• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Känns ju rätt oklart hela släppet. På vissa forum så verkar det som klockorna släpps enbart 26/3 och i Swatch butiker. Hehe men ingen vet något. Hade varit kul med en färggrann sommarklocka och spännande släpp. Men vore ju kul att veta om det går att få tag på en överhuvudtaget.

Såg på Facebook. Ska vara 42mm som speedyn
FB_IMG_1648055081029.jpg
FB_IMG_1648055083388.jpg
FB_IMG_1648055085469.jpg
FB_IMG_1648055087908.jpg
FB_IMG_1648055090402.jpg
FB_IMG_1648055095428.jpg
FB_IMG_1648055097849.jpg
FB_IMG_1648055100019.jpg
FB_IMG_1648055102563.jpg
FB_IMG_1648055104679.jpg
FB_IMG_1648055106894.jpg
Hade varit lite roligt med en som en "festlig" klocka. Samtidigt så är faller suget efter ytterligare en pga. sina begränsade 3ATM.

From Swatch customer service: "Our new Omega X Swatch collection will be available to purchase for a limited time in Swatch stores only on March 26th, 2022."

På tal om något annat än nya MoonSwatch.
Jag har ett extra caseback till en 145.0022 som jag aldrig kommer att använda.
Vad kan ett sådant vara värt i runda slängar? Någon här i tråden som är intresserad?
9CAE64C9-3E7F-4400-A3AD-DF03ADC82292.jpeg
9D30EE33-F18A-4A46-8CE0-FEC9D1F40690.jpeg

Idag var dessvärre olyckan framme och jag ramlade med cykeln i allt grus. Jag klarade mig fint men dessvärre blev min Speedy rejält skrapad. Jag ska förstås lämna in den så fort jag kan, men jag är lite osäker på vad jag ska förvänta mig. Glaset är ju enkelt, men hur mycket kan de fixa resten av skadorna? Kommer den bli hyffsat återställd eller får jag leva med denna "patina" resten av livet?

20220325_074155.jpg
20220325_074227.jpg

Idag var dessvärre olyckan framme och jag ramlade med cykeln i allt grus. Jag klarade mig fint men dessvärre blev min Speedy rejält skrapad. Jag ska förstås lämna in den så fort jag kan, men jag är lite osäker på vad jag ska förvänta mig. Glaset är ju enkelt, men hur mycket kan de fixa resten av skadorna? Kommer den bli hyffsat återställd eller får jag leva med denna "patina" resten av livet?

20220325_074155.jpg
20220325_074227.jpg
Trist för dig, tur du klarade dig själv. Skadorna på bandhornet och därmed hela boetten är svårast att fixa. Djupa märken är inte snyggt att försöka polera bort, du kommer inte få samma form på klockan. Kolla med din hemförsäkring för du kommer behöva byta stor del av klockan för att bli nöjd. Den måste ner till Schweiz i så fall.

Trist för dig, tur du klarade dig själv. Skadorna på bandhornet och därmed hela boetten är svårast att fixa. Djupa märken är inte snyggt att försöka polera bort, du kommer inte få samma form på klockan. Kolla med din hemförsäkring för du kommer behöva byta stor del av klockan för att bli nöjd. Den måste ner till Schweiz i så fall.
Ok, jag misstänkte det. Då den bara är ett par månader gammal så vill jag helst få den i så bra skick som möjligt, så då antar jag att jag får slanta upp en hel del. Får hoppas att försäkringsbolaget är medgörliga.

Borde jag kolla med hemförsäkringen först eller kan jag lämna den till AD först?

Ok, jag misstänkte det. Då den bara är ett par månader gammal så vill jag helst få den i så bra skick som möjligt, så då antar jag att jag får slanta upp en hel del. Får hoppas att försäkringsbolaget är medgörliga.

Borde jag kolla med hemförsäkringen först eller kan jag lämna den till AD först?
Jag tappade en klocka i backen förra hösten då länken gick sönder, vilket hemförsäkringen (med drulle) täckte, med en självrisk på 1500 tror jag. Så lämna in den för ett kostnadsförslag på reparation och ring ditt försäkringsbolag, så kan du förhoppningsvis få hjälp därifrån. Håller tummarna för att det löser sig!

20220325_074155.jpg
20220325_074227.jpg
Tur att du själv klarade dig bra! Om du har en hemförsäkring med drulle så får du anmäla skadan. Sen är det bara att lämna in till AD. Ska den bli i bra skick så blir det till att byta en hel del. Skulle tro att det finns en del i urverket att fixa också efter en sån smäll. Har du ett vettigt försäkringsbolag borde det inte bli något problem.

20220325_074155.jpg
20220325_074227.jpg
E den några månader gamla från AD:n för brukar det inte ingå en drulle i 1 år när man köper ny från butik?

Jag skapade en ny tråd för ämnet då den egentligen är en Swatch
Thread 'Swatch x Omega-tråden' https://klocksnack.se/threads/swatch-x-omega-tråden.161729/

Är det verkligen en Swatch? Varför är det inte en Omega? Framförallt, var går gränsen?

Nu vill jag påpeka att jag absolut inte trollar här för att provocera utan att jag tycker att det är en intressant diskussion. Om jag själv hade varit lycklig ägare av en speedy så hade jag blivit lite provocerad av att Omega "säljer ut sitt varumärke" genom ett samarbete med Swatch.

Eller gör dom verkligen det?

Är det verkligen en Swatch? Varför är det inte en Omega? Framförallt, var går gränsen?

Nu vill jag påpeka att jag absolut inte trollar här för att provocera utan att jag tycker att det är en intressant diskussion. Om jag själv hade varit lycklig ägare av en speedy så hade jag blivit lite provocerad av att Omega "säljer ut sitt varumärke" genom ett samarbete med Swatch.

Jag tror inte han gjorde en ny tråd för att utesluta den härifrån. Den förtjänar helt enkelt en egen.

Jag har en Speedy och är inte det minsta provocerad. Tvärtom tycker det är super och vill köpa en till både mig och min fru. Jag är osäker om det blir Jupiter, Mars eller Merkurius till mig men fru är hel säker på Solen.

Den är tillverkad av Swatch, därför är det en Swatch.
Hade Swatch använt ett Omega urverk så skulle det ändå vara en Swatch, dock en väldigt dyr klocka från Swatch.

Men om du vill kalla MoonSwatch för en Omega så är det upp till dig, men räkna inte med att få medhåll från någon som är det minsta insatt i klockor.

Som jag ser det så är det inte en fråga om att "sälja ut" varumärket utan mera få massa "gratis" reklam.
Swatch kommer få många MoonSwatch sålda, säkerligen kommer även Omega sälja fler Speedmasters pga publiciteten.
Jag kan ha fel, men jag tror inte det.

Hade Swatch använt ett Omega urverk så skulle det ändå vara en Swatch, dock en väldigt dyr klocka från Swatch.

Men om du vill kalla MoonSwatch för en Omega så är det upp till dig, men räkna inte med att få medhåll från någon som är det minsta insatt i klockor.

Som jag ser det så är det inte en fråga om att "sälja ut" varumärket utan mera få massa "gratis" reklam.
Swatch kommer få många MoonSwatch sålda, säkerligen kommer även Omega sälja fler Speedmasters pga publiciteten.
Nej. Jag har också väldigt svårt för att se den här klockan som en Omega.

Med det sagt så riskerar Omega att få ett urvattnat varumärke pga det här samarbetet. Det är ju trist.

Men.. Jag vill ändå ha en! 😉

Word

Tillbaka
Topp