• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Ryttaren

Rolex
Har hamnat i ett läge där jag blivit ombedd att ta av den (IWC Spitfire) och lägga den löst i en back. Sen ser jag hur backen åker igenom och jag står bakom typ 3 pers som strular i bågen....det var lagom svettigt, då jag inte hade uppsikt över backen på säkert en halv minut.

Sedan dess tar jag alltid av och lägger i innerficka eller handbagage.
 

Bluefade

Omega
Jag brukar aldrig ta av den och har aldrig haft något problem med det inom Europa eller till och från Japan. Mitt enda undantag är flyg från USA till Sverige då blir man genast mesig :/
 

West

Breitling
Brukade alltid lägga den i jackfickan och dra igen dragkedjan. Sedan berättade min faster om hur hon blev lurad i en säkerhetskontroll av vakterna och blev av med sin datejust... De påstod att hennes grejer behövde köras en gång till och nånstans i deras sätt att förvirra henne försvann klockan, vilket hon upptäckte när hon satt sig på planet. Sen dess har jag varit otroligt noga och tar aldrig av mig klockan i säkerhetskontrollen :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Brukade alltid lägga den i jackfickan och dra igen dragkedjan. Sedan berättade min faster om hur hon blev lurad i en säkerhetskontroll av vakterna och blev av med sin datejust... De påstod att hennes grejer behövde köras en gång till och nånstans i deras sätt att förvirra henne försvann klockan, vilket hon upptäckte när hon satt sig på planet. Sen dess har jag varit otroligt noga och tar aldrig av mig klockan i säkerhetskontrollen :)
Fyfan, vilket land?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Flög hem från staterna för 2 v sedan. Glömde plocka av mig klockan. Klev in i en sån där härlig kuvös som scannar hela kroppen. Naturligtvis utslag på armen. Ingen reaktion whatsoever av tullsnubben, trots att jag försökte trycka upp 45mm roséguld i ansiktet på honom. Trist historia.
 

RKT

Omega
Jag brukar aldrig ta av klockan i säkerhetskontrollen - har fungerat väl hittills. Frågar personalen i säkerhetskontrollen ibland och de har alltid sagt att jag inte behöver ta av den.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tar aldrig av och frågar de säger jag bara nej. Är aldrig några problem. Dumheter att lägga ifrån sig även om det är ens väska eller annat som man ev kan tappa uppsyn över. Brukar bara vara tydlig att den sitter på armen innan jag går genom bågen.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Tar av och lägger numera klockan i ex. jackan eller liknande. Började göra det omgående efter att en grinig/dryg säkerhetspersonal börjat kasta lådor och innehåll omkring sig för att var sak ska ligga i en låda för sig...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Angående landvetterstölden så räknar jag det mer som självmål än en stöld.

Klockägaren blev så stressad av att han kanske skulle missa sitt flyg att han sedan glömde att ta med Rolexen som låg i en egen plastlåda.
På filmen syns sedan hur en säkerhetsvakt skjuter fram lastlådan med klockan mot de två unga männen i tron att det är deras.
De båda männen tvekade först men norpade sedan åt sig klockan.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
image.jpg

Prövade just att ha på skydivern på Arlanda. Gick inte kan jag ju meddela. Men nöjd ändå!
 

Belic

Cartier
Annars kan man ju sätta sig i en plastbalja och åka igenom så slipper man jiddra :bored:

Har faktiskt provat det en gång, ska se om jag kan leta upp en liten video.
 

Alpha

Omega
Reste till Paris för inte alls länge sedan. Jag personligen tar inte av klockan om jag inte måste och säkerhetskontrollen är inget undantag, däremot agerar jag inte medvetet så. Omedvetet uppstod en underbart (för mig) catchfraise som familj och vänner nu alla känner till och "retas" för. När jag ska igenom säkerhetskontrollen på väg till Paris så piper det till. Säkerhetskvinnan tittar utifrån och ner och frågar:
-Hmm, du har inte möjligtvis en tung klocka?
Med ett James Bond leende svarar jag så klart
- Det klart jag har.. (Men jag står kvar och rör inte en min för jag tänkte inte att var pipet hon referat till)
- Det är väl inte så klart, svara hon
Bakom mig står 4 äldre affärsmän som ler och sätter tillbaka klockan på armen...
Medans alla
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Har aldrig tagit av och aldrig haft problem. Om kontrollen gett utslag så har ingen vakt heller insisterat på att klockan ska av, utan antingen gjort en manuell kontroll, som de brukar göra eller så brukar de be mig ta av bältet! Gäller resor i Norden, Europa, Asien och USA...
 

Redtooth

Breitling
Brukar klara mig undan med klockan på armen.
Hittils bara fått plocka av den en gång.

Har titan inskruvat i nyckelbenet och skulderbladet.
Så det är mer regel än undantag att det tjuter när jag går igenom kontrollen.
 

kabro

Cartier
Blev ett par flighter under julen, inga problem att ha klockan på under någon av gångerna!
Dock blev jag ombedd att ta av skorna vid ett tillfälle, det var längesen. Kände mig lite som Stig-Helmer på väg till Nueva Estocolmo.
 
Topp