• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har badat med både .005 och 3861 och är egentligen inte orolig för klockan i sig men har fått för mig att det kan gå illa om jag skulle råka trycka in en pusher av misstag. Därför har min senaste (8e btw ;) ) inte fått bada än. Annat än att rengöras under rinnande vatten då förstås
Den är tåligare än man tror.
gissar att hesalite-glaset ger en känsla av ömtålighet? Får lite samma vibbar av vintage-klockor och dom är man ju extra försiktig med. 9300an jag hade körde saphire och ”kändes” tåligar..
nön med saphire som kan flika in om den känns ömtålig?
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag tycker speedyn gör sig bra på BoR. Lagom rasslig så den är mycket bekvämare än originallänken
F0C6F548-D038-44AA-8CFC-4BB2B31AC626.jpeg
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Den är tåligare än man tror.
gissar att hesalite-glaset ger en känsla av ömtålighet? Får lite samma vibbar av vintage-klockor och dom är man ju extra försiktig med. 9300an jag hade körde saphire och ”kändes” tåligar..
nön med saphire som kan flika in om den känns ömtålig?

Skulle verkligen inte säga att den känns ömtålig oavsett Hesalite eller Safir! Förstår inte riktigt tanken att en klocka med den här kvalitén skulle vara det minsta ömtålig. Visst, plastglas känns kanske lite "billigare" eller vintage och sänker kanske känslan av tålighet men det är väl ingenting annat på klockan som är ömtåligt?

Att man däremot är rädd om sin dyra fina klocka är en annan sak, men jag är tvärsäker på att var enda Speedmaster tål mycket hårdare tag än de flesta ens vågar tänka sig att utsätta den för. Jag har t.ex. själv stått oräkneliga gånger och kört proppmaskin med allt från manuella kronografer till vintage-automater och de fungerar faktiskt fint fortfarande. Men jag tar oftast en G-shock numera av ren princip.

Vad det gäller vatten ska man inte behöva vara orolig så länge man ser till att trycktesta klockan ofta, och/eller så väljer man klocka efter ändamål.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den är tåligare än man tror.
gissar att hesalite-glaset ger en känsla av ömtålighet? Får lite samma vibbar av vintage-klockor och dom är man ju extra försiktig med. 9300an jag hade körde saphire och ”kändes” tåligar..
nön med saphire som kan flika in om den känns ömtålig?
Sitter i hjärnan mest det där med plexi. Körde en Enicar med plexi hela tonåren på 70-talet och inte fasen gick det glaset någonsin sönder även om det så klart fick sina spår. Efter några år så får glaset på Speedy swirls hur försiktig man än är men det är väldigt lätt att polera upp till närmast nyskick och skulle man få riktigt djupa repor eller rent av spräcka det så får man på ett helt nytt för kanske en tusenlapp. Safir är förvisso väldigt svårrepat men kan vara svindyrt att byta, läst om femsiffrigt belopp för någon DSOTM.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tack för allas input. Blir att testa i butik.
Jag gillar modellen i teorin och har haft gamla (med stora boxen) i 3 omgångar men den har känts lite fel. Som referens har jag även haft Panna på 44mm som jag tyckte satt bra. Märkligt :)
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
För oss med mini-handlender - finns det fortfarande någon reduced-modell tillgänglig? Kan ej se något liknande på Omegas hemsida. :)
Jag har en Speedmaster Reduced som passade mina handleder bättre, de tillverkas dock inte längre. First Omega In Space är väl också strax under 40mm i diameter, tror också att den har gått ur produktion. Rätta mig om jag har fel.
E41E96A1-2102-4DBB-8757-7FD90894A1DF.jpeg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
För oss med mini-handlender - finns det fortfarande någon reduced-modell tillgänglig? Kan ej se något liknande på Omegas hemsida. :)

Jag har en Speedmaster Reduced som passade mina handleder bättre, de tillverkas dock inte längre. First Omega In Space är väl också strax under 40mm i diameter, tror också att den har gått ur produktion. Rätta mig om jag har fel.
E41E96A1-2102-4DBB-8757-7FD90894A1DF.jpeg
Denna kanske:
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
För oss med mini-handlender - finns det fortfarande någon reduced-modell tillgänglig? Kan ej se något liknande på Omegas hemsida. :)

Jag har en Speedmaster Reduced som passade mina handleder bättre, de tillverkas dock inte längre. First Omega In Space är väl också strax under 40mm i diameter, tror också att den har gått ur produktion. Rätta mig om jag har fel.
E41E96A1-2102-4DBB-8757-7FD90894A1DF.jpeg

Storleken på First Omega in Space är lite lurig. Om jag inte misstar mig är glasringen precis lika stor som på 005. Måttet bandhorn till bandhorn är också (i princip) samma, om jag inte minns fel. Jag vet inte heller om kronografknapparna eller kronan bygger mer än på 005? Det bör alltså bara vara kronskydden som gör skillnaden i diameter.
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Var kommer det tjusiga bandet ifrån? Ser riktigt fint ut! 👍
Yes sorry skulle ha tänkt på att slänga in en länk! Tyskt brand som heter Fluco som har en del handgjorda band:
Ska känna och klämma lite på kvaliteten och kan kort komma tillbaka med review!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tack till er ovan! Får droppa förbi en AD och se ifall 38mm finns inne. Får se hur den sitter. Lite klurigt när man har bebishandleder.
Den som @105.012 länkar till ovan är riktigt fin oavsett storlek på handleder. Gillar att de klart inspirerats av månklockan men gjort något eget av det. Så att det inte bara blir en mindre kopia utan en egen modell. Finns även i en grå variant som är riktigt tjusig live.

Lycka till i jakten, glöm inte lägga upp bilder om/när du testar!
 

David71

Rolex
2-Faktor
Storleken på First Omega in Space är lite lurig. Om jag inte misstar mig är glasringen precis lika stor som på 005. Måttet bandhorn till bandhorn är också (i princip) samma, om jag inte minns fel. Jag vet inte heller om kronografknapparna eller kronan bygger mer än på 005? Det bör alltså bara vara kronskydden som gör skillnaden i diameter.
Har egentligen inget ytterligare att tillföra :) Men man ska som sagt inte bara kolla på diametern, här är en 321 på 39,7mm och vanlig 42mm. Samt en 38,6mm trilogy och en 42mm.Många mått är väldigt lika, lug to lug och storleken på bezeln.

3S3A1469.jpg


11450-face-to-face-the-battle-of-speedmasters-moonwatch-professional-vs-60th-anniversary.jpg
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Har egentligen inget ytterligare att tillföra :) Men man ska som sagt inte bara kolla på diametern, här är en 321 på 39,7mm och vanlig 42mm. Samt en 38,6mm trilogy och en 42mm.Många mått är väldigt lika, lug to lug och storleken på bezeln.

3S3A1469.jpg


11450-face-to-face-the-battle-of-speedmasters-moonwatch-professional-vs-60th-anniversary.jpg
Bra bilder! Tittar man på 321 jämfört med Pro ser man ju att kronskydden får följdeffekter, inte minst på bandhornen. Kanske mest tydligt kl. 8, 70 på tachymetern.

Helt klart annat avtryck trots att många mått är gemensamma. Jag vet dock inte hur skillnaden upplevs på handleden? Upplevs 321, FOIS, CK 2998 eller andra betydligt mindre?
 
Topp