• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Speedar mot helgen 🤩
9CCD8F85-EDB3-406E-8C24-7F0103F3542F.jpeg

Här har vi en till franken snoopy mod.

Notera färgskillnaderna. Från annons till vänster och från annan till höger.
compare.jpg

Hur skulle en ”moddad” speedmaster fått fel delar i urverket, kan det vara aftermarket delar, eller helt enkelt ett urverk från en annan tid, eller kan hela klockan vara fejk? Vad kan ovan skillnad indikera?

Vad tycker tråden om denna MK II? Nyservad och renoverad boett. Gillar att tavlan börjat bli lite brun, men tyvärr lite fläckig också…
Är på väg att hugga den och uppskattar lite feedback innan😃
971EFBDD-59DA-4B99-ACE8-BE3E098AE2FC.jpeg
B5FF4A55-42F7-4AE1-A57F-11339985261D.jpeg
0409A423-26C0-41D4-8CFC-F4AE1142B102.jpeg
Gillar MK II och tavlan känns helt OK. Det enda jag funderar på är hur mkt hairlines som det egentligen är på glaset. Tavlan ser ut att dra sig åt tropic hållet på sikt och kan ju bli kul (om du nu klarar dig från att flippa klockan ;)).
Men om du ska slå till är väl i relation till priset?

Gillar MK II och tavlan känns helt OK. Det enda jag funderar på är hur mkt hairlines som det egentligen är på glaset. Tavlan ser ut att dra sig åt tropic hållet på sikt och kan ju bli kul (om du nu klarar dig från att flippa klockan ;)).
Men om du ska slå till är väl i relation till priset?
Enligt säljaren är det ett nytt glas. MK II känns som en kul klocka, lite annorlunda och i avsaknad av Ploppen måste något annat halvknasigt in i samlingen. Tror mest jag behöver lite moraliskt stöd och inte känner att jag gör bort mig med denna!

Ja så är det ju, i slutändan måste ju priset också vara rätt. Den ligger ute för 24.500kr just nu😊

Enligt säljaren är det ett nytt glas. MK II känns som en kul klocka, lite annorlunda och i avsaknad av Ploppen måste något annat halvknasigt in i samlingen. Tror mest jag behöver lite moraliskt stöd och inte känner att jag gör bort mig med denna!

Ja så är det ju, i slutändan måste ju priset också vara rätt. Den ligger ute för 24.500kr just nu😊
Som sagt gillar MKII och tavlans patina ser grym ut. Kanske kan vara värt att kolla närbild på lumen också(?). Hur gammal är den?

Sista bilden ger inte det intrycket av att glaset är nytt men kan iof vara fläckar. Be honom putsa till och skicka nya bilder. :)

Som sagt gillar MKII och tavlans patina ser grym ut. Kanske kan vara värt att kolla närbild på lumen också(?). Hur gammal är den?

Sista bilden ger inte det intrycket av att glaset är nytt men kan iof vara fläckar. Be honom putsa till och skicka nya bilder. :)
Ja jag får nog fråga om lite fler bilder på lume och glaset innan jag beslutar mig helt och hållet. Den är från 1969, första året som MK II producerades.
Tack för bra input @Deskdiversthlm 😃

Vad tycker tråden om denna MK II? Nyservad och renoverad boett. Gillar att tavlan börjat bli lite brun, men tyvärr lite fläckig också…
S2 är min favorit alla kategorier, min har hängt med sen i början av 70 talet. Vad du bör veta om jag kan tillföra något, är att ”Tachyskalan” är limmad på insidan av glaset. Lycka till !!

Hejsan! Söker efter inspel så testar denna tråden;

Jag tänker att jag ska göra slut på skammen av att aldrig ha ägt en Speedy Pro (har haft en MK II), men tycker det är svårt att bestämma mig för en 1861 (siktar på beggad från 1981 eller 2011) eller om jag ska gå för en ny 3861 (2021). Jag är inte en flippare, klockan skall användas flitigt och ska en dag ärvas ner till nästa generation. Den ska komplettera min 16710 Pepsi (2001) som ju också är en klassiker. Så jag vill gärna att den som ärver den ska känna att detta är en fet klocka med mycket historia.

Och då är ju frågan; Hur känner ni om ”klassiskheten”? Är 3861 lika klassisk som 1861?

Lägger in en bild på min gamla MKII för ouppmärksamhet (såld nu dessvärre:()

Senast ändrad:
Hejsan! Söker efter inspel så testar denna tråden;

Jag tänker att jag ska göra slut på skammen av att aldrig ha ägt en Speedy Pro (har haft en MK II), men tycker det är svårt att bestämma mig för en 1861 (siktar på beggad från 1981 eller 2011) eller om jag ska gå för en ny 3861 (2021). Jag är inte en flippare, klockan skall användas flitigt och ska en dag ärvas ner till nästa generation. Den ska komplettera min 16710 Pepsi (2001) som ju också är en klassiker. Så jag vill gärna att den som ärver den ska känna att detta är en fet klocka med mycket historia.

Och då är ju frågan; Hur känner ni om ”klassiskheten”? Är 3861 lika klassisk som 1861?

Lägger in en bild på min gamla MKII (såld nu dessvärre:()
AA13AAD2-31CF-45B4-8956-3BA14BFADB77.jpeg

Skulle vilja ha tag i ett C-spänne (vanligt klassiskt spänne alltså) till Speedyn i strlk 16 mm. Någon som har ett liggandes oanvänt kanske?

Från spansk handlare? I så fall kan det vara den som jag var och nosade på för ett tag sedan. Tyckte den såg fin ut om man kan leva med renoverad boett. Tror det föll på att länken var för kort och jag orkade inte jaga länkbitar.

Från spansk handlare? I så fall kan det vara den som jag var och nosade på för ett tag sedan. Tyckte den såg fin ut om man kan leva med renoverad boett. Tror det föll på att länken var för kort och jag orkade inte jaga länkbitar.
Ja men exakt! Jasså, så du har också nosat på den. För min del är renoverad boett inget problem, sålänge de återställt originalborstningen och inte polerat den blank.

Som sagt tråkigt med kort länk men kan nog tänka mig att ge det ett försök och finna extra länkbitar. Får väl köra på läder fram tills dess.

Nu blev jag dock lite fundersam. I C24 annonsen visar timegrapghern -4sek/dygn och 273 i amplitud. Sedan när jag bad om mer bilder fick jag detta:
8E8E0EC0-980E-4B14-A766-B1CC81BA6297.jpeg

Nu är jag kass på att tolka dessa, men nog ser den ut att ha lite väl låg amplitud för att vara ”servad”?

Tillbaka
Topp