• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Passade på att slänga på ett sail strap från Royal Straps som jag fick hem igår. Mycket prisvärt när dom erbjöd gopris i köp och sälj här på KS!
 

Bilagor

  • 995BFDC3-4A7B-46CF-817A-179B44D2E443.jpeg
    995BFDC3-4A7B-46CF-817A-179B44D2E443.jpeg
    997.8 KB · Visningar: 39
  • 9DCF1ECD-6F1C-4BB3-818C-DB79D608998E.jpeg
    9DCF1ECD-6F1C-4BB3-818C-DB79D608998E.jpeg
    402.3 KB · Visningar: 38
  • 89F8FB12-64C0-4602-B766-4945303CB1B0.jpeg
    89F8FB12-64C0-4602-B766-4945303CB1B0.jpeg
    557.9 KB · Visningar: 41
Har fått upp ögonen för Uncle Seikos armband nu efter några fina bilder från er!
Men frågan är om man skall gå på US 1035 Flat Link eller US 1171 "Holy Grail"?

Även sett att Forstner har Flat Link. Men priset är nästan det dubbla jämfört med US, är det motiverat?
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 19.10.03.png

(Bilder tagna från Uncle Seiko:s hemsida.)
 
Har för mig att jag läst (kanske t.o.m. i denna tråden) att US ändlänkarna har en tendens att repa boetten. Forstner verkar allmänt hyllade? Har dock ingen egen erfarenhet av någon av dem.

/J
 
Har fått upp ögonen för Uncle Seikos armband nu efter några fina bilder från er!
Men frågan är om man skall gå på US 1035 Flat Link eller US 1171 "Holy Grail"?

Även sett att Forstner har Flat Link. Men priset är nästan det dubbla jämfört med US, är det motiverat?
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 19.10.03.png

(Bilder tagna från Uncle Seiko:s hemsida.)
Köp en Omega 1171 istället :)
 
Har fått upp ögonen för Uncle Seikos armband nu efter några fina bilder från er!
Men frågan är om man skall gå på US 1035 Flat Link eller US 1171 "Holy Grail"?

Även sett att Forstner har Flat Link. Men priset är nästan det dubbla jämfört med US, är det motiverat?
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 19.10.03.png

(Bilder tagna från Uncle Seiko:s hemsida.)

Jag skulle vänta på Uncle Seikos variant av 1450 som kommer ut snart.
 
Jag skulle vänta på Uncle Seikos variant av 1450 som kommer ut snart.

Forstner har också en 1450 på gång. Finns lite sneak peeks i länken ovan.
 
Har fått upp ögonen för Uncle Seikos armband nu efter några fina bilder från er!
Men frågan är om man skall gå på US 1035 Flat Link eller US 1171 "Holy Grail"?

Även sett att Forstner har Flat Link. Men priset är nästan det dubbla jämfört med US, är det motiverat?
Skärmavbild 2021-01-12 kl. 19.10.03.png

(Bilder tagna från Uncle Seiko:s hemsida.)
Forstner har solida ändlänkar vilket inte Uncle Seiko har eller Omega 1171 har. Detta gör att ändlänkarna inte sitter så stabilt och ligger och nöter på botten. Tror inte den solida har detta problem men kan bara tala för 1171 länken från Omega.
 
Forstner har solida ändlänkar vilket inte Uncle Seiko har eller Omega 1171 har. Detta gör att ändlänkarna inte sitter så stabilt och ligger och nöter på botten. Tror inte den solida har detta problem men kan bara tala för 1171 länken från Omega.
Aha ok! Känns som solida ändlänkar är ett måste då.
Att Omega släpper ett armband som nöter på boetten känns helt galet, måste ju på något sätt blivit åtgärdat av Omega nu?
 
Aha ok! Känns som solida ändlänkar är ett måste då.
Att Omega släpper ett armband som nöter på boetten känns helt galet, måste ju på något sätt blivit åtgärdat av Omega nu?
Släpper och släpper, 1171 har väl funnits sedan 70-talet? Så tanken är väl att den ska va till äldre modeller. Tror solida ändlänkar är att föredra man man bekymrar sig för boetten på sikt. Men har inte provat solida ändlänkar på min FOIS ännu. Men skulle tippa att det är mer skonsamt.
 
Forstner har solida ändlänkar vilket inte Uncle Seiko har eller Omega 1171 har. Detta gör att ändlänkarna inte sitter så stabilt och ligger och nöter på botten. Tror inte den solida har detta problem men kan bara tala för 1171 länken från Omega.
Problemet är väl snarare att US 1171 ändlänkar har en dålig konstruktion. Onödigt vassa kanter som skaver boetten. Eller upplever du samma problem med Omega 1171?
 
Tycker ni inte att det känns lite snik att nya snoopy bara kommer på nylon? Går den att komplettera med en länk?

Enligt senaste filmen på Revolution watch är det ett helt nytt case:
Tydligen passar inte alla länkar som finns till vanliga Speedyn.
Exclusive Profound Insight & Hands-On: OMEGA Speedmaster Silver Snoopy Award - YouTube

I kommentarsfältet skriver WatchAdvisor som svar på frågan om länk finns:

"Not for the moment... Beginning of next year there will be an individual option how to replace the strap with a Speedmaster steel-bracelet. But the Snoopy III will always be sold with the blue strap shown in the video..."

ca 7:00 in i videon beskrivs boettens design.
 
Är det nya tryckknappar och krona på nya speedyn jämfört med gamla eller? Tror ni i så fall att man vid en service får de nya även om man har en gammal speedy? På olika platser har jag läst att de jobbat med finare toleranser snarare än att ha ändrat i boettformen så eventuellt passar de nya även på en gammal boett.

Gillar mina tryckknappar och krona, men man kanske inte ska vara en bakåtsträvare... :)
 
Tillbaka
Topp