Min pappa blev av med rubbet på en flygplats i Tunisien. Fråga mig inte hur det gick till. Han sa att han la allt i korgen och vänta på sin tur att gå igenom och när han kom igenom och skulle ta sina saker var det borta och ingen hade sett något. ( idioter säger jag. stod ju för fan en vakt där)
Den andre är min mors systers man. Kommer inte ihåg vilken flygplats men någon i Afrika då han jobbar mycket där. Samma sak där. La sina saker i korgen och vänta på sin tur att gå igenom. Skulle ta sina saker och då var rubbet borta. Ingen hade sett något trots vakter.
Känns som det är uppgjort. Inte mycket att säga till om i annat land och när vakterna säger att de inte sett något eller vill hjälpa till.
Vet att man inte ska gå runt att vara rädd men heller inte vara naiv och lita på alla.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Ner i kavaj/jackfickan med övrigt innehåll i byxfickorna. Onödigt att stoppa upp kön. Sist jag glömde plocka av mig fick en vakt beundrande hålla min Doppelchrono i handen medans jag gick fram och tillbaka genom bågen igen.

Glöm inte att plocka av på Bromma, vansinnigt känsliga bågar där.
 

kabro

Cartier
Ner i kavaj/jackfickan med övrigt innehåll i byxfickorna. Onödigt att stoppa upp kön. Sist jag glömde plocka av mig fick en vakt beundrande hålla min Doppelchrono i handen medans jag gick fram och tillbaka genom bågen igen.

Glöm inte att plocka av på Bromma, vansinnigt känsliga bågar där.


En av de bättre dagarna på jobbet som vakt ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Min pappa blev av med rubbet på en flygplats i Tunisien. Fråga mig inte hur det gick till...
Känns som det är uppgjort.
Riktigt tråkigt men håller med dig. Hände några kompisar när de lämnade in sina väskor hos någon väskinlämning på en bussterminal i Sydamerika. Allt av värde var borta ur väskorna och personalen blåneka. Mina vänner är ganska stora till hyddorna och personalen fick det lite svettigt innan de tillkallade beväpnade vakter.. De fick lämna utan sina saker helt enkelt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Alltid fått ta av mig den. Känns inte som ett val trots att många hävdar om att de står på sig. Tar av mig den innan, ner i pouchen och in i väskan.
 

MBx

Cartier
Hur blir man av en klocka i säkerhetskontrollen?
man lägger den i korgen och följer korgen från den går igenom till den går ut, jag menar det är ju inga 2km band vi pratar om? tar någon min så är den igenom ju :)

Har sett flera klipp där folk norpat en klocka vid security check vid flygplatser. Lätt hänt om ägaren får gå igenom bågen på nytt eller blir distraherad och då inte har uppikt över korgen med ägodelarna.

Jag smyger diskret ner klockan i handbagaget tillsammans med allt (TSA) personalen kan komma att ha åsikter om eller jag inte vill förlora (bälte, mynt, plånbok, pass, biljett etc).
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Min pappa blev av med rubbet på en flygplats i Tunisien. Fråga mig inte hur det gick till. Han sa att han la allt i korgen och vänta på sin tur att gå igenom och när han kom igenom och skulle ta sina saker var det borta och ingen hade sett något. ( idioter säger jag. stod ju för fan en vakt där)
Den andre är min mors systers man. Kommer inte ihåg vilken flygplats men någon i Afrika då han jobbar mycket där. Samma sak där. La sina saker i korgen och vänta på sin tur att gå igenom. Skulle ta sina saker och då var rubbet borta. Ingen hade sett något trots vakter.
Känns som det är uppgjort. Inte mycket att säga till om i annat land och när vakterna säger att de inte sett något eller vill hjälpa till.
Vet att man inte ska gå runt att vara rädd men heller inte vara naiv och lita på alla.

Det låter onekligen ganska otroligt men som du säger måste det vara uppgjort ju! korrupta vakter som förskingrat undan värdesakerna eller något.. Väldigt tråkigt iaf, man kan fan inte lita på nån! :/
 

Simola

Omega
Jag flyger en del, både inrikes och i Europa, kör alltid klockan på.
Utom i Israel, där är jag som ett litet barn, allt för att inte dra igång stora terrorist larmet; allt i portföljen, dator fram, laddare ut. mobil på OFF, Biljetter och pass i bröst fickan, "yes ,sir, no, sir". Skiter sig dock alltid.
 

Pistol_Pete

Panerai
Aldrig utan uppmaning och då stretar jag och argumenterar.
Har blivit tvingad på Ben Gurion och Zhuliany men annars brukar säkerhetsfolket vara förstående.
 

Pistol_Pete

Panerai
Aldrig utan uppmaning och då stretar jag och argumenterar.
Har blivit tvingad på Ben Gurion och Zhuliany men annars brukar säkerhetsfolket vara förstående.
 

almeyero

Panerai
Säkerhetskontroll för dummies.

1. Av med allt som kan tänkas pipa redan i kön och lägg ner det i handbagaget.
2. Gå igenom kontrollen.
3. Plocka upp och sätt på allt efter man kommit igenom
4- Klart slut.

Värsta jag vet är folk som blir helt chockade när det piper och får springa fram och tillbaka när de kör med nycklar, klocka, bälten och allt man kan tänka sig.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Säkerhetskontroll för dummies.

1. Av med allt som kan tänkas pipa redan i kön och lägg ner det i handbagaget.
2. Gå igenom kontrollen.
3. Plocka upp och sätt på allt efter man kommit igenom
4- Klart slut.

Värsta jag vet är folk som blir helt chockade när det piper och får springa fram och tillbaka när de kör med nycklar, klocka, bälten och allt man kan tänka sig.
Aldrig några problem i fast track, 99,9% ruttade resenärer där.

Tar personligen aldrig av klockan, piper aldrig av nån av mina klockor. Dom få gånger det pipit så har det varit skorna, och då flyger jag betydligt mer än gemene man tror det blivit ca 70 resor hitills i år.
 
Topp