• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Espresso

Cartier
Har mer eller mindre alltid klockan på i säkerhetskontroll. Har än så länge varken råkat ut för att någon stoppat mig eller att det pipit när jag gått igenom säkerhetskontrollen.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Efter man läst några skräckhistorier här så åker den ner i väskan, förr la jag den löst i lådan. Nu kanske det är dags att låta den sitta kvar :)
 

Pistol_Pete

Panerai
Det ska väl sägas att det är främst resor inom USA som oroar mig, men jag ser ingen anledning att inte ha samma rutin överallt, det tar ju inte någon extra tid.

Jag reser mycket inom USA i jobbet. Klockan stannar på armen eller i handbagaget (jag undviker att checka in bagage inom USA). Aldrig några problem med TSA så länge man är artig.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var med om en incident på Arlanda när en herre blev av med sin klocka när han tagit av den i samband med kontrollen. Det var ett jävla liv......han vill se filmen från övervakningskameran osv.....en Seiko för 5 papp......det hann jag höra bland vrålen. Den kom inte fram och han fick inte se någon film.......så min klocka ligger efter det alltid i HB!!!
 

Rookien

Panerai
Tar aldrig av den, de säger aldrig något om den, inte ens i London för en dryg månad som hade högbevakning pga hot.
Det är ju som gjort för att den skall bli snodd annars...
 

Belic

Cartier
Jag har på mig den genom kontrollen. Piper det tar jag av mig klockan, ger den till vakten samtidigt som jag kollar han ordentligt i ögonen. Efter det går jag tillbaka kort, väntar 2-3 sekunder och går in igen och tar min klocka.

Jag upplever att om man skapar ordentlig ögonkontakt så behövs inga kommentarer eller förklaringar, han blir införstådd med att han ska hålla i klockan och jag bekräftar att jag kommer gå igenom igen. Allt slutar lyckligt och jag har hela tiden min kära klocka i syne!

Jag har förövrigt på mitt tidigare jobb haft som uppgift att lägga väskor på bandet med attrapper.

Vakterna får då o då upp föremål på skärmen som är förbjudna, dessa skapar datorn per automatik och vakten har som uppgift att markera dom på något sätt.

Däremot de väskor som har en attrapp i sig missar många vakter. Då har jag förstått det som att dom får gå någon kurs eller nå skit i 1-2 veckor.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Aldrig.
Min Root Beer har aldrig löst ut det heller.
Ibland påtalar jag att jag har på mig klockan innan jag går igenom och ibland gömmer jag den under ärmen.

Endast en gång började dom nästan härja. Det var i Dubai.
Annars har dom aldrig påtalat det.

Bra med en liten Rolex som inte löser ut pipomaten :)
 

Frosse

Cartier
Ner i kavaj/jackfickan med övrigt innehåll i byxfickorna. Onödigt att stoppa upp kön. Sist jag glömde plocka av mig fick en vakt beundrande hålla min Doppelchrono i handen medans jag gick fram och tillbaka genom bågen igen.

Glöm inte att plocka av på Bromma, vansinnigt känsliga bågar där.

Blir väl snart inga problem... :banghead:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Brukar alltid (i god tid) lägga den i innerfickan av jackan - upp med dragkedjan.
Att lägga den rakt ner i korgen är som att be om att få den stulen - tillfället gör alltid tjuven vid säkerhetskontrollen, skapa inte tillfället helt enkelt.
 
  • Like
Reactions: jhm

JesperO

Rolex
har alltid på mig den, ytterst få gånger som det har gett utslag och då får väl den vänlige mannen känna lite på mig istället, lite pre-trip närhet. Har aldrig blivit ombedd att ta av mig - undrar om det är vanligare på vissa flygplatser att de propsar på att ta av den och lägga på bandet?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Var med om en incident på Arlanda när en herre blev av med sin klocka när han tagit av den i samband med kontrollen. Det var ett jävla liv......han vill se filmen från övervakningskameran osv.....en Seiko för 5 papp......det hann jag höra bland vrålen. Den kom inte fram och han fick inte se någon film.......så min klocka ligger efter det alltid i HB!!!
Här handlar det ju om en princip sak, åtminstone för mig. Skulle jag ha blivit av med min SKX inför min resa till Australien skulle det ju innebära en månad utan klocka. Mardröm? Jo. Skulle nog ha varit mer sansad än att börja gorma och skrika dock.

Tycker faktiskt personalen har ett visst ansvar att hålla koll på grejjerna i kontrollen iom. att man själv har ett ansvar att det flyter på smidigt så alla hinner med sina flyg, inte skapa köbildning osv. Ser man någon som plockar lite små saker ur varje låda kanske man borde fråga om allt verkligen är hans/ hennes tex.
 

Tre333

Cartier
Tar oftast av den och lägger i jackfickan men kanske ska testa med den på armen. Vill ogärna mista klockan men samtidigt underlätta för de som ska göra sitt jobb. Så aningen svårt o komma med exakt besked om vad som gäller. Kanske någon som jobbar som vakt som kan upplysa oss?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ni är med på att en person som tänker sig att stjäla klockor i säkerhetskontrollen dels måste köpa en egen biljett samt befinner sig på en de mest kamerabevakade platserna på jorden? Måste vara ett av de jobbigaste sätten att stjäla klockor på som finns.

Jag kan förstås inte påstå att det inte sker (bevisen finns ovan) men det måste vara _oerhört_ ovanligt och jag har inga problem alls själv att lägga den i lådan. Vanligast blir dock i kavaj eller jacka eftersom jag inbillar mig att man kan kontrollera reprisken bättre då.
 

Huntsman

Omega
Tar oftast av den och lägger i jackfickan men kanske ska testa med den på armen. Vill ogärna mista klockan men samtidigt underlätta för de som ska göra sitt jobb. Så aningen svårt o komma med exakt besked om vad som gäller. Kanske någon som jobbar som vakt som kan upplysa oss?

Citerar mig själv tidigare i tråden:
"Guld, silver, brons eller stål "piper" lika frekvent, vad som däremot avgör är den sammanlagda mängden metall på en person, ta av allt utom uret så går det oftast vägen om detta ur nu inte är av ett särdeles massivt slag."

Och personalen i en säkerhetskontroll har inget ansvar för att rätt person tar rätt låda med grejor men när sådant händer så är det oftast av misstag.
Datorer är vanligast att man råkar ta fel, men organiserade stölder i säkerhetskontroller eller i området efter denna har minskat markant sedan kravet på boardingkort infördes.
Dock är alla som reser inte hederliga & den gamla devisen, "tillfället gör tjuven", är nog relevant här..
 

David

Bödeln
Aldrig några problem med TSA så länge man är artig.

Av hundratalet säkerhetskontroller i USA är det bara två som blivit obehagliga, men det räcker för att jag ska lägga klockan i väskan, vilket jag kan göra i farten på väg mot kontrollen.

Naturligtvis är jag alltid artig.

Ni är med på att en person som tänker sig att stjäla klockor i säkerhetskontrollen dels måste köpa en egen biljett samt befinner sig på en de mest kamerabevakade platserna på jorden? Måste vara ett av de jobbigaste sätten att stjäla klockor på som finns.

Kommentar till tidningsartikeln länkad ovan:

As a former sworn TSA agent, I, for one, can attest to the fact that there are a lot of corrupt employees. The most corrupt being the supervisors and managers. They steal, they harass and above all, they believe they have the right and power to do as they wish to anyone. Unfortunately, because not enough law suits have come forward, a lot of the times, they will and do get away with it. There are a lot of good people too but as the saying goes, a few rotten apples always spoil the bunch and in this case, it is never more true.

I wouldn't be far off if I said I believe 60% of the employees employed by TSA are work place flunkies that go around acting big, talking big and smelling really bad lol.

I am a former agent because I was let go after I reported the manager, a couple site supervisors and a few fellow employees in for allowing their friends to smuggle prohibited, and downright illegal (such as guns, ammunition etc.), items onto the plane as well for extreme sexual harassment and other forms of abuse and unlawful actions to other employees, airport personnel and / or passengers.

Now I have to also add, that not only was I employed by TSA but I was also employed by another government agency, at the same time, that required me to maintain law and order in and on Federal property but because I was in the role of another agency, I just couldn't detain them by slapping the cuffs on them and proceeding as usual. I had to go through the "proper" channels and those channels ended by me being fired to cover the illegal and unlawful actions of the others. I didn't lose my other position but I am not sorry that I am no longer working for the most corrupt and incompetent department such as them.

I really hope she wins her case and then some. I think it's time a little justice is reciprocated. Ever hear the news story about TSA selling the confiscated items in wholesale auctions like Ebay? Google it. You'll be amazed at what you find out.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Brukar ibland ha kameran med och då vill man ju se till att jag går först igenom och väskan kommer igenom sen, därför puttar jag inte in väska förrens jag ser att det är klart att gå igenom, då ligger den inte obevakad. Kameran är inte värd så mycket men bilderna om man varit iväg och rest...
 

Whedda

Rolex
Jag brukade ta av dem. Slutat med det efter man såg ett klipp där någon kreativ snubbe med bristande samvete knep klockan från mannen bakom när denne blev stoppad pga pip.

Säger dem något så säger jag nej och skulle inte det räcka får personalen jag pratar med hålla den.

Gick igenom säkerhetskontrollen senast igår med en DD i platina och maskinen var tyst som en mus så det är oftast inte något större problem
 

paradis

Audemars
Intressant ur artikeln:

"Att det sker stölder i samband med säkerhetskontrollen är inte ovanligt"


Jag kan INTE förstå att dom killarna inte åkte fast. Dom låter dom flyga iväg,medan någon annan har klockan .Tycker att dom skulle ha blivit anhållna för grov stöld,ock hade polisen/tullen hotat med det,så hade klockan kommit fram. Riktigt synd om killen ,som dom stressade så han glömde den.
 
Topp