Jag har små "svåra" handleder för att hantera lite större klockor, men är sugen på att testa en Speedmaster. Tänker att jag vill prova en "Reduced", eller om dom kallas "Date" ibland? Har inte riktigt fattat skillnaden på dom två ärligt talat, är inte så påläst.
Har förstått allt det här att det inte är en "riktig" Speedmaster osv. Det är lugnt för mig, den "riktiga" är både för stor och för dyr för dagens budget. En Reduced verkar ju gå att få för runt 20K vilket känns lagom just nu. Det är stilen jag vill prova, vem vet om det i framtiden blir aktuellt med nån annan Speedy, men nu så blir det bra tänker jag. Prisklassen gör ju också att jag inte nödvändigtvis behöver förlora pengar vilket är trevligt för att prova sig fram.
Jag har dock nån fråga där. Den klassiska Speedyn har ju svart glasring, och väldigt många av dom billiga Reduced har polerad ring istället? Jag tycker det stämmer såååå mkt bättre i stilen med den svarta ringen. Är det en variant på samma referens, eller är det nån mer skillnad? Vad ska jag söka efter liksom? Och är dom med svarta ringen högre värderade på nåt vis?
Jag kan handla på Klocksnack, Chrono24, Tradera osv., bara jag hittar ett ex som verkar ok.
Andra saker att tänka på vid en 20-25 år gammal Reduced? Kan servicekostnaderna dra iväg hårt eller? Finns ju nästan inget som säljs med dokumenterad service tyvärr.
Andra tankar?
Tack