• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tingeling

Breitling
IMG_2038.jpg

Två bilder på en dag!! Jajamänsan, måste slå ett slag för matt grått alligator till speedyn älskar hur de ser ut!
Det är från Delugs.. Trevlig speedy tuesday 👨‍🚀
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har en lite ovanlig utflykt framför mig.
Min länk till Speedyn hade ett märkligt märke på sig som fanns när den var flång ny. Upptäckte det först när jag var hemma, men det var inga konstigheter. Detta ska Omega fixa, fick jag höra.
Så nu finns det en länk åt mig på Service centret i Sthlm city. Ska ta mig dit så får de svinga länken jag har.
Vi får se om det går att kombinera med ett besök i verkstaden. Hoppas det.
20210520_094905.jpg
20210520_095058.jpg
Screenshot_20210520-135014_Gallery.jpg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Har en lite ovanlig utflykt framför mig.
Min länk till Speedyn hade ett märkligt märke på sig som fanns när den var flång ny. Upptäckte det först när jag var hemma, men det var inga konstigheter. Detta ska Omega fixa, fick jag höra.
Så nu finns det en länk åt mig på Service centret i Sthlm city. Ska ta mig dit så får de svinga länken jag har.
Vi får se om det går att kombinera med ett besök i verkstaden. Hoppas det.
20210520_094905.jpg
20210520_095058.jpg
Screenshot_20210520-135014_Gallery.jpg

Se till att få tillbaka utbytta delar vid service.. 🤔😉
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Är det en modern 1171? Kan du dela fler bilder på länken? :)
Jag vet inte hur gammal länken är. Köpte den begagnad. Länken är lite rasslig, men den är lätt, bekväm och i mitt tycke snyggare än originallänken till 005.
Jag var dock inte helt nöjd med 633-ändlänkarna som följde med, som hade filats ner för att passa 005-boetten. De satt okej, men det blev ändå en glipa ibland. Jag valde därför att beställa Uncle Seikos US1171-ändlänkar som matchade boetten och OEM-länken kanonbra. Mejlade Uncle Seiko innan och frågade om deras ändlänkar passade på min länk, fick svar snabbt att de passar och la då en beställning.
Här kommer några bilder :)

IMG_4071.jpg
IMG_4070.jpg
IMG_4062.jpg
IMG_3750.jpg
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte hur gammal länken är. Köpte den begagnad. Länken är lite rasslig, men den är lätt, bekväm och i mitt tycke snyggare än originallänken till 005.
Jag var dock inte helt nöjd med 633-ändlänkarna som följde med, som hade filats ner för att passa 005-boetten. De satt okej, men det blev ändå en glipa ibland. Jag valde därför att beställa Uncle Seikos US1171-ändlänkar som matchade boetten och OEM-länken kanonbra. Mejlade Uncle Seiko innan och frågade om deras ändlänkar passade på min länk, fick svar snabbt att de passar och la då en beställning.
Här kommer några bilder :)

IMG_4071.jpg
IMG_4070.jpg
IMG_4062.jpg
IMG_3750.jpg
Jag tänker göra samma dock med solida ändlänkar till US 1450 :).
Finns det skillnad i finish mellan länken och ändlänkarna?
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Gillar den nya speedmaster länken men känner att en modern 1450 eller en mer solid 1171 som avsmalnar från 20 till 14 hade varit riktigt fin.
De tog istället inspiration från 1479. De flesta moderna länkar till både speedmaster och seamaster är så pass komplicerade att klockan inte längre är i fokus.
 
Senast ändrad:

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Man blir ju lite sugen på att sätta nya länken på 005, ser ju kanon ut 😍 Fortfarande nöjd med den?

Galet nöjd!

Den har inte åkt av sedan den åkte på. De enda nackdelarna är mikrojusteringen samt det lilla, lilla avståndet som blir gentemot bandhornens längd. Kan fortfarande störa mig på mikrojusteringen, men det är mer av karaktären "Hur fan lyckades de inte med en snyggare lösning". I realiteten syns den ju knappt i "långa" läget. Skillnaden mot bandhornen är verkligen inte någon biggie, och den visste jag ju dessutom om innan köp - det är heller inget som direkt inverkar negativt rent estetiskt enligt mig, mer att den finns där.
 

ClownenJac

Panerai
Galet nöjd!

Den har inte åkt av sedan den åkte på. De enda nackdelarna är mikrojusteringen samt det lilla, lilla avståndet som blir gentemot bandhornens längd. Kan fortfarande störa mig på mikrojusteringen, men det är mer av karaktären "Hur fan lyckades de inte med en snyggare lösning". I realiteten syns den ju knappt i "långa" läget. Skillnaden mot bandhornen är verkligen inte någon biggie, och den visste jag ju dessutom om innan köp - det är heller inget som direkt inverkar negativt rent estetiskt enligt mig, mer att den finns där.

Har du några bilder på just glipan vid bandhornen och mot boetten? Behövde du fila och ha dig eller funkade det ändå? :)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Har du några bilder på just glipan vid bandhornen och mot boetten? Behövde du fila och ha dig eller funkade det ändå? :)

Knappa millimeter. Men följer boettformen i övrigt bra, så upplever det inte vara något problem estetiskt. Heller inget som syns då länken ligger flat, utan enbart vid vinkel enligt tidigare postad bild nedan:

1622624163423.png


Länken passar boetten utan några justeringar i övrigt. I just detta fall lät jag dock urmakaren sätta dit den iom att han ändå fanns på plats vid köp. Har inte plockat bort den sedan dess. Men som sagt var: I ga justeringar gjordes för att få den på plats.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Galet nöjd!

Den har inte åkt av sedan den åkte på. De enda nackdelarna är mikrojusteringen samt det lilla, lilla avståndet som blir gentemot bandhornens längd. Kan fortfarande störa mig på mikrojusteringen, men det är mer av karaktären "Hur fan lyckades de inte med en snyggare lösning". I realiteten syns den ju knappt i "långa" läget. Skillnaden mot bandhornen är verkligen inte någon biggie, och den visste jag ju dessutom om innan köp - det är heller inget som direkt inverkar negativt rent estetiskt enligt mig, mer att den finns där.
Det låter ju lovande :D Ja mikrojusteringen är väl inte det snyggaste kanske men som du säger så är det inte direkt något man ser om man nu skulle behöva använda den. Tack för input👍
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Gillar den nya speedmaster länken men känner att en modern 1450 eller en mer solid 1171 som avsmalnar från 20 till 14 hade varit riktigt fin.
De tog istället inspiration från 1479. De flesta moderna länkar till både speedmaster och seamaster är så pass komplicerade att klockan inte längre är i fokus.
Ja en modern 1450 hade nog blivit kanon 👌
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja en modern 1450 hade nog blivit kanon 👌

Uncle Seiko har en!


forstner släpper väl en sån variant snart?

Jo, det stämmer.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Det låter ju lovande :D Ja mikrojusteringen är väl inte det snyggaste kanske men som du säger så är det inte direkt något man ser om man nu skulle behöva använda den. Tack för input👍

Det där är ju subjektivt och vad man stör sig/inte stör sig på. Från början tyckte jag den var horribel och direkt ful, nu stör jag mig som sagt mest på kring hur Omega kom fram till lösningen som sådan. Även om den fortfarande är ful, så är det en liten del av länken som helhet och ingenting som markant försämrar min helhetsbedömning av den.
 

Muyfa666

Omega
IMG_1169.JPG


Var lite anti på den nya 3861 först, men blir nöjdare för varje dag jag har den nu.

Jag vet att det inte är renlärighet, men ge mig datum, automat och 100m vattenklassning så har vi kanske den perfekta klockan.

EDIT: Ja, jag vet - 329.30.44.51.01.001 är ganska nära allt jag önskade ovan, men den är lite för stor för att kännas månklocka.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
IMG_1169.JPG


Var lite anti på den nya 3861 först, men blir nöjdare för varje dag jag har den nu.

Jag vet att det inte är renlärighet, men ge mig datum, automat och 100m vattenklassning så har vi kanske den perfekta klockan.

EDIT: Ja, jag vet - 329.30.44.51.01.001 är ganska nära allt jag önskade ovan, men den är lite för stor för att kännas månklocka.
Varför anti? Uppdateringarna som kom tycker jag personligen lyfte klockan på alla plan. Förövrigt ser den ut att passa din handled väldigt bra. :)
 

Muyfa666

Omega
Varför anti? Uppdateringarna som kom tycker jag personligen lyfte klockan på alla plan. Förövrigt ser den ut att passa din handled väldigt bra. :)
Svårt att säga. Jag tyckte det kändes som en onödig uppdatering enda fram tills jag provade den. Armbandet är väldigt bekvämt, precis som de flesta säger. Jag har stora händer och handleder, men den sitter som en smäck.

EDIT: Det finns ju många sidor som jämför 1861 och 3861. Även de små diskreta uppdateringar som gjorts faller mig definitivt i smaken, men om jag inte hade jämfört så hade jag nog inte saknat dem egentligen.
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
IMG_1169.JPG


Var lite anti på den nya 3861 först, men blir nöjdare för varje dag jag har den nu.

Jag vet att det inte är renlärighet, men ge mig datum, automat och 100m vattenklassning så har vi kanske den perfekta klockan.

EDIT: Ja, jag vet - 329.30.44.51.01.001 är ganska nära allt jag önskade ovan, men den är lite för stor för att kännas månklocka.
Tycker den ser ut att passa dig bra. Finns flera referenser på Speedys med de specs du efterfrågar men enligt mig slår ingen av dem månklockan i utseende.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Uncle Seiko har en!

Tack, den har jag 😊 Med modern tänkte jag att Omega kunde släppa en lite uppdaterad utan pressad clasp osv :)
 
Topp