• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Övertydliga urtavlor/visare

Rätt lätt också...
IMG_20201222_171614.jpg
Tydlig tavla, jajamensan.
Svårt göra bättre - måhända ta bort siffrorna (0-60) runt kanten?

Sedan borde väl Grand Seiko kunna bestämma sig. Namnet i förkortning eller utskrivet? Välj ett.

annars, nära perfektion.

Senast ändrad:
Som en del av er hajjar.

Det riktigt svåra med design är att ta bort saker, inte lägga till. ”Kinesdesign” säger att om en kniv är bra och en FM-radio är jättebra så är en kniv med inbyggd radio det bästa sedan fördigskivat formbröd.....

Det svåra ligger snarare i vad som kan tas bort, vad som skall vara kvar, kan det förenklas?

Jonathan Ive, en av världens främsta designers lever väl efter principen ovan.

Som en del av er hajjar.

Det riktigt svåra med design är att ta bort saker, inte lägga till. ”Kinesdesign” säger att om en kniv är bra och en FM-radio är jättebra så är en kniv med inbyggd radio det bästa sedan fördigskivat formbröd.....

Det svåra ligger snarare i vad som kan tas bort, vad som skall vara kvar, kan det förenklas?

Jag tänker så här, det var ett tag sen du startade tråden, har du några egna nyfunna exempel?
Har kommit på mig själv flera ggr att klura på "problemet",frågeställningen är betydligt svårare än vad man först kanske tror.
Är piloter de enda som har dålig syn?

AFEDE1D3-C64A-46F4-9DEB-F36319EA255F.jpeg

Dessa två skulle man kunna tro, men...

Halios Fairwind (FW) vinner med hästlängder då Jason tänkt på det mesta avseende tydlighet och stilren design utan något onödigt.

Fairwind har bästa glaset med AR på insidan som ger en nästa vattendroppe-klar upplevelse.

Valet av kors som kardinalindex kompletterat med tjockisar för dem emellan är fantastiskt tydligt.

Lumen på FW är rikligt tilltagen, helt i nivå med de bästa i branschen. Yeman snålar med applicering men har dock en lika lång lystid med val av C5.

Indexen och visarna på Fairwind har fasetter som fångar ljus i alla tänkbara vinklar, så finns det ljus så ser man tiden.

Visarnas längd på Fairwind är perfekta, de pekar på markeringarna istället för att blockera.

Sekundens mintgröna färg ”poppar” mer än det mesta annat jag sett. Troligen för att den är så avvikande och överraskande varje gång jag tittar på den här fantastiska klockan.

02B6F401-2AAC-4EB1-8104-2DAA13DFDDF7.jpeg

Ser ni hur tydlig den är, tom andra klockor ställer sig automagiskt rätt.

Senast ändrad:
Jag tänker så här, det var ett tag sen du startade tråden, har du några egna nyfunna exempel?
Har kommit på mig själv flera ggr att klura på "problemet",frågeställningen är betydligt svårare än vad man först kanske tror.
Är piloter de enda som har dålig syn?
Sitter lite dåligt till för snygga bildinlägg just nu, men Damasko, Sinn, Junghans ligger bra till.
Det är tydligt, inte plottrigt, en massa saker borttaget på ett väldigt medvetet sätt.
Mondaine är självskrivna.

Senast ändrad:
AFEDE1D3-C64A-46F4-9DEB-F36319EA255F.jpeg

Dessa två skulle man kunna tro, men...

Halios Fairwind (FW) vinner med hästlängder då Jason tänkt på det mesta avseende tydlighet och stilren design utan något onödigt.

Fairwind har bästa glaset med AR på insidan som ger en nästa vattendroppe-klar upplevelse.

Valet av kors som kardinalindex kompletterat med tjockisar för dem emellan är fantastiskt tydligt.

Lumen på FW är rikligt tilltagen, helt i nivå med de bästa i branschen. Yeman snålar med applicering men har dock en lika lång lystid med val av C5.

Indexen och visarna på Fairwind har fasetter som fångar ljus i alla tänkbara vinklar, så finns det ljus så ser man tiden.

Visarnas längd på Fairwind är perfekta, de pekar på markeringarna istället för att blockera.

Sekundens mintgröna färg ”poppar” mer än det mesta annat jag sett. Troligen för att den är så avvikande och överraskande varje gång jag tittar på den här fantastiska klockan.

02B6F401-2AAC-4EB1-8104-2DAA13DFDDF7.jpeg

Ser ni hur tydlig den är, tom andra klockor ställer sig automagiskt rätt.
Kittlade lite i smilgroparna av Yeman.
cool klocka.

Själv är jag grymt förtjust i Oris Art Blakey's minimalistiska design, svårt att få det renare än så. Och väldigt lättläst.

oris-art-blakey-limited-edition.jpg

Eller Oris James Morrison, väldigt enkelt, vackert och avskalat.

26579_0173377624085-Set_horizontale.png
James Morrison är jag med på, men Art Blakey är väl helt fel i detta sammanhang? Väldigt snygg och clean, men saknar ju kontraster. Oris är riktigt duktiga med sina Jazz tributes. En personlig favorit är...
ORIS_COLTRANE_DIAL2.jpg

Som en del av er hajjar.

Blir ofta också vackert! I det enkla bor det sköna....

Ser t o m SEIKO, Grand SEIKO och GS ibland på samma tavla! Vafan??? Otyg. Sluta.
Japp fast det HAR dom städat upp. Förr satt alltid Seiko överst och GS Grand Seiko "kl sex". Numera är ju GS ett helt självständigt varumärke så nu finns aldrig Seiko med. Sedan får man väl kanske se GS som symbol och den utskrivna texten som namn men det känns lite onödigt. GS och lejonet kanske hade varit snyggare!

Det blir inte mkt bättre än så här. De kunde iofs plockat bort djupet och "Automatic".

En favorit:

Maurice-Lacroix-Pontos-S-Diver-Blue-Devil-Limited-Edition-North-America-3.jpg

Maurice Lacroix Pontos S Diver Blue Devil Limited Edition (100 ex)

Det blir inte mkt bättre än så här. De kunde iofs plockat bort djupet och "Automatic".

En favorit:

Maurice-Lacroix-Pontos-S-Diver-Blue-Devil-Limited-Edition-North-America-3.jpg

Maurice Lacroix Pontos S Diver Blue Devil Limited Edition (100 ex)
Oj vad olika bild vi har av övertydliga cleana tavlor. Klockan du länkar är snygg så inget att fundera kring design, men söker man det mest lättlästa därute hade jag inte alls gått det hållet.

Oj vad olika bild vi har av övertydliga cleana tavlor. Klockan du länkar är snygg så inget att fundera kring design, men söker man det mest lättlästa därute hade jag inte alls gått det hållet.

Jag har svårt för siffror, Arabiska och även ännu värre romerska...huga!
Fyra siffror blir liksom max. Jag har en förkärlek till raka index.
Sedan är i princip alla klocktillverkare jävligt klåfingriga och skall ha med en massa onödig text.
Vattentålighet kan t ex plitas dit på baksidan utan problem.

Jag klankade ner på ngn Rolle tidigare i tråden , den hade 70 bokstäver på tavlan.....

Jag har svårt för siffror, Arabiska och även ännu värre romerska...huga!
Fyra siffror blir liksom max. Jag har en förkärlek till raka index.
Sedan är i princip alla klocktillverkare jävligt klåfingriga och skall ha med en massa onödig text.
Vattentålighet kan t ex plitas dit på baksidan utan problem.

Jag klankade ner på ngn Rolle tidigare i tråden , den hade 70 bokstäver på tavlan.....
Ja det kan ju vara sin sak, jag tänkte dock mer på trådstarten du skapade, avseende övertydlighet. Det exemplet du själv la in skulle jag säga är en designmässigt relativt clean klocka men kanske inte övertydlig. Som två exempel nedan. Jag tycker Patek Nautilus är väldigt clean i sin design på själva tavlan (finns givetvis andra som är lika bra eller bättre, men som exempel) men den H moser & Cie som jag tidigare lagt in är mer exempel på övertydlighet. För mig är det två lite olika frågor.

Clean:
5a686fe323e0c.jpg

övertydlig:
Moser-Heritage-Centre-Seconds-Funky-Blue_001.jpg

Du kan ha helt rätt att övertydlighet och tydlig är två olika egenskaper.
Jag är ute efter den där glimten, ögonkastet man ger klockan - och man vet vips vad klockan är. Inga problem liksom.

Jag har ägt en klocka, vit tavla och sedan silverfärgade visare på det - sålde den rätt snabbt - för jag fick kolla två gånger varenda gång vad klockan var.

Sinn och Damasko tycker jag gör fullkomligt supertydliga klockor. Bra visare, bra kontrast, välvalda typsnitt för ev siffror osv osv

Detta utan att det ser tråkigt ut. Det behöver inte vara ett köksur från Ingersoll förnyat det är enkelt/tydligt. Gör man däremot fel när man reducerar ner saker, ”kokar ner såsen”, tar bort saker - så sitter man där med ngt som är väldigt trist.

Spelet mellan så få designelement som möjligt kontra risken för ointressant/tråkig - där ligger problemet. Där ligger också skillnaden på medelmåttor och genier när det kommer till klockdesign.

Min Ball Engineer Marvelight M / Grey

Tydligt så det osar bränt, alla index är tritiumrör (lyser alltid), dessutom är indexen 3D och inte ngt som bara är målat/tryckt (2D).
En platt urtavla blir lätt död. Det var därför jag inte trivdes med min Sinn U1.

Ball är ett väldigt underskattat märke och ngt som enbart entusiaster känner till.
Dinkan på bilden har eget urverk, glasbaksida, 100m WR, 80 timmar gångreserv, COSC - min gör +3 SPD….
And it glows in the dark…..

Bilagor

• A5D4FAA8-BA75-4EC9-8DAB-0491B8DA680A.jpeg
    A5D4FAA8-BA75-4EC9-8DAB-0491B8DA680A.jpeg
    632.7 KB · Visningar: 8
Tillbaka
Topp