• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ökad mängd skambud i sann blocket stil.

Det finns hopp där ute mina vänner.
Jag hade varit på jakt efter en klocka väldigt länge och en kväll dök det upp ett prefekt objekt för mig, efter några snabba frågor så sa jag att jag tar den. (en söndag kväll)
Klockan befann sig i Sthlm och jag i Skåne, jag skulle dock upp med jobbet på torsdagen och jag ville köra f2f på kvällen där.
Säljaren höll klockan till mig i flera dagar trots att han hade fått högre bud(tror jag) och avhämtning redan samma dag.
Han krävde ingen handpenning utan bara mitt ord på att jag skulle köpa den.
Det är en GG i min bok!

Edit: Affären var riktigt bra och säljaren var väldigt trevlig dessutom :)

Senast ändrad:
- Det finns grundläggande heder/beteeende i en affär som man följer. Har man likt Kenkun gjorde, accepterat ett bud, står man för det. Manligt, hedervärt, kvinnligt, kalla det vad ni vill. Det handlar om förtroende, och sin egen heder samt respekt för andra! Har jag accepterat ett bud och "skakat hand" (bokstavligt talat, eftersom många affärer görs upp via distans) säljer man inte objektet till någon annan, oavsett om man får en tusing eller två mer betalt.
Det är min åsikt och jag är övertygad och hoppas om att de flesta härinne tänker så.

Både Affe och jag har verkat under lång tid på bland annat Tradera med inte ett enda negativt omdöme på oss. Jag har ofta fått frågan via "pm" om jag vill sälja objektet som jag lagt ut på auktion tidigare, av potentiella köpare/lycksökare. Jag nekar alltid. Förutom att det är mot reglerna, är det hedervärt uppförande - och långsiktigt förtroende som gäller....
Det kan inte vara några stora distanser det rör sig om eftersom ni ändå lyckas skaka hand. Kanske menar du bildligt??

Om rätt ska vara rätt så är det inte emot deras regler. Tradera tillåter det, av någon anledning. Har själv blivit snopen när auktionen försvunnit mitt framför ögonen på en före utsatt tid då säljaren gjort upp med dittills högstbjudande. Så de föregår med exempel kan man säga och inget verkar självklart längre, någonstans.
- Helt riktigt som du säger om man kommer överens med den högste budgivaren. Eller utan bud naturligtvis. Rätt ska vara rätt.

Sagt det länge nu. Tyckte det var kul och lätt att köpa och sälja tidigare vilket gjorde det smidigt att testa nytt men slutade flippa så fort dessa fasoner förekom regelbundet så någonting positivt medförde det iaf. :)
Kanske en K&S invitational only? Bara massa skönt folk, roliga klockor och vettiga priser. Missbrukar man det åker man ut och får handla på blocket, tratten eller vanliga k&s. :pompus::cigar:

Trams! Jag är helt på @KenKun sida här. Det finns inget intelektuellt ohederligt i hans agerande, tvärtom så riskhanterar han efter bästa förmåga! Vem hade velat sitta med svarte Petter i handen här - dvs: få 10ksek och eventuellt bli blåst på resterande belopp när det står köpare på kö?!
Hur skulle han bli blåst på resterande belopp om en annan person köper klockan menar du?

Lite off topic men det gäller bra vs. dåligt beteende kring affärer och det gäller trådskaparen.
För att få en onyanserad bild så bifogar jag vår konversation. Värt att notera är att när KenKun säger att "han inte kan hålla klockan hur länge som helst", så tar det 2minuter innan jag swishar 10k.

Jag har min mening bestämd huruvida säljaren har agerat ok eller inte men er att döma.

IMG_3911.JPG

IMG_3908.PNG
IMG_3909.PNG
Trams! Jag är helt på @KenKun sida här. Det finns inget intellektuellt ohederligt i hans agerande, tvärtom så riskhanterar han efter bästa förmåga! Vem hade velat sitta med svarte Petter i handen här - dvs: få 10ksek och eventuellt bli blåst på resterande belopp när det står köpare på kö?!

Trams! Jag är helt på @KenKun sida här. Det finns inget intellektuellt ohederligt i hans agerande, tvärtom så riskhanterar han efter bästa förmåga! Vem hade velat sitta med svarte Petter i handen här - dvs: få 10ksek och eventuellt bli blåst på resterande belopp när det står köpare på kö?!
Står köpare i kö riskerar han väl inte att bli blåst på resterande belopp.

"Intellektuellt" ohederligt vet jag inte hur det uttrycket passar in här. Hederligt är det väl i alla fall inte att bryta en gjord överenskommelse. Om vi inte har alldeles nygjorda definitioner på hederligt.

Utöver att rikshantera som du kallar det så riskerar han även att få sitt rykte tilltygat. Glöm inte av att väga in det. Men det kanske inte har någon betydelse enligt dig.

Var det överenskommet att skicka med bara 10k betalt?
det överenskomna var att KenKun skulle få 70,3ksek swishat, inte uppdelat i två swishningar (gav KenKun accept på två delswishningar?)!
Jag kan förstå att man blir grinig om man har rent mjöl i påsen och tänkt swisha resterande dellikvid, men samtidigt är det en risk att ta för Ken och han har samtidigt inte gett accept på den betalningsordningen.

Tillbaka
Topp