• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

När det är Flygarfredag 🛩 får man byta till Speedmaster, Mark 4,5 😎
40354B83-E4A9-4EE7-9546-F757CCD03AF9.jpeg

2st NASA Speedys.

145.012 och X-33
En av de första och en av de senaste modellerna på "NASA approved" Rymdklockor.

20220612090823_IMG_4948~2.JPG
Mycket fina speedymodeller! rätta mig gärna om jag har fel men är inte Skywalkern endast kvalificerad av den Europeiska rymdorganisationen (ESA) och endast den tidigare modellen 186.1999 som är kvalificerad utav NASA?

Senast ändrad:
Mycket fina speddymodeller! rätta mig gärna om jag har fel men är inte Skywalkern endast kvalificerad av den Europeiska rymdorganisationen (ESA) och endast den tidigare modellen 186.1999 som är kvalificerad utav NASA?
Så kan det absolut vara.
Har inte grottat ner mig i alla detaljer kring modellerna och vem som kvalificerade vilka. Förutsatte kanske att om gen 1 var approved så fortsatte de med nästa generation också.

Gillar dock bägge Speedysarna 😀

Då var det dags... Ett speedy-avsnitt. Monster, bezel som flyger av och en del rymdnörderier :)

Härligt avsnitt och jag lärde mig till och med något, kul! Tack @Gummo. Fin nivå på detaljerna för nya som kommer in i träsket.

Förresten så har Ultramanklockan i klippet CB case ;). Troligen har någon i tiden skadat klockan och då bytt ut 145.012 case till ett 105.012-66 CB case. Ett jävligt fint case må jag säga. Hade den extract?

Härligt avsnitt och jag lärde mig till och med något, kul! Tack @Gummo. Fin nivå på detaljerna för nya som kommer in i träsket.

Förresten så har Ultramanklockan i klippet CB case ;). Troligen har någon i tiden skadat klockan och då bytt ut 145.012 case till ett 105.012-66 CB case. Ett jävligt fint case må jag säga. Hade den extract?
🙏 Tack! Bra spotat. Det har dykt upp flera Ultraman inom rätt serienummer med CB-case så den finns en stor chans att de kom med båda. De gräver i det. Ska höra med T om han vet om ägaren har extract.

En fråga om ett 3330 automatiskt urverk på en speedmaster racing. Hur många varv ska man dra upp för att den ska vara fullt uppdragen? Om jag fattat rätt så kan man dra i oändlighet på ett automatiskt verk, men nån gång är ju fjädern fullt "uppvriden"?

🙏 Tack! Bra spotat. Det har dykt upp flera Ultraman inom rätt serienummer med CB-case så den finns en stor chans att de kom med båda. De gräver i det. Ska höra med T om han vet om ägaren har extract.
Hade varit intressant att se om det då står "145.012-67 SP2" i boetlocket. Det verkar vara en transitional modell vilket i sig är ovanligt och att den även är en Ultraman blir ju en galet unik kombination som jag aldrig stött på tidigare.

Är prisutvecklingen på Speedmaster bättre än andra klockor? Jag hade en mellan 2006 och 2016, det var en bra affär. Varför isåfall? Utbud efterfrågan?

Hade varit intressant att se om det då står "145.012-67 SP2" i boetlocket. Det verkar vara en transitional modell vilket i sig är ovanligt och att den även är en Ultraman blir ju en galet unik kombination som jag aldrig stött på tidigare.
Tony har personligen sett tre med CB-case och Ultraman-visare inom serienummer. Denna har äldre extract innan de började verifiera dem från Omega. Men de jobbar på att kartlägga och verifiera även dessa.

Tony har personligen sett tre med CB-case och Ultraman-visare inom serienummer. Denna har äldre extract innan de började verifiera dem från Omega. Men de jobbar på att kartlägga och verifiera även dessa.
Bull på den om jag får tycka till. Hur många vanliga 145.012 har man sett med CB? Gissar på noll. Det känns som optimistiska försök att tillverka en ännu mer sällsynt modell.

Det sagt så är jag ingen speedy-expert. :)

Tillbaka
Topp