Ok..samma crap som på 005 då..trist...Typ ett två steg med verktyg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok..samma crap som på 005 då..trist...Typ ett två steg med verktyg
Bra spottat! undrar hur claspen ser ut på guldaren?Länken verkar inte vara så ny? Har ju lånats från en annan modell
![]()
Inte riktigt samma. Olika clasp samt att guld är 20-14 och stål 20-15.Länken verkar inte vara så ny? Har ju lånats från en annan modell
![]()
Minns att de alltid fanns i skyltfönstren i slutet av 00-talet, modellen var inte populär då, jag gillade den inte alls då men nu tycker jag att det är en kul modell, vissa har åldrats och helt ändrat färg.
![]()
Jag kan ju tycka att krackelerade tavlor, gula index och blekta insert är jävligt okul men tydligen är det premiumfast det det känns ju jävligt okul att ha en grön mars och blå måne? Tar ju bort hela grejen med klockan...
Inte helt klarlagt. Men Fratellos pod nämde två lägen i claspen som gör 1/3 länkbit. Sen sa dom någon 2/3 länkbits justering som jag inte förstod. Det ser ut som kortare länkbitar än den gamla, gissar 8mm nu mot 10mm på den gamla mellan skruvarna sas. Det i sig ger ju i praktiken bättre justermöjligheter. Hade förhoppningar här när dom tar fram en ny länk men befarar att dom inte infrias helt.Vilka möjligheter till justering i nya låset kommer finnas? Bättre än de kassa 2 hål i 005/006?
Ja man hoppas ju på att man löser lämplig microjustering i låset ...Inte helt klarlagt. Men Fratellos pod nämde två lägen i claspen som gör 1/3 länkbit. Sen sa dom någon 2/3 länkbits justering som jag inte förstod. Det ser ut som kortare länkbitar än den gamla, gissar 8mm nu mot 10mm på den gamla mellan skruvarna sas. Det i sig ger ju i praktiken bättre justermöjligheter. Hade förhoppningar här när dom tar fram en ny länk men befarar att dom inte infrias helt.
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.
Fördel nya:
- stepped dial
- DON (gör egentligen varken från eller till)
- dropformad kronosekund
- nytt verk med hacking
- avsmalnande länk
- AML (tyvärr bara på safirmodellen)
- mindre box
Fördel gamla:
+ priset
Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.
Jag läste på nåt internationellt forum att 3861 ska vara lite dyrare att serva men även klara sig längre mellan serviceBlir nya kalibern 3861 dyrare att serva än 1861?
Typ 400-500 kr.Någon här som sålt sin Speedmaster med den stora svarta boxen och skickat med värdefrakt? Undrar vad det kostar att skicka den stora lådan på ett ungefär?
Typ 400-500 kr.
Hade just kontakt med Bergströms Ur som kunde berätta att det är Omegas egna "boutiquer" som får den nya Speedmastern till att börja med; först framåt våren räknar B med att ha några till försäljning.Finns det nån bra sammanfattning av nya släppet? Vad ligger list på? Säljs gamla fortfarande eller ersätter denna?
Edit: ironiskt nog posten över denna som hade sammanfattning... Sorry!
Typ 400-500 kr.
Skickade en Seamaster i veckan og det kom på 510kr så burde iaf koste mer enn det.Tack så mycket!
Skickade en Seamaster i veckan og det kom på 510kr så burde iaf koste mer enn det.
Konstigt, 485 kr kostade det sist jag skickade en 005. Visserligen ett år sedan nu.Skickade en Seamaster i veckan og det kom på 510kr så burde iaf koste mer enn det.
Skickade en Seamaster i veckan og det kom på 510kr så burde iaf koste mer enn det.
Beror ju helt på hur man packar den. Jag har skickat en Speedy 005 i samma box som den skickades i vid nyköpet. Gick loss på 500kr för mig.Okej men borde bli max 1000 kr kan man tycka.
Okej men borde bli max 1000 kr kan man tycka.
Konstigt, 485 kr kostade det sist jag skickade en 005. Visserligen ett år sedan nu.
Tyckte også det var dyrt, men postens priser går vel også opp. Usikker på om distansen/hvor det skickas påvirker prisen.Beror ju helt på hur man packar den. Jag har skickat en Speedy 005 i samma box som den skickades i vid nyköpet. Gick loss på 500kr för mig.
Har dålig koll, men det beror ju på vikt, där ca 500kr är grundavgift och sedan kan det bli tillägsavgift för vikt. Skickade min Speedy för 2-3 mån sedan och då klarade jag mig på 500krTyckte også det var dyrt, men postens priser går vel også opp. Usikker på om distansen/hvor det skickas påvirker prisen.
Som jeg uppfattar det så er det vikten de går på, ikke mått og den skickades i en vanlig liten låda som var litt större en boksen og uten noen ekstra vikt.
Där har vi svaretPrislista fra Postnords hemsida. De fleste klokker havner vel mellom 1 og 5 kg, men Speedyn ligger vel over 5
![]()
Det där var ju intressant. Innan har det varit helt omöjligt att hitta värde-priser på deras hemsida, eller också var jag dålig på att leta.Prislista fra Postnords hemsida. De fleste klokker havner vel mellom 1 og 5 kg, men Speedyn ligger vel over 5
![]()
Fikk kolla på priser for avtalskunder så ikke 100% sikker på at alle prisene er korrekt, men stemmer bra med det jeg fikk betale iafDet där var ju intressant. Innan har det varit helt omöjligt att hitta värde-priser på deras hemsida, eller också var jag dålig på att leta.
Konstigt, 485 kr kostade det sist jag skickade en 005. Visserligen ett år sedan nu.
Det kostade exakt 485 när jag sålde min för typ 3 månader sedan. Sthlm -> Skåne.Har dålig koll, men det beror ju på vikt, där ca 500kr är grundavgift och sedan kan det bli tillägsavgift för vikt. Skickade min Speedy för 2-3 mån sedan och då klarade jag mig på 500kr