• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Behåller alltid klockan på. Min far blev tvungen att lämna in sin Breitling på lagning efter att ha tagit av den i säkerhetskontrollen. Minns inte exakt vad som sas men tror urmakaren sa någonting om att magnetismen i maskinen kunde göra att delar i klockan flyttade på sig. Det var nämligen efter säkerhetskontrollen som klockan gick helt åt helvete... Detta var dock ca 10 år sedan och en flygplats modell äldre.
Det är ju dock troligare att detta händer om du har klockan på dig med tanke på magnetfältet i bågen.

Behåller alltid klockan på. Min far blev tvungen att lämna in sin Breitling på lagning efter att ha tagit av den i säkerhetskontrollen. Minns inte exakt vad som sas men tror urmakaren sa någonting om att magnetismen i maskinen kunde göra att delar i klockan flyttade på sig. Det var nämligen efter säkerhetskontrollen som klockan gick helt åt helvete... Detta var dock ca 10 år sedan och en flygplats modell äldre.
Krasst sett så finns ju risken oavsett. Det räcker med att du har en gammal klocka som ligger exponerad mot dator, telefon, laddare etc. etc. Och som nämndes ovan; beroende på vad bågen inställd på så är även det en större risk.

Krasst sett så finns ju risken oavsett. Det räcker med att du har en gammal klocka som ligger exponerad mot dator, telefon, laddare etc. etc. Och som nämndes ovan; beroende på vad bågen inställd på så är även det en större risk.
Just ja, magnetism finns ju i bågen också. Behåller du din på eller låter du den rulla på bandet?

Försöker oftast att inte ta av den men om jag blir ombedd ser jag till att lägga den i väskan eller i någon ficka innan den åker upp på bandet.

Nu på Schiphol så behöver man inte ta av smycken/klockor i säkerhetskontrollen såg jag. Om någon åker förbi där.

Och heller inte plocka upp vätskor från väskan.

Har aldrig funderat på det märkvärdigt som andra här verkar ha gjort efter lite skräckhistorier, men har alltid lagt klockan i i handbagaget med dragkedja, sedan det första jag gör är att ta fram den och dubbelkollar någon skavank så att jag är säker på att det är samma. Sannolikheten är 0 att någon skulle öppna väskan, se min Sub, och sen byta ut den mot en fake. Men känns alltid bra att dubbelkolla.

Skorna och bälte behåller jag på eftersom de inte piper för mig.

Har aldrig funderat på det märkvärdigt som andra här verkar ha gjort efter lite skräckhistorier, men har alltid lagt klockan i i handbagaget med dragkedja, sedan det första jag gör är att ta fram den och dubbelkollar någon skavank så att jag är säker på att det är samma. Sannolikheten är 0 att någon skulle öppna väskan, se min Sub, och sen byta ut den mot en fake. Men känns alltid bra att dubbelkolla.

Skorna och bälte behåller jag på eftersom de inte piper för mig.
Haha, jag fick ta av mig mina birken. Aldrig känt mig så naken som att gå barfota genom säkerhetskontrollen.

Nu på Schiphol så behöver man inte ta av smycken/klockor i säkerhetskontrollen såg jag. Om någon åker förbi där.

Och heller inte plocka upp vätskor från väskan.
Varje gång jag lämnat vätskor i väskan där senaste tiden har den istället behövts kollas manuellt, så i praktiken verkar det funka sådär (än så länge).

Säkerheten på Arlanda är ett skämt. Inte att den är låg, men bara generellt omodern. Bor i Amsterdam så Schipol är standard, och sköter saker mycket bättre.
Trevligare personal som faktiskt talar med en, är trevliga, professionella och artiga. Med andra ord allt som personalen på Arlanda inte är.

kerheten på Arlanda är ett skämt. Inte att den är låg, men bara generellt omodern. Bor i Amsterdam så Schipol är standard, och sköter saker mycket bättre.
Trevligare personal som faktiskt talar med en, är trevliga, professionella och artiga. Med andra ord allt som personalen på Arlanda inte är.
Har också bara bra erfarenheter av Schiphol än så länge. Bott i Limburg i 12 månader nu, så har hunnit flyga därifrån 5-6 gånger och alltid gått bra.

Magnetism kostar vanligtvis typ 50kr att fixa.

Har flugit i sommar och tog inte av mig klockan. Inget problem alls. Även sonen behöll sin på.

Säkerheten på Arlanda är ett skämt. Inte att den är låg, men bara generellt omodern. Bor i Amsterdam så Schipol är standard, och sköter saker mycket bättre.
Tell me about it.. Pinsamt omodern / ineffektiv också i jämförelse med Köpenhamns och Helsingfors flygplats (som jag samtliga har en hel del erfarenhet från senaste året).

On Topic: klockan åker inte av (förutom i USA efter beordran)

Tell me about it.. Pinsamt omodern / ineffektiv också i jämförelse med Köpenhamns och Helsingfors flygplats (som jag samtliga har en hel del erfarenhet från senaste året).

On Topic: klockan åker inte av (förutom i USA efter beordran)
Nej klocka skor och balte far sitta pa som TSA Pre-Check godkand. Har faktiskt aldrig vad jag vet blivit ombedd att ta av mig just klockan.
Balte har val hant nagra ganger.

@Diskaren Hur elandigt ar det pa Arlanda f.n?
Har last om timslanga koer,Resenarer som inte slapps in i avgangshallen mer an 3 timmar fore avgang etc.

Nej klocka skor och balte far sitta pa som TSA Pre-Check godkand. Har faktiskt aldrig vad jag vet blivit ombedd att ta av mig just klockan.

Har last om timslanga koer,Resenarer som inte slapps in i avgangshallen mer an 3 timmar fore avgang etc.
Timslånga köer var det i synnerhet i början av sommaren men blivit bättre på slutet. Värt att nämna är att jag uteslutande rest från Arlanda tidigt på morgonen så kan inte uttala mig om resten. Men dåligt är det..

Har faktiskt aldrig vad jag vet blivit ombedd att ta av mig just klockan.
Har råkat ut för det vid blandade flygplatser. Värst var små obskyra flygplatser i staterna där typ lagom stora Rhonda eller Neil var härskare och tvingade av alla allt så fort det pep. De hade typ ställt bågarna på den mest känsliga nivån för att DHS rekommenderat det December 2001.

Problemet på ARN sträcker sig främst till T5. Senaste resan via T2 tog 5min från baggage drop till lounge. Då tillbringades tiden bakom en resenär som vägrade förstå att 2l schampo flaskan inte får följa med.

Har råkat ut för det vid blandade flygplatser. Värst var små obskyra flygplatser i staterna där typ lagom stora Rhonda eller Neil var härskare och tvingade av alla allt så fort det pep. De hade typ ställt bågarna på den mest känsliga nivån för att DHS rekommenderat det December 2001.

Problemet på ARN sträcker sig främst till T5. Senaste resan via T2 tog 5min från baggage drop till lounge. Då tillbringades tiden bakom en resenär som vägrade förstå att 2l schampo flaskan inte får följa med.
T5 ar val dar jag hamnar vid hemresan..Och TSA PRE finns ju inte dar tyvarr. Blir val att vara ute i valdigt god tid.
Finns det nagonstans online dar man kan se hur lang vantetid det ar just nu/den dagen att ta sig genom sakerhetskontrollen?

Felet var ju då inte att klockan var magnetisk, utan att delar i klockan hade flyttat på sig. Kostade således mer än 50kr.
Det finns inga lösa delar i ett verk som kan flytta sig pga magnetism. Däremot kan delar bli magnetiserade, exempelvis spiralen, vilket påverkar klockans hastighet eftersom spiralens längd blir kortare. Det löser man med avmagnetisering.

Tillbaka
Topp