• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Detta är min första speedmaster så kommer nog komma lite frågor från mig framöver..

1. Hur stor gångavvikelse har ni på era, och vad anses vara okej enligt omegas specifikationer? Denna är från 2006 servad 2019.

2. Stod något i manualen om att man ska vrida kronan tillbaks lite för att stoppa sekundvisaren och sen släppa i rätt läge när man vill ställa tiden exakt. Detta funkade bra, men har för mig att jag hört att det kan vara skadligt för urverket att göra så. Brukar ni "backhacka" era speedys?
1 Min som är från årsskiftet -17/18 går grymt bra, +-1sek😍

2 Jag backhackar jag med, inga problem 😊

Detta är min första speedmaster så kommer nog komma lite frågor från mig framöver..

1. Hur stor gångavvikelse har ni på era, och vad anses vara okej enligt omegas specifikationer? Denna är från 2006 servad 2019.

2. Stod något i manualen om att man ska vrida kronan tillbaks lite för att stoppa sekundvisaren och sen släppa i rätt läge när man vill ställa tiden exakt. Detta funkade bra, men har för mig att jag hört att det kan vara skadligt för urverket att göra så. Brukar ni "backhacka" era speedys?
1. Min gick +7 senast jag kollade. Utplockad våren 2018.

2. Brukar inte backhacka, inte på grund av oro för verket utan för att jag inte orkar/bryr mig :)

1. Min är uttagen i år snittar +0,6 spd, har för mig att spec är -1 - +11 för 1861 men är inte säker.

2. Jag backhackar när tiden ska ställas.

Hej på er ,en fråga som säkert redan har svar här någon stans,men ändå ,var kan jag lämna min speedy från- 76 på service ,fel på fjädern,samt behöver nog en genomgång.
Nått rimligt ställe utan 10 månaders kö 😁, tyvärr har antikurmakaren i Malmö stängt och på Bergströms va dom osäkra om omega kan låta bli att byta original delar jag inte vill byta om den skickas dit
Tack trevlig eftermiddag på er

Speedy Mittwoch!

Min första post i den här tråden, haft Speedmaster ngt år tillbaka men då kom vi inte överens, fick nu en 005 från @rambo_amadeus i en trippel bytesaffär häromdagen och då kändes det helt plötsligt riktigt bra, kanske var mina förväntningar fel förra gången… Men har ju läst att länken till nya 3681 ska vara en rejäl uppdatering och blev direkt sugen på en sån istället så 005 ficka lämna plats efter bara två dagar och tack till @FilPro som snabbt och smidigt skickade sin 3681 upp till Norrland 😎👍

Känns riktigt bra måste jag säga, passar bra in med övriga i lådan 👍
6D205B5C-2E8E-4979-A237-87A63CD8FC97.jpeg
5778A1BF-40C6-4185-AC13-43DFD298B937.jpeg

Speedy Mittwoch!

Min första post i den här tråden, haft Speedmaster ngt år tillbaka men då kom vi inte överens, fick nu en 005 från @rambo_amadeus i en trippel bytesaffär häromdagen och då kändes det helt plötsligt riktigt bra, kanske var mina förväntningar fel förra gången… Men har ju läst att länken till nya 3681 ska vara en rejäl uppdatering och blev direkt sugen på en sån istället så 005 ficka lämna plats efter bara två dagar och tack till @FilPro som snabbt och smidigt skickade sin 3681 upp till Norrland 😎👍

Grattis! ser bra ut :)

Intressant frågeställning. Nu känner jag mig kass :oops:

1. Ingen aning, jag har aldrig uppmätt.

2. Det visste jag inte om att man kunde göra. Men se punkt 1, eftersom jag inte mäter gångavvikelsen så har jag inget större nöje av att sekundvisaren är på sekunden rätt 😁

Hej på er ,en fråga som säkert redan har svar här någon stans,men ändå ,var kan jag lämna min speedy från- 76 på service ,fel på fjädern,samt behöver nog en genomgång.
Nått rimligt ställe utan 10 månaders kö 😁, tyvärr har antikurmakaren i Malmö stängt och på Bergströms va dom osäkra om omega kan låta bli att byta original delar jag inte vill byta om den skickas dit
Tack trevlig eftermiddag på er
Om du kan tänka dig att skicka den så tror jag att Robert på Tidlösa Ur i Uppsala kan hjälpa dig.
https://www.tidlosaur.se

Speedy Mittwoch!

-Det var ett riktigt nöje att överlämna Speedyn till en medveten entusiast! Hoppas ni kommer klicka och att vi kommer få skåda många fina bilder som dessa😍🙏🏼

Senast ändrad:
Speedy Mittwoch!

Såja grattis!! Ser riktigt bra ut 😍
-Det var ett riktigt nöje att överlämna Speedyn till en medveten entusiast! Hoppas ni kommer klicka och att vi kommer få skåda många fina bilder som dessa😍🙏🏼
Estimate new speedy for @FilPro = Q42021/Q12022 🤣

Haft min 005 i några månader nu men har sedan släppet av nya 3861 varit sugen nästan konstant på att byta. Är det värt de extra 10-15k? Gillar att länken smalnar av på den nya men gillar inte att använda fel länk till fel ref.

Edit: den nya är fin, men tror jag kommer ha väldigt svårt att sälja denna då jag redan varit med om mycket med den.
BFC28E98-F5AC-4EBD-A237-1C3B19CB74AE.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp