• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Richie

Audemars
2-Faktor
Historiskt. Referenserna med det klassiska 321 verket hade pricken ovanför 90, sen ungefär när man övergick till 861 verket i början av 70-talet så fick bezelen prick bredvid 90 istället.
En ren flirt med det förflutna så att säga.
Ja det betar ju inget premium i mina ögon men någon annan går ju säkert igång på det 😂
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.

Fördel nya:
  • stepped dial
  • DON (gör egentligen varken från eller till)
  • dropformad kronosekund
  • nytt verk med hacking
  • avsmalnande länk
  • AML (tyvärr bara på safirmodellen)
  • mindre box

Fördel gamla:
+ priset

Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.

Den nya har även en lite större krona som sticker ut mer vilket borde göra vevandet något lättare. Sannolikt ytterligare en fördel men så har man inte känt på kronan ännu.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Finns det nån bra sammanfattning av nya släppet? Vad ligger list på? Säljs gamla fortfarande eller ersätter denna?

Edit: ironiskt nog posten över denna som hade sammanfattning... Sorry!
 

MHammar

Omega
Finns det nån bra sammanfattning av nya släppet? Vad ligger list på? Säljs gamla fortfarande eller ersätter denna?

Edit: ironiskt nog posten över denna som hade sammanfattning... Sorry!
Hodinkee har en bra artikel om klockorna. Annars är det väl enklast att kolla på Omegas hemsida.

Edit: Hesalite: 66.700 kr
Safir: 75.900 kr

 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Vad betyder DON och AML?


Å andra sidan, vem betalar list för en Omega? den lär ju gå att få en bra bit under 67' så några 25' lär det inte skilja ;)

Historiskt. Referenserna med det klassiska 321 verket hade pricken ovanför 90, sen ungefär när man övergick till 861 verket i början av 70-talet så fick bezelen prick bredvid 90 istället.

Vill man ha både pricken ovanför 90 och det klassiska 321 verket är det Omega 311.30.40.30.01.001 (Ed Withe) man ska satsa på. Mistänker att man blir tvungen att betala listpris om man vill ha en sådan 😃
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Finns det nån bra sammanfattning av nya släppet? Vad ligger list på? Säljs gamla fortfarande eller ersätter denna?

Edit: ironiskt nog posten över denna som hade sammanfattning... Sorry!

Hodinkee har en bra artikel om klockorna. Annars är det väl enklast att kolla på Omegas hemsida.

Hesalite: 67.700 kr
Safir: 75.900 kr

Skall vara 66.700kr för hesalit. Den gamla är nu ersatt och utgången men kan förstås finnas kvar i vissa butiker.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill man ha både pricken ovanför 90 och det klassiska 321 verket är det Omega 311.30.40.30.01.001 (Ed Withe) man ska satsa på. Mistänker att man blir tvungen att betala listpris om man vill ha en sådan 😃
Eller the real deal som t.o.m.är billigare än kopian :)
IMG_20201124_163508_812.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Näpp, den här sitter säkert :)
Ha Ha misstänkte det. Men vist skulle jag gärna köpa originalet istället för kopian. Problemet är att få tag på en som är riktigt bra i original utförande och inte en som är sönderservad med diverse utbytesdelar från när och fjärran. Fördelen med att köpa den nya kopian är garantin och att det troligen är lättare med delar. Men som sagt, dyker den äkta varan upp så slår jag till :)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Detta släppet minskade inte direkt Speedy-suget... Alla "problem" lösta i princip, speciellt länken som nu verkar falla rakt ner istället för att vara solid vid endlänken?
Ja j*klar där sa du något! Nu blev ju inte suget mindre som sagt. Det där räddar nog potentiellt användandet av länk överhuvud taget för min del. (6" handled...)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ha Ha misstänkte det. Men vist skulle jag gärna köpa originalet istället för kopian. Problemet är att få tag på en som är riktigt bra i original utförande och inte en som är sönderservad med diverse utbytesdelar från när och fjärran. Fördelen med att köpa den nya kopian är garantin och att det troligen är lättare med delar. Men som sagt, dyker den äkta varan upp så slår jag till :)
Ja, det är inte helt lätt att komma över ett bra ex. Ofta betyder det också köp från utlandet med alla osäkerheter det innebär.
 

AndersF

Omega
Sorry för att hijacka tråden mitt i nyhetsdiskussionerna.

Jag tror (eller är väldigt säker) på att jag har fått fel sprintar inkluderade när jag köpte min speedmaster. De har skickat med O68ST2207 istället för O68ST2208 som är lite längre och till för straps. Har varit i kontakt med handlaren. De hävdar att det måste vara rätt för att de har tre kvar i lager och alla har O68ST2207...

Någon annan som har beställt en ny Speedmaster som har fått fel extrasprintar?
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.

Fördel nya:
  • stepped dial
  • DON (gör egentligen varken från eller till)
  • dropformad kronosekund
  • nytt verk med hacking
  • avsmalnande länk
  • AML (tyvärr bara på safirmodellen)
  • mindre box

Fördel gamla:
+ priset

Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.
Tycker även ändlänkarna är mycket bättre på nya. De gamla sticker ut en bra bit utanför bandhornen.

Screenshot_20210106-162904~2.png
Screenshot_20210106-173833~2.png
 

Rymdhamstern

Panerai
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.

Fördel nya:
  • stepped dial
  • DON (gör egentligen varken från eller till)
  • dropformad kronosekund
  • nytt verk med hacking
  • avsmalnande länk
  • AML (tyvärr bara på safirmodellen)
  • mindre box

Fördel gamla:
+ priset

Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.
Mycket bra sammanfattning. +1 på den
För mig personligen tycker jag nya Metas certifierade verket i sig motiverar prishöjningen. Även om det säkert kan diskuteras. Och vad det landar i för verkligt pris återstår ju att se. Hade 3861 bara haft column wheel också hade min 005 varit ute för försäljning och jag på listan för en ny redan igår.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Nu när jag funderat över det lite och framförallt förlikat mig med nya claspen så kan jag bara komma på en enda fördel med 005 över den nya referensen, priset.

Fördel nya:
  • stepped dial
  • DON (gör egentligen varken från eller till)
  • dropformad kronosekund
  • nytt verk med hacking
  • avsmalnande länk
  • AML (tyvärr bara på safirmodellen)
  • mindre box

Fördel gamla:
+ priset

Tror inte 005:an kommer bli speciellt åtråvärd efter att den tagits ur produktion.
Håller med dig på samtliga punkter.

Däremot tycker jag det är skittråkigt att priset sprungit iväg som det gjort hos Omega under de senaste åren. För bara 5-7 år sen kostade en vanlig 3750.50 ungefär 30’ medan nu är vi uppe på nästan 70’. En väldigt bra instegsklocka har dessvärre gått i graven.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Surras en del på ww forumen om att även boetten har ny deisgn , vet ni vad som föeändrats? 🧐
Boetterna för 105.012 hade två tillverkare HF och CB. Kan vara så att de har gjorts blandning av dem?

Jag skrev ett inlägg för några år sedan om just Speedmaster 105.012. Spana gärna in det!

 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Håller med dig på samtliga punkter.

Däremot tycker jag det är skittråkigt att priset sprungit iväg som det gjort hos Omega under de senaste åren. För bara 5-7 år sen kostade en vanlig 3750.50 ungefär 30’ medan nu är vi uppe på nästan 70’. En väldigt bra instegsklocka har dessvärre gått i graven.

Håller med dig helt och hållet. Jag har att tacka Speedmastern att jag hittade till KS öht (svärfar köpte en sådan åt sig själv julen 2017). Men kommer nog att dröja innan jag skaffar en mekanisk speedy med tanke på prisutvecklingen. Dock så gillar jag den "fula ankungen" X-33 så hoppas kunna införskaffa en sådan under året :D
 
Topp