• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Någon som kan bekräfta att armbandet till speedmaster professional 2021 passar till en speedy tuesday?
Hej,
Det är väl samma case på Speedy Tuesday som på 1861.005 (förra modellen). Givet att det är det, vilket jag nästan är säker på, så funkar nya länken.

Har själv bytt till nya 3861.001 på min Speedmaster. Finns inlägg på det längre bak i tråden.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
@Pikelito

Posta i tråden 'Ω Speedmaster tråden…🌔🚀👨🏻‍🚀' https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden…🌔🚀👨🏻‍🚀.45409/post-3799333

Hittade även denna länk vid en snabbsökning där .005-länken monterats på Speedy Tuesday:
452289-0966e95bbeabc286cbfac300ddf9ff1f.jpg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej,
Det är väl samma case på Speedy Tuesday som på 1861.005 (förra modellen). Givet att det är det, vilket jag nästan är säker på, så funkar nya länken.

Har själv bytt till nya 3861.001 på min Speedmaster. Finns inlägg på det längre bak i tråden.
Inte samma boett som förra men formen är nog samma. På en ST1 är alla sidor borstade vilket inte den vanliga har. Vi har några som monterat den nya länken på en 005, så ja, fungerar. Jag hade siktat på en helborstad för att matcha boetten.

Även @ERIKSON URHANDEL bekräftar detta här: "Länken passar även på de äldre Omega Speedmaster med ref. -005 och -006."

Dock är detta den med polerade mittenlänkar.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Vad ska man säga? Koolt med onyxtavlan faktiskt men priset? 81k USD? Det måste väl nästan vara det dyraste listpriset på en klocka någonsin som inte har någon komplikation eller strössel från nån av dom vanliga tillverkarna samt att den inte verkar vara nån limited edition eller något…

Inget tugg om nya 80K€ Speedyn??
Här kommer man hem kört 150mil i hopp om massdiskussioner 😩
80K€!
Minns inte vad Apollo 11 40th Anniversary i platina (guld på baksidan) listade när den släpptes, bara att den var riktigt dyr 2009.

69 exemplar och väger 314 gram.


image-asset.jpeg
image-asset (1).jpeg

 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Inte samma boett som förra men formen är nog samma. På en ST1 är alla sidor borstade vilket inte den vanliga har. Vi har några som monterat den nya länken på en 005, så ja, fungerar. Jag hade siktat på en helborstad för att matcha boetten.

Även @ERIKSON URHANDEL bekräftar detta här: "Länken passar även på de äldre Omega Speedmaster med ref. -005 och -006."

Dock är detta den med polerade mittenlänkar.
Var det jag menade, men uttryckte mig som en åsna. 🙂
 
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?
 

Northernwatchgeek

Omega
2-Faktor
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?
Brukar ha med en extra klocka som beater och då får omegan vila i en liten förvaringspouch :)
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?
Allt kommer ner till vad man känner sig komfortabel med, imo ska en klocka användas och hänga med en i livet. Visst jag förstår att man först har en period där man är försiktig i början, tills man får första dingen… Är det en keeper? Den har trots allt passerat ”historiens tuffaste test” av NASA, och ett antal rundturer till månen, så borde klara en semester även med tokvilda kottar 😀
 
Allt kommer ner till vad man känner sig komfortabel med, imo ska en klocka användas och hänga med en i livet. Visst jag förstår att man först har en period där man är försiktig i början, tills man får första dingen… Är det en keeper? Den har trots allt passerat ”historiens tuffaste test” av NASA, och ett antal rundturer till månen, så borde klara en semester även med tokvilda kottar 😀
Haha, ja det borde den förstås klara, även om mina kottar är osedvanligt vilda :) Jag hoppas att det blir en keeper, det är i alla fall tanken, och jag vill som sagt använda den så mycket som möjligt. Är mest orolig att jag ska känna mig begränsad av att ha den på/med mig. Det blir ju svårare att ta spontandopp t.ex., och jag vet inte om jag skulle vara helt avslappnad av att ha en klocka för nästan 70 tkt liggande i väskan/bilen.
 
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?

Jag har aldrig med mig flera klockor på semester och dylikt, om det är bad inplanerat så kör nåt badvänligt hela semestern och lämna Speedyn hemma, så skulle jag göra iallafall...
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Haha, ja det borde den förstås klara, även om mina kottar är osedvanligt vilda :) Jag hoppas att det blir en keeper, det är i alla fall tanken, och jag vill som sagt använda den så mycket som möjligt. Är mest orolig att jag ska känna mig begränsad av att ha den på/med mig. Det blir ju svårare att ta spontandopp t.ex., och jag vet inte om jag skulle vara helt avslappnad av att ha en klocka för nästan 70 tkt liggande i väskan/bilen.
Även om jag håller med om att klockor ska användas så är det här en helt rimlig fundering. Om det riskerar att bli - vilket det låter som - att du kan hamna i en situation där du får avstå en aktivitet, eller sitta och oroa dig över var/hur klockan förvaras, så tycker jag du ska skippa den.

För några år sedan semstrade jag med en Exp II som inte var trycktestad, varför jag inte vågade bada med den. Vi ett tillfälle fick jag således hoppa över dopp med fru och barn för att jag inte vågade bada med klockan och inte heller lämna den på stranden. Då för babannade jag nörderiet

Man får inte glömma att det är små prylar vi har för nöjes skull. De får inte diktera livet
 
Även om jag håller med om att klockor ska användas så är det här en helt rimlig fundering. Om det riskerar att bli - vilket det låter som - att du kan hamna i en situation där du får avstå en aktivitet, eller sitta och oroa dig över var/hur klockan förvaras, så tycker jag du ska skippa den.

För några år sedan semstrade jag med en Exp II som inte var trycktestad, varför jag inte vågade bada med den. Vi ett tillfälle fick jag således hoppa över dopp med fru och barn för att jag inte vågade bada med klockan och inte heller lämna den på stranden. Då för babannade jag nörderiet

Man får inte glömma att det är små prylar vi har för nöjes skull. De får inte diktera livet
Kloka ord, och att lämna den hemma låter onekligen som det mest rationella beslutet. Men trist ändå att inte kunna njuta av sin nya Speedy. Jag kanske helt enkelt får köpa en billigare dykare som jag ta med istället :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?
Kul med Speedy! Fantastisk klocka jag tror du kommer bli mycket nöjd med.

Varesig den klarar det eller ej låter jag vara osagt me hade personligen inte tagit med min speedy på solsemester. Den lämpar sig bättre när man drar på en weekend till Paris, fri från badaktiviteter ;)

Jag hade köpt en dykare från Seiko om jag vore du :D
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?
Hej,

Finns olika åsikter här i tråden, och det är bra. Min(a) stannar hemma eller om jag bor på ett hotell med bra säkerhet + säkerhetsskåp på rummet har den följt med för att ha på kvällen. Har man fler klockor, där några är dykare, så är det dessa som skall användas på en badsemester. Att bada med en speedy har jag aldrig fattat varför (varken i klor eller saltvatten), när det finns perfekta dykare för det ändamålet. Precis som jag inte fattar personer som har dykare till kostym. 😜

I vissa sammanhang har jag enbart med mig en billig Seiko eller en Luminox för att helt flyga under radarn.

Beslutet är helt ditt, kan i vilket fall varmt rekommendera två klockor. Då det är bra att skölja av den första badklockan på kvällen och skönt att ta på sig en ”ny” klocka när man ändå duschar och byter om.

edit: kolla på dykare från Seiko, Squale, Luminox, CWC, Sinn, Yema och Oris som bra val.
 
Senast ändrad:

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Haha, ja det borde den förstås klara, även om mina kottar är osedvanligt vilda :) Jag hoppas att det blir en keeper, det är i alla fall tanken, och jag vill som sagt använda den så mycket som möjligt. Är mest orolig att jag ska känna mig begränsad av att ha den på/med mig. Det blir ju svårare att ta spontandopp t.ex., och jag vet inte om jag skulle vara helt avslappnad av att ha en klocka för nästan 70 tkt liggande i väskan/bilen.
Många kloka råd i tråden, och läser jag mellan raderna om hur du känner i magen så ska du nog ta med dig en dykarebeater och ev speedyn som andraklocka, men var noga med att se till att ha den i ett kassaskåp typ på rummet 😀

Jag kör alltid med två klockor max på en resa, och sist i december till Mexiko hängde speedyn med ihop med en dykare! Var glad att speedyn var med, och nu är den också förknippad med resan och minnet, tror på att njuta fullt ut av klockorna! Faktum är att den känns mer speciell nu då den var med, och den betyder mer för mig på något sätt. Relation till klockorna är väldigt personligt och något som vi alla har olika vinklar på. Gör det som känns bäst!!

Jag kan också rekommendera att du skaffar en speciell försäkring på klockan om du ej har gjort det än, typ via Brookfield Underwriting eller liknande, då ska klockan ha varit försäkrad 14 dar innan resan för att gälla utomlands.
 
Tack för alla svar! Jag tror att det får bli så att jag köper en Seikodykare som får komplettera min Traska Summiteer (sjukt trevlig vardagsklocka för övrigt) på resan och så får Speedyn vila hemma. Eller så tar jag med mig alla tre om jag inte kan skilja mig från Speedyn när det väl blir dags.
 
Senast ändrad:

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Har blivit sugen på att införskaffa något schysst läder till min speedmaster, och vill gärna ha ett schysst omegaspänne till. Rekommenderar ni deployant clasp eller en vanlig buckle?
 
Topp