• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fjädringsmekanismen har slutat fungera. Är det någon som har koll på hur man kan reparera? Gäller STZ004194-länken.

20220216_170414.jpg
Det brukar sitta en mycket liten skruv som gör att det går att få bort knapparna och i och med det byta fjädrarna i låset. Finns inte det är risken att det blir ett nytt lås

Då är det dags för mig att prova något nytt, och efter flertalet bläddringar i den här tråden lutar det emot en speedy.

Jag har för dålig kunskap om speedmasters samtliga referensnummer och funktioner men vet att jag först och främst vill ha med safirglas och en bonus är ”open case back”
Samt har jag förstått att det finns både automatik och manuell?

Finns det en bra lista på referenser/årtal eller om någon go KSare som kan bredda min låga kunskap.

tack på förhand.

Då är det dags för mig att prova något nytt, och efter flertalet bläddringar i den här tråden lutar det emot en speedy.

Jag har för dålig kunskap om speedmasters samtliga referensnummer och funktioner men vet att jag först och främst vill ha med safirglas och en bonus är ”open case back”
Samt har jag förstått att det finns både automatik och manuell?

Finns det en bra lista på referenser/årtal eller om någon go KSare som kan bredda min låga kunskap.

tack på förhand.

1) vill du köpa nytt/modernt?
2) är det just moonwatch som gäller eller hela Speedmaster spektrat (finns ungefär 7 miljoner varianter isf)

det var det jag var rädd för ;) förstått att det finns otroligt många varianter.

modernt är jag ute efter, och just moonwatch.

Om vi utgår från att du ska ha moonwatch och modernt (senaste varianten) så är det egentligen bara två att välja på. Eftersom du därtill vill ha safirglas så landar vi på det enda alternativet vom fyller upp alla krav: 310.30.42.50.01.002

Bara att lobba iväg till närmaste AD (brukar finnas inne) eller spara 15k(ish) genom att handla här på köp och sälj.

(Sen ångrar du dig och säljer den för att köpa en med plastglas istället 😉)

Om vi utgår från att du ska ha moonwatch och modernt (senaste varianten) så är det egentligen bara två att välja på. Eftersom du därtill vill ha safirglas så landar vi på det enda alternativet vom fyller upp alla krav: 310.30.42.50.01.002

Bara att lobba iväg till närmaste AD (brukar finnas inne) eller spara 15k(ish) genom att handla här på köp och sälj.

(Sen ångrar du dig och säljer den för att köpa en med plastglas istället 😉)

Tack för infon.
Vad är så fantastiskt med plastglas? Frågar en som bara haft safir tidigare (undantag för en äldre modell i klocklådan med plast)

Tack för infon.
Vad är så fantastiskt med plastglas? Frågar en som bara haft safir tidigare (undantag för en äldre modell i klocklådan med plast)

Finns ingen rationell anledning att köra plastglas för vardagsanvändande vad jag vet. Argumentet brukar vara att OM det skulle gå sönder så spricker det och kostar några hundralappar att byta vs safir som OM det går sönder går i en miljon bitar. I rymdfärjan är det väl skönt att slippa en miljon glasbitar.
Men har aldrig hört talas om någon som pajat endera glas i vardagsanvändande.
För mig personligen är det en del av grejen/känslan med Speedmaster. Hur modern den än är så flörtar den med det klassiska. Den hade ju inte behövt vara manuell heller om vi nu ska modernisera och göra ”bättre” snarare än behålla arv. Typ.

Skulle gärna testa safir någon gång men jag har haft 8 moonwatch över 4 år och alla har haft hesalit. Det är nåt mysigt med det.

Edit: skulle det komma en med plast fram och safir bak (som har funnits på 90-talet) så gissar jag att den blir ganska het.

FOIS tillverkas ju inte längre och det var kanske väntat att priserna går en aning uppåt, särskilt med tanke på höjningarna av listpriset på vanliga Speedy, men vad fan är detta?

16390€, begagnad FOIS (2021) från privat tysk säljare. https://www.chrono24.fi/omega/speed...wie-neu-012021-inkl-stahlband--id22495585.htm

Har man lagt en etta före sexan i priset av misstag, eller är detta alla tiders försök att bygga en "Daytona hype våg" för FOIS? Visst, båda är stål kronografer från en stor Schweizisk tillverkare, men....:oops:

Hej

jag har stora problem med mitt armband. När jag köpt klockan så dröjde det ca 2 veckor och sedan släppte låset i ena fästet, klockan åkte i klinkergolvet med påföljden att ena kronograf-pushern slutade fungera.

Som tur var så gick det på garantin, så Krons reparerade den och jag fick tillbaks min Speedmaster förra veckan. Noterade nytt lås men med likadan konstruktion som den förra. Dock var det var nytt så tänkte jag mig att allt var ok.

Men nu i helgen hände det igen! 😱

Armbandet gick spontant i 2 bitar och klockan ramlade denna gång som tur var ner på en mjuk matta utan att skadas. Jag bytte direkt till ett annat armband och klurar nu vad problemet kan vara..? Har jag den för tight? Den sitter ju precis på handleden men inte så det stasar.

Se bild, det släppte på samma ställe som förra gången, hakarna lossnar. Jag gillar armbandet men jag kommer aldrig mer att våga använda den (Edit: eller? Se nedan…)

Tips på andra säkrare stålarmband som passar?

7F157AB1-7E50-4139-8806-9826FD6F3076.jpeg

Senast ändrad:
Hej

jag har stora problem med mitt armband. När jag köpt klockan så dröjde det ca 2 veckor och sedan släppte låset i ena fästet, klockan åkte i klinkergolvet med påföljden att ena kronograf-pushern slutade fungera.

Som tur var så gick det på garantin, så Krons reparerade den och jag fick tillbaks min Speedmaster förra veckan. Noterade nytt lås men med likadan konstruktion som den förra. Dock var det var nytt så tänkte jag mig att allt var ok.

Men nu i helgen hände det igen! 😱

Armbandet gick spontant i 2 bitar och klockan ramlade denna gång som tur var ner på en mjuk matta utan att skadas. Jag bytte direkt till ett annat armband och klurar nu vad problemet kan vara..? Har jag den för tight? Den sitter ju precis på handleden men inte så det stasar.

Se bild, det släppte på samma ställe som förra gången, hakarna lossnar. Jag gillar armbandet men jag kommer aldrig mer att våga använda den.

Tips på andra säkrare stålarmband som passar?

7F157AB1-7E50-4139-8806-9826FD6F3076.jpeg
Är det "klorna" som glider av från bandstiftet? Antar det är där felet är och att de inte är tillräckligt stängda. Kan det vara att de missade att "stänga" klorna på fabriken.

Blev länken utbytt vid garantiärendet? Låter lite som att de missat vad det var som orsakade felet första gången och, som jag ser det, byta ut länken.

Är det "klorna" som glider av från bandstiftet? Antar det är där felet är och att de inte är tillräckligt stängda. Kan det vara att de missade att "stänga" klorna på fabriken.

Blev länken utbytt vid garantiärendet? Låter lite som att de missat vad det var som orsakade felet första gången och, som jag ser det, byta ut länken.
Precis, klorna. Jo iofs kanske de missat detta, tyckte de såg okej ut, funderar på om jag vågar ha armbandet igen. De bytte "låsdelen", själva länken är densamma.

Har stängt klorna nu.

C53B0BC3-28C0-4EB1-B01B-D100FA73B051.jpeg

Senast ändrad:
Tack för infon.
Se ovan svar angående hur praktiskt hesalit är i rymden jämfört med safir.

Därutöver tillkommer trogenheten till de ursprungliga modellerna, ett varmare intryck och frånvaron av den "mjölkiga" vita "halon/ringen" som safir avger.

Precis, klorna. Jo iofs kanske de missat detta, tyckte de såg okej ut, funderar på om jag vågar ha armbandet igen. De bytte "låsdelen", själva länken är densamma.

Har stängt klorna nu.

C53B0BC3-28C0-4EB1-B01B-D100FA73B051.jpeg
En stor svaghet i Omegas 1171-länk. Man får en glipa där claspen sluter om runt stiftet (inringat rött). Blir den för stor i bägge ändar så släpper det helt. Tryck hårt i svarta pilens riktning för att se att det är ok. Vid behov kan man klämma ihop dom med en tång. Har man denna länk måste man regelbundet inspektera detta. Men på den här bilden ser det bra ut så du lär klara dig från fler missöden. I närtid skall tilläggas, som sagt nödvändigt att hålla koll på det.
1645448311723.png

Se ovan svar angående hur praktiskt hesalit är i rymden jämfört med safir.

Därutöver tillkommer trogenheten till de ursprungliga modellerna, ett varmare intryck och frånvaron av den "mjölkiga" vita "halon/ringen" som safir avger.
Ska ju också nämnas att den så kallade halon är betydligt mindre på den nya versionen och är mycket mindre framträdande "i verkligheten" jämfört med de flesta bilder man ser. Safiren gör även att den får ett klarare, mer "krisp" intryck av tavlan och att klockan faktiskt krymper något.

Kläm och känn skulle jag säga! De finns inga alternativ om man vill kunna se verket och ha AML.

En stor svaghet i Omegas 1171-länk. Man får en glipa där claspen sluter om runt stiftet (inringat rött). Blir den för stor i bägge ändar så släpper det helt. Tryck hårt i svarta pilens riktning för att se att det är ok. Vid behov kan man klämma ihop dom med en tång. Har man denna länk måste man regelbundet inspektera detta. Men på den här bilden ser det bra ut så du lär klara dig från fler missöden. I närtid skall tilläggas, som sagt nödvändigt att hålla koll på det.
1645448311723.png
Om du skulle blanda till en liten mängd epoxi och sätt där de röda pilarna slutar, då borde du kunna formlåsa fast de där små öronen?

Ska ju också nämnas att den så kallade halon är betydligt mindre på den nya versionen och är mycket mindre framträdande "i verkligheten" jämfört med de flesta bilder man ser. Safiren gör även att den får ett klarare, mer "krisp" intryck av tavlan och att klockan faktiskt krymper något.

Kläm och känn skulle jag säga! De finns inga alternativ om man vill kunna se verket och ha AML.
Ja, det är såklart högst subjektivt vilken variant man föredrar. Själv så hade jag nog föredragit en "hesalite sandwhich": plast fram och glas bak. Tyvärr så säljs den inte längre.

Tillbaka
Topp