• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Speedmastern är inte nära till hands denna tisdag, blir därför seamaster. Funkar de?
AFFDF5C6-142E-4391-BEA8-2A83B5E2DB6C.jpeg
En gång är ingen gång 😉😅 ha en bra ST på distans då!
 

LoGeek

Breitling
Välkommen hit! Hur du än gör kommer ju klockan vara ett hopplock. Ändra inget och använd den som en trevlig bruksklocka medan du letar rätt på en korrekt pre-moon.
Tack så mycket!
Det håller jag med om.
Men det handlar mer om känslan för mig själv. Har jag en korrekt klocka med allt som stämmer tidsenligt, så är jag nöjd. Ingenting jag vill sälja efter att ha tänkt på i 15 år ändå :) Lite som om motorn skulle explodera i en Ferrari, så länge jag hittar en motor ifrån samma år och modell, så skulle jag inte bry mig :)

Ser det som att det är ändå mindre fel, än helt fel, när man ändå inte kan komma ur situationen 🤔😅
 

LoGeek

Breitling
Yes välkommen!! Håller med föregående inlägg, ingen idé att lägga mer på den här eftersom den aldrig kommer bli ”orörd och original” ändå. Bara att ta den som den är och bruka den efter bästa förmåga.
Ser att tavlan ej verkar stämma med -68 heller då det är tryckt logo, ser ej riktigt om den en platt dial (inte step dial) men är det det så kan den vara från 75-78.

Tack så mycket, även om man önskade att det bara var glass o ballonger man var här för 😅
Det stämmer gällande tavlan också, är en tritium-tavla med ålderstecken, men fel år, så historien man intalar sig själv är att, någon hade en 145.012 -68 och den blev vattenskadad eller liknande i ur/tavla man tog den till någon som berättade hur dyrt ett 321 verk är och vad de kostar att laga, men man får tips om att 861 är mycket billigare i både service och inköp. Så man slog till på det för att ”nytt var alltid bättre förr”

Förstår att man inte ska lägga mer pengar, men gör den hellre tidsenlig och lever med det än stör mig på att ingenting stämmer 😅
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack så mycket!
Det håller jag med om.
Men det handlar mer om känslan för mig själv. Har jag en korrekt klocka med allt som stämmer tidsenligt, så är jag nöjd. Ingenting jag vill sälja efter att ha tänkt på i 15 år ändå :) Lite som om motorn skulle explodera i en Ferrari, så länge jag hittar en motor ifrån samma år och modell, så skulle jag inte bry mig :)

Ser det som att det är ändå mindre fel, än helt fel, när man ändå inte kan komma ur situationen 🤔😅
Det mest korrekta är kansle då att leta rätt på ett 321 verk men som @Ljungen skriver så borde du ju då också hitta en tidstypisk tavla med applied logo. Jag har själv jagat korrekta delar till min 105.003-65 (länk och krona bl.a.) och det kostar men framförallt är det ett meck att hitta.
 

LoGeek

Breitling
Det mest korrekta är kansle då att leta rätt på ett 321 verk men som @Ljungen skriver så borde du ju då också hitta en tidstypisk tavla med applied logo. Jag har själv jagat korrekta delar till min 105.003-65 (länk och krona bl.a.) och det kostar men framförallt är det ett meck att hitta.
Skönt, då är vi på samma spår, 321 hade varit optimalt.
någon aning vad man ska tänkas betala för ett 321 och vad en omega service-kostar på en?

Krona kan jag verkligen förstå att de måste vara ett riktigt meck att hitta. Finns de andra ställen att hitta sånt än eBay?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skönt, då är vi på samma spår, 321 hade varit optimalt.
någon aning vad man ska tänkas betala för ett 321 och vad en omega service-kostar på en?

Krona kan jag verkligen förstå att de måste vara ett riktigt meck att hitta. Finns de andra ställen att hitta sånt än eBay?
Omegaforums.net är ett tips och jag tror t.ex. @Hasse Varg eller @105.012 har bättre koll på priser på delar

En bra site för info om vintagereferenser är annars speedmaster101.com
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack så mycket, även om man önskade att det bara var glass o ballonger man var här för 😅
Det stämmer gällande tavlan också, är en tritium-tavla med ålderstecken, men fel år, så historien man intalar sig själv är att, någon hade en 145.012 -68 och den blev vattenskadad eller liknande i ur/tavla man tog den till någon som berättade hur dyrt ett 321 verk är och vad de kostar att laga, men man får tips om att 861 är mycket billigare i både service och inköp. Så man slog till på det för att ”nytt var alltid bättre förr”

Förstår att man inte ska lägga mer pengar, men gör den hellre tidsenlig och lever med det än stör mig på att ingenting stämmer 😅
Låter ju definitivt troligt, och det är ju en väldigt speciell historia tycker jag! Den klockan har fått en egen själ pga det, och för min del skulle jag ta den för vad den är. En ytterligare väg du skulle kunna ta är ju att tavla och urverket verkar passa ihop ev, typ senare 80-tal, och hitta en case för dem, ett lättare projekt. Sen har du projekt nr 2 som är att hitta 321 urverk och tavla etc till din case med DON 😀, hursomhelst två väldigt roliga (och relativt ”kostsamma”) projekt! De två projekten kanske matchar en mer intakt original vintage -68:a i pris?
Sajten Speedmaster101 som @StarMan reffar till har också ungefärliga årtal till serienumrena på urverkena om jag ej missminner mig. Lycka till!!!
 
Senast ändrad:

Le Samourai

Omega
2-Faktor
Vad är mer passande än att hämta ut sin Speedy från service under Speedy Tuesday? 🚀

Den medföljande serviceboxen ger helt klart en unboxing känsla på nytt, även om det kanske är en aning onödigt när man redan har originalbox. Nu infinner sig dock tvivel. Behålla denna underbara fullsets pjäs, eller låta den förbli inplastad för att vandra vidare till ny ägare... Lär säkert ångra mig.


ACAE5A9E-6657-4F1C-BFBC-CFA414F3D711.jpeg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tjena gänget.
Har gått och blivit en, till en början, Stolt ägare av en Speedmaster Professional ifrån -68

Efter en Extract of the archives och en månad av studerande, så inser man att denna klocka är en missmatch av två.

Eftersom drömmen är att ha en original ”Pre-moon”, så tänkte jag höra här. Bättre att försöka hitta ett caliber 321 -68 till mitt 145.012-68 case eller ett 145.022 case till mitt cal. 861 (som enligt sin referens kan vara en 69 - 74.

Omega vägrar berätta för mig vad mitt serienummer är till för referens eller år.

Alla förslag är välkomna då jag är låst i hur man ska välja att göra. Vill inte sälja klocka som fel, så någon annan ska kliva i samma grop.

Skönt, då är vi på samma spår, 321 hade varit optimalt.
någon aning vad man ska tänkas betala för ett 321 och vad en omega service-kostar på en?

Krona kan jag verkligen förstå att de måste vara ett riktigt meck att hitta. Finns de andra ställen att hitta sånt än eBay?
Nu ska vi se här… en del att gå igenom.

Vi kan väl börja med om du har fått ut ett extract? Vad står det för referens på den? Och vad har du för serienummer på verket?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Nu ska vi se här… en del att gå igenom.

Vi kan väl börja med om du har fått ut ett extract? Vad står det för referens på den? Och vad har du för serienummer på verket?
Okej hittade själv.

Vad har vi.
Verk troligen från en 145.022-69 3162xxxx
Tavla från år ca 1988-1991
Boett och boettlock 145.012 -67/68
Bezel do90
Fel visare, även service men för MK versionen av speedmaster.
Service krona
145.012 eller senare tryckknappar.

Så ett ihopplock av 3-4 olika referenser.

Att bygga ihop en korrekt från detta blir en lång och dyr historia och vad ska man gå efter?

145.012
Ett 321 verk kostar ca 25-30k.
Visare 6k
Tavla 30k
Krona 4.5k

145.022-69
Boettlock ca 7k ( har en per-moon till övers förresten)
Tavla kanske 15-20k
Visare 6k

En service går på ca 6500kr på ett 321 verk + eventuella delar.

Alla priserna är ca priser och kommer ner till hur skicket är.
 

LoGeek

Breitling
Nu ska vi se här… en del att gå igenom.

Vi kan väl börja med om du har fått ut ett extract? Vad står det för referens på den? Och vad har du för serienummer på verket?
okej,

Omega gav mig inget extract pga att serienr och referens inte stämmer överens.
ref. 145.012-68 SP Serienr. 31.628.XXX . Cal. 861 (som är fel för ref)

Tavlan är non step dial, men tritium och åldersgulnad.

Och klockan är helt nyservad hos Omega Sverige

vad gör jag, hur gör jag och vad kommer de kosta
 
Senast ändrad:

LoGeek

Breitling
Okej hittade själv.

Vad har vi.
Verk troligen från en 145.022-69 3162xxxx
Tavla från år ca 1988-1991
Boett och boettlock 145.012 -67/68
Bezel do90
Fel visare, även service men för MK versionen av speedmaster.
Service krona
145.012 eller senare tryckknappar.

Så ett ihopplock av 3-4 olika referenser.

Att bygga ihop en korrekt från detta blir en lång och dyr historia och vad ska man gå efter?

145.012
Ett 321 verk kostar ca 25-30k.
Visare 6k
Tavla 30k
Krona 4.5k

145.022-69
Boettlock ca 7k ( har en per-moon till övers förresten)
Tavla kanske 15-20k
Visare 6k

En service går på ca 6500kr på ett 321 verk + eventuella delar.

Alla priserna är ca priser och kommer ner till hur skicket är.
Jäklar va bra jobbat att få fram allt detta.

ångest för mig, men bra jobbat Och tack för att du tar dig tid.

MK version av visare, som i Mark II ?
Eftersom klockan är nyservad, kan man kanske be om rätt version av visare ?

Av allt du förklarat låter som att 145.022-69 är rätt väg att gå, ekonomin som får tala.
köper ditt lock då kanske?
 
Senast ändrad:

105.012

Cartier
2-Faktor
ångest för mig, men bra jobbat Och tack för att du tar dig tid.

Förstår att det kan kännas lite surt. Du har råkat ut för något som händer rätt många i början när de börjar köpa vintageklockor. Kallas ofta för att man får betala en ”noob tax”. Men med det sagt så är det fortfarande värde kvar i klockan.

Omega gav mig inget extract pga att serienr och referens inte stämmer överens.
ref. 145.012-68 SP Serienr. 31.628.XXX . Cal. 861 (som är fel för ref)
Så är det och det står i deras avtal att de nekar extract och pengar tillbaka om referens inte stämmer överens med serienumret. Inte speciellt snällt av dem.

MK version av visare, som i Mark II ?
Eftersom klockan är nyservad, kan man kanske be om rätt version av visare ?
Mark VI. Jag tycker du kan försöka att få dem att byta visarna. Är inte kunnig på Mark varianterna men chronohanden kanske är samma. Men timvisare och minut är fel helt klart fel. Det ser man tydlig på spetsarna och längden på lysmassan.

Av allt du förklarat låter som att 145.022-69 är rätt väg att gå, ekonomin som får tala.
köper ditt lock då kanske?
Såhär enkelt är det inte riktigt med 145.022-69. Referensen hade 3 olika boettlock. Pre-moon, Straight writing och Straight writing XI. Däremot kan jag säkert säga att DO90 bezel passar inte ihop med serienumret. DO90 bezel (dot over ninety) fanns med fram till ca #30588xxx. Även 220 bezel (bezel med tryckfel) passar inte denna utan fanns fram till ca 31008xxx.

Jag tror att om jag var i dina skor hade jag försökt få visarna fixade och sen antingen låtit den vara som den är eller sålt den som den är.

Det är i vilket fall lättare och billigare att köpa en korrekt från början. och man sparar mycket tid.

Annars finns det alternativet att göra något roligt med den också. Är den redan franken så kan man ju göra det som man känner för som att tex stoppa in en helt annan typ av tavla...

6cf07a8e-5399-4d75-8eb7-6b4503b6d926-jpeg.1340662
 

LoGeek

Breitling
Förstår att det kan kännas lite surt. Du har råkat ut för något som händer rätt många i början när de börjar köpa vintageklockor. Kallas ofta för att man får betala en ”noob tax”. Men med det sagt så är det fortfarande värde kvar i klockan.
Den introduktionskatten är bra hög, men förstår vad du menar.
Man lär sig extremt mycket och fort av detta.
Så är det och det står i deras avtal att de nekar extract och pengar tillbaka om referens inte stämmer överens med serienumret. Inte speciellt snällt av dem.
Problemet är att det blir väldigt dyrt om det inte är en 145.022 heller 😅
Mark VI. Jag tycker du kan försöka att få dem att byta visarna. Är inte kunnig på Mark varianterna men chronohanden kanske är samma. Men timvisare och minut är fel helt klart fel. Det ser man tydlig på spetsarna och längden på lysmassan.
Dem har klockan just nu, så bett dem att byta dem. Får hoppas att de löser sig. Får återkomma med vad som hände.
Såhär enkelt är det inte riktigt med 145.022-69. Referensen hade 3 olika boettlock. Pre-moon, Straight writing och Straight writing XI. Däremot kan jag säkert säga att DO90 bezel passar inte ihop med serienumret. DO90 bezel (dot over ninety) fanns med fram till ca #30588xxx. Även 220 bezel (bezel med tryckfel) passar inte denna utan fanns fram till ca 31008xxx.

Jag tror att om jag var i dina skor hade jag försökt få visarna fixade och sen antingen låtit den vara som den är eller sålt den som den är.

Det är i vilket fall lättare och billigare att köpa en korrekt från början. och man sparar mycket tid.

Annars finns det alternativet att göra något roligt med den också. Är den redan franken så kan man ju göra det som man känner för som att tex stoppa in en helt annan typ av tavla...
Kan leva med att ha en DON90 ring, snyggt och värdefullt för sig själv.
men vad ska man förvänta sig för värde på denna som den är, med rätt visare då så klart.

Hittade en krona som följde med, om de är mer rätt?
 

Bilagor

  • A4B270E2-8A0C-417D-84A6-B259E870A290.jpeg
    A4B270E2-8A0C-417D-84A6-B259E870A290.jpeg
    402.2 KB · Visningar: 4

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tjena gänget.
Har gått och blivit en, till en början, Stolt ägare av en Speedmaster Professional ifrån -68

Efter en Extract of the archives och en månad av studerande, så inser man att denna klocka är en missmatch av två.

Eftersom drömmen är att ha en original ”Pre-moon”, så tänkte jag höra här. Bättre att försöka hitta ett caliber 321 -68 till mitt 145.012-68 case eller ett 145.022 case till mitt cal. 861 (som enligt sin referens kan vara en 69 - 74.

Omega vägrar berätta för mig vad mitt serienummer är till för referens eller år.

Alla förslag är välkomna då jag är låst i hur man ska välja att göra. Vill inte sälja klocka som fel, så någon annan ska kliva i samma grop.
okej,

Omega gav mig inget extract pga att serienr och referens inte stämmer överens.
ref. 145.012-68 SP Serienr. 31.628.XXX . Cal. 861 (som är fel för ref)

Tavlan är non step dial, men tritium och åldersgulnad.

Och klockan är helt nyservad hos Omega Sverige

vad gör jag, hur gör jag och vad kommer de kosta
Ah, trodde du hade fått ett Extract of the Archives och undrade varför du då frågar. Ok, du kan väl knappa in ditt serienummer här så får du en hygglig indikation:
 

105.012

Cartier
2-Faktor
men vad ska man förvänta sig för värde på denna som den är, med rätt visare då så klart.
Jag skulle säga att det är värdet på delarna. något sådant:
Boett: 10k
Boettlock: 8K
Bezel: 8k
Urverk: 9K
Visare: 1k
Tavla: 10k
Tryckare: 1k
Glas: 500kr
Dust cap: 1k
-----
ca 45k

Så du betalade inte för mycket om man tittar på den på detta viset. Däremot kostar det tid att sälja om man ska få tillbaka.

Hittade en krona som följde med, om de är mer rätt?
Ja den anses vara helt ok för referensen och är samma kronmodell som har varit fram till förra referensen.
 
Topp