• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

WatchM

Panerai
2-Faktor
Har blivit sugen på att införskaffa något schysst läder till min speedmaster, och vill gärna ha ett schysst omegaspänne till. Rekommenderar ni deployant clasp eller en vanlig buckle?
Buckle för eftermarknads läder och deployant med oem läder band skulle jag säga. Alternativt deployant med eftermarknads läder som är gjorda i "omega style".

Omega 025STZ006410 är rätt så fint.
 

JGP

Cartier
2-Faktor
@JGP

Har en, sitter fint 😎

IMG_20211221_232815.jpg
Gött! Lutar åt att det blir en sådan när de väl är tillgängliga hos US.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Det lutar åt ett Hirsch London till min speedmaster, men frågan är hur man ska tänka kring längden på bandet? 16,5-17 cm handled och alternativen som finns är 70/110 eller 80/120. 🤔
 

Natex

Omega
2-Faktor
515D9837-2BC0-4AF3-B628-7AA21A4D43CF.jpeg
Då var man med här igen! Sist jag hade en speedmaster körde jag den uteslutande på länk. Nu jäklar ska vi dock skaffa några klockarmband. Finns det något trevlig märke som kör kortare natoband som man slipper dubbelvika? Alltså inte som på bilden (lånad) nedan:

291AC998-D6E5-4A19-9506-7EEBFB964311.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Har blivit sugen på att införskaffa något schysst läder till min speedmaster, och vill gärna ha ett schysst omegaspänne till. Rekommenderar ni deployant clasp eller en vanlig buckle?

Viklås är verkligen najs och känns lyxigt men tveksamt hur värt det är då det passar på betydligt färre band.

Omegas pin buckle är jättefina och kostar 500kr (vs viklås för typ 3500). Då kan man ha ett för 18mm och ett för 16 också om man har lite olika band.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hej Speedyvänner

Jag kommer alldeles snart att lägga vantarna på min första Speedmaster. Längtar som fan och planerar att ha den på armen så mycket jag bara kan. Jag har även ett par "beaters" som jag kör när det vankas bad eller när lekarna med barnen blir alltför vilda. Jag har aldrig tidigare haft en så här dyr klocka och börjar nu fundera på hur jag ska göra på min planerade långsemester med familjen, där det kommer att badas och äventyras en hel del. Vågar man ta med sig Speedyn och sen svida om när det vankas bad, eller är det bättre att lämna den hemma? Hade det varit en dykare så hade man ju kunna haft den på sig hela semestern, men speedyn är ju inte direkt kompis med vatten. Tar ni andra med er Speedyn när ni är iväg och reser och det kommer att badas en hel del? Och vad gör ni då med Speedyn när ni inte har den på er?

Man kan för fan inte åka på långsemester med en klocka, så det där är ett ickeproblem så länge du har något att komplettera med. Har du inget att komplettera med, så är det det som är problemet.

Merparten av de svar du fått ovan är mao. direkt felaktiga. 😉

Skämt åsido. Jag har alltid med mig (minst) en beach beater för ändamålet. Speedyn låses in i värdeskåpet då den vilar.

Färsk bild på min Franken Speedy för att liva upp det lite:

20220114162308~2.JPG


EDIT: Förresten, stort grattis till val av kommande klocka! 👍
 
Senast ändrad:

O-scar

Panerai
2-Faktor
Förresten! Till alla er som kör US1450 länk.
Är det bara jag som reagerat på att avståndet på endlinksen från boett till första mittlänk är lite långt. Blir att se helt rakt ut, tanken är väl att det ska gå in lite vid mittlänken? Eeeeeeellleerrrr? 🤔

IMG_20220111_222808__01__01__01.jpg
 

Morelife

Omega
Hej bästa speedyfanatiker's.

Jag har nyligen plockat upp en ny Omega Speedmaster 3861 ref: 310.30.42.50.01.002.

Jag är överlag väldigt nöjd med klockan dem nya måtten är perfekta enligt min mening och det nya armbandet är sjukt snyggt och ett stort plus är att det smalnar av vilket känns modernt väldigt skönt att ha på. Det enda som jag stör mig lite på är att det inte finns någon "quick adjustment" på claspen vilket jag tycker är konstigt för en klocka i den här prislappen och kalibern - hade det här funnits så hade det enligt mig varit en av de bästa kronograferna på marknaden.

Efter att jag googlat runt lite på nätet har jag nu sett att Omega har släppt en ny clasp med "quick adjustment" som följer med dem nya Omega Chronoscope klockorna. Den här claspen ska vara i samma mått som nuvarande clasp på 3861'an som gör att den här även passar dessa modeller.

Se bild nedan:

1642348854273.png


Är det någon av er här på forumet som gått tänkt på att byta ut nuvarande clasp på 3861'an till den här nya? och om det är någon som gjort det här dela gärna hur du gick till väga för att beställa den här nya claspen samt hur du tycker att den känns?

Ref nummret på den nya claspen är 117STZ013899.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Hej bästa speedyfanatiker's.

Jag har nyligen plockat upp en ny Omega Speedmaster 3861 ref: 310.30.42.50.01.002.

Jag är överlag väldigt nöjd med klockan dem nya måtten är perfekta enligt min mening och det nya armbandet är sjukt snyggt och ett stort plus är att det smalnar av vilket känns modernt väldigt skönt att ha på. Det enda som jag stör mig lite på är att det inte finns någon "quick adjustment" på claspen vilket jag tycker är konstigt för en klocka i den här prislappen och kalibern - hade det här funnits så hade det enligt mig varit en av de bästa kronograferna på marknaden.

Efter att jag googlat runt lite på nätet har jag nu sett att Omega har släppt en ny clasp med "quick adjustment" som följer med dem nya Omega Chronoscope klockorna. Den här claspen ska vara i samma mått som nuvarande clasp på 3861'an som gör att den här även passar dessa modeller.

Se bild nedan:

1642348854273.png


Är det någon av er här på forumet som gått tänkt på att byta ut nuvarande clasp på 3861'an till den här nya? och om det är någon som gjort det här dela gärna hur du gick till väga för att beställa den här nya claspen samt hur du tycker att den känns?

Ref nummret på den nya claspen är 117STZ013899.
Grattis till klockan 🥳

Du kan beställa den av valfri AD, jag kollade pris rätt nyligen: 4100kr ( 29 november )
Mer info om claspen kan jag tyvärr inte ge då jag inte köpt någon än men den ser bra ut iaf 😊
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Hej bästa speedyfanatiker's.

Jag har nyligen plockat upp en ny Omega Speedmaster 3861 ref: 310.30.42.50.01.002.

Jag är överlag väldigt nöjd med klockan dem nya måtten är perfekta enligt min mening och det nya armbandet är sjukt snyggt och ett stort plus är att det smalnar av vilket känns modernt väldigt skönt att ha på. Det enda som jag stör mig lite på är att det inte finns någon "quick adjustment" på claspen vilket jag tycker är konstigt för en klocka i den här prislappen och kalibern - hade det här funnits så hade det enligt mig varit en av de bästa kronograferna på marknaden.

Efter att jag googlat runt lite på nätet har jag nu sett att Omega har släppt en ny clasp med "quick adjustment" som följer med dem nya Omega Chronoscope klockorna. Den här claspen ska vara i samma mått som nuvarande clasp på 3861'an som gör att den här även passar dessa modeller.

Se bild nedan:

1642348854273.png


Är det någon av er här på forumet som gått tänkt på att byta ut nuvarande clasp på 3861'an till den här nya? och om det är någon som gjort det här dela gärna hur du gick till väga för att beställa den här nya claspen samt hur du tycker att den känns?

Ref nummret på den nya claspen är 117STZ013899.
Hade lätt köpt den här claspen om det passar till 3861 :)
 
Topp