• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Kanske hjälper titta här. Postade denna i tråden förra veckan 😉
Ändlänk till 1171 är 633.
9EECC47F-4811-46CE-BE9A-19A34A780287.jpeg
Kan man fortfarande köpa 1171 hos AD?

Antagligen för dyr i jämförelse med uncle seikos motsvarighet. Deras flatlink kostar 150$ jämfört med uncle seikos flatlink för 89$. Men ruskigt snygga och för mig en no-brainer till 005 med den tråkiga länken.
Forstner har elastiska länkar som Omegas förlaga vilket US saknar. Med tanke på det inte så dyrt...

Klart man vill ha den nya 001:an (hesalit) på länk men jag måste säga att det här bandet med viklås som finns som alternativ är ruskigt bra! Det som Omega anger som "coated nylon fabric strap". Pris för att köpa det separat visste dom inte. Läderbandet till 002:an (safir) var inte alls lika skönt.
6CC2E706-D265-460C-9A25-C4E0125C7264.jpeg

Klart man vill ha den nya 001:an (hesalit) på länk men jag måste säga att det här bandet med viklås som finns som alternativ är ruskigt bra! Det som Omega anger som "coated nylon fabric strap". Pris för att köpa det separat visste dom inte. Läderbandet till 002:an (safir) var inte alls lika skönt.
6CC2E706-D265-460C-9A25-C4E0125C7264.jpeg

-Det här bandet vill jag ha! Det ser riktigt bra ut. Bara det inte är för långt...

Hoppar in i tråden med två frågor efter att ha fått sug efter en Speedmaster Professional igen:
  • Har någon butik i Sverige kvar 005or i lager?
  • Hur är tillgången på den nya, finns den vanligtvis hemma i butik?

Hoppar in i tråden med två frågor efter att ha fått sug efter en Speedmaster Professional igen:
  • Har någon butik i Sverige kvar 005or i lager?
  • Hur är tillgången på den nya, finns den vanligtvis hemma i butik?

•Det kan inte finnas många
005: or kvar.

•Tillgänglighet ser ut att variera från AD till AD.

Nästan allt? Nyfiken på vad det är du tyckte var bättre i 005 i så fall.
Jag har bara väntat på att någon skall nappa 😀

Mer allvarligt, så är det två saker jag lagt märke till så här långt.
1. Jag tycker profilen på 005 är snyggare, där poleringen går längre ner på boett och bandhorn. Se bild från Fratello nedan. Såklart helt subjektivt, smaken är som baken, etc, men jag tycker 005:an är lite mer elegant.
2. Länken är grymt mycket snyggare och bekvämare. Oftast iaf. Jag tycker dock den nyper skin och hår ibland. Så egentligen är inte 005:an bättre här men det är ett litet irritationsmoment.

Bild från Fratello, 005:an underst.
Omega-Speedmaster-3861-2021.014 (1).jpg

Jag har bara väntat på att någon skall nappa 😀

Mer allvarligt, så är det två saker jag lagt märke till så här långt.
1. Jag tycker profilen på 005 är snyggare, där poleringen går längre ner på boett och bandhorn. Se bild från Fratello nedan. Såklart helt subjektivt, smaken är som baken, etc, men jag tycker 005:an är lite mer elegant.
2. Länken är grymt mycket snyggare och bekvämare. Oftast iaf. Jag tycker dock den nyper skin och hår ibland. Så egentligen är inte 005:an bättre här men det är ett litet irritationsmoment.

Bild från Fratello, 005:an underst.
Omega-Speedmaster-3861-2021.014 (1).jpg
Tack! Alltid intressant att få åsikter från ”användare”. Priset? ja… tycker rätt mycket har gått upp rejält sedan jag snöade in på armandsur för drygt sex år sedan.

Tack! Alltid intressant att få åsikter från ”användare”. Priset? ja… tycker rätt mycket har gått upp rejält sedan jag snöade in på armandsur för drygt sex år sedan.
Prisfrågan duckade jag helt för 😀
Är den värd det högre priset eller inte känns som en extremt teoretisk fråga. Jag tycker iaf man får rejält mervärde. Men samtidigt känns det för mig principiellt fel att prata om prisvärt i den här prisklassen. Är jag nöjd. Jepp. Skulle jag byta tillbaka till en 005:a för 10tkr-20tkr till mig? Näpp. Så det gör den iaf mer prisvärd än en 005:a för mig. Lång utläggning som kanske inte bidrar alls 😀

Prisfrågan duckade jag helt för 😀
Är den värd det högre priset eller inte känns som en extremt teoretisk fråga. Jag tycker iaf man får rejält mervärde. Men samtidigt känns det för mig principiellt fel att prata om prisvärt i den här prisklassen. Är jag nöjd. Jepp. Skulle jag byta tillbaka till en 005:a för 10tkr-20tkr till mig? Näpp. Så det gör den iaf mer prisvärd än en 005:a för mig. Lång utläggning som kanske inte bidrar alls 😀
Jojo, visst. Man måste inte ha en klocka för dom här pengarna... har man inte råd så finns det gott om billigare klockor som är faktiskt är bra.. osv. Bara att konstatera att andra etablerade prestigemärken tar minst lika bra bra betalt, för exakt samma listpris som 001 hesalit så hittar du t ex Breitling Premier på länk med cal 13 (7750 alltså). Vill du ha deras inhouse B01 så blir det en bra slant mer.

Jojo, visst. Man måste inte ha en klocka för dom här pengarna... har man inte råd så finns det gott om billigare klockor som är faktiskt är bra.. osv. Bara att konstatera att andra etablerade prestigemärken tar minst lika bra bra betalt, för exakt samma listpris som 001 hesalit så hittar du t ex Breitling Premier på länk med cal 13 (7750 alltså). Vill du ha deras inhouse B01 så blir det en bra slant mer.
Väldigt sant. Håller med om att den kan ses som prisvärd i jämförelse med andra i samma/liknande segment.
Sedan lämnar vi debatten/frågan om den generella prissättningen för det segmentet är sund eller inte åt andra 😀

Min kommentar om priset var dock lite skämtsam 🙂 Förstår att priset gått upp då det är en utveckling av klockan. Om man sedan tycker det är en rimlig ökning eller inte, det får man ju själv avgöra. Jag har ju beställt nya speedyn så uppenbarligen är jag villig att betala mer. 😅

Tillbaka
Topp