• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Chuck

Patek
2-Faktor
Länken verkar inte vara så ny? Har ju lånats från en annan modell

D08FAFFC-E742-4A64-A36D-8FFCE80852DE.png
Bra spottat! undrar hur claspen ser ut på guldaren?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vilka möjligheter till justering i nya låset kommer finnas? Bättre än de kassa 2 hål i 005/006?
Inte helt klarlagt. Men Fratellos pod nämde två lägen i claspen som gör 1/3 länkbit. Sen sa dom någon 2/3 länkbits justering som jag inte förstod. Det ser ut som kortare länkbitar än den gamla, gissar 8mm nu mot 10mm på den gamla mellan skruvarna sas. Det i sig ger ju i praktiken bättre justermöjligheter. Hade förhoppningar här när dom tar fram en ny länk men befarar att dom inte infrias helt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Inte helt klarlagt. Men Fratellos pod nämde två lägen i claspen som gör 1/3 länkbit. Sen sa dom någon 2/3 länkbits justering som jag inte förstod. Det ser ut som kortare länkbitar än den gamla, gissar 8mm nu mot 10mm på den gamla mellan skruvarna sas. Det i sig ger ju i praktiken bättre justermöjligheter. Hade förhoppningar här när dom tar fram en ny länk men befarar att dom inte infrias helt.
Ja man hoppas ju på att man löser lämplig microjustering i låset ...
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.

Fördel nya:
  • stepped dial
  • DON (gör egentligen varken från eller till)
  • dropformad kronosekund
  • nytt verk med hacking
  • avsmalnande länk
  • AML (tyvärr bara på safirmodellen)
  • mindre box

Fördel gamla:
+ priset

Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.


Bra jämförelse! :)
Nu har jag haft ett par 005;or under åren, och de nya förbättringarna är riktigt bra. Nästan allt jag har saknat men i modern förpackning.

Den nya länken är kul, aldrig tyckt om länken på moderna speedys, min ligger kvar i lådan. Slängde på en OEM 1171 länk direkt.
Men skulle jag sälja min 005:a till fördel för den nya? Nä. En fördel med speedmaster har varit i priset, en utmärkt klocka i ett bra prissegment.
 

Bebitz

Cartier
Någon här som sålt sin Speedmaster med den stora svarta boxen och skickat med värdefrakt? Undrar vad det kostar att skicka den stora lådan på ett ungefär?
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Finns det nån bra sammanfattning av nya släppet? Vad ligger list på? Säljs gamla fortfarande eller ersätter denna?

Edit: ironiskt nog posten över denna som hade sammanfattning... Sorry!
Hade just kontakt med Bergströms Ur som kunde berätta att det är Omegas egna "boutiquer" som får den nya Speedmastern till att börja med; först framåt våren räknar B med att ha några till försäljning.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Okej men borde bli max 1000 kr kan man tycka.

Konstigt, 485 kr kostade det sist jag skickade en 005. Visserligen ett år sedan nu.

Beror ju helt på hur man packar den. Jag har skickat en Speedy 005 i samma box som den skickades i vid nyköpet. Gick loss på 500kr för mig.
Tyckte også det var dyrt, men postens priser går vel også opp. Usikker på om distansen/hvor det skickas påvirker prisen.
Som jeg uppfattar det så er det vikten de går på, ikke mått og den skickades i en vanlig liten låda som var litt större en boksen og uten noen ekstra vikt.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tyckte også det var dyrt, men postens priser går vel også opp. Usikker på om distansen/hvor det skickas påvirker prisen.
Som jeg uppfattar det så er det vikten de går på, ikke mått og den skickades i en vanlig liten låda som var litt större en boksen og uten noen ekstra vikt.
Har dålig koll, men det beror ju på vikt, där ca 500kr är grundavgift och sedan kan det bli tillägsavgift för vikt. Skickade min Speedy för 2-3 mån sedan och då klarade jag mig på 500kr
 

SJ Smythe

Cartier
Tycker det är lite synd att de på nya speedyn valt att göra ”professional”-texten på tavlan kortare. Tidigare bildade textens helhet en triangel med den nollställda kronosekundvisarens droppformade spets som triangelns topp. En diskret men intressant symmetri tyckte jag.

Ibland ser man äldre omegor som har omegasymbolen i en triangelform stämplat på t.ex. spännet eller inuti boettlocket, tänkte det kanske fanns någon koppling.

Hur som helst en förändring till det sämre i mina ögon.
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Konstigt, 485 kr kostade det sist jag skickade en 005. Visserligen ett år sedan nu.

Har dålig koll, men det beror ju på vikt, där ca 500kr är grundavgift och sedan kan det bli tillägsavgift för vikt. Skickade min Speedy för 2-3 mån sedan och då klarade jag mig på 500kr
Det kostade exakt 485 när jag sålde min för typ 3 månader sedan. Sthlm -> Skåne.

En 005 låda går perfekt ner i en liten rusta flyttkartong, det är millimeterprecision. Sen behöver man bara skära av den lite på höjden, vika in och tejpa.

Tips till alla som ska flippa och införskaffa nya den närmsta tiden😂
 
Topp