• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Nyaste referensen är överlägset bättre. Sen är jag generellt emot trenden att fancy klockmärken ska göra alla modeller mer fancy och löjligt mycket dyrare med uppdaterade fancy-verk som ingen efterfrågat. Speedy är en arbetshäst som har haft ett arbetshäst-verk. Nu gör man den extra dyr med fancy för fancys skull men det är ju den riktningen prestigemärkena går. Nästa steg är naturligtvis högblankt keramiskt insert på nästa referens.
Den var runt 10k dyrare när den släpptes. Sen är det alla jäkla prishöjningar sen dess. Min tag är märkt 66.700:- och uttagen April -22. Går från det snart till 80+ på mindre än ett år!

Håller lite med om att man inte behöver fancy-verk, 1861 gick finfint och det där med att man ”hackade” med att röra kronan lite lätt bakåt hade sin charm. Man hade inte heller tvingats trycka dit texten Co-axial Master Chronometer på baklocket. Alltså, hade gärna sett alla uppdateringar den har men med bibehållet 1861 och baklock från 005. Höjningen från 005 hade ju blivit mindre då också.
 
Inte för nyare än 145.022-78

Ja det finns sjukt många olika modeller och referenser. Men du har troligen en tanke? Vad menar du med smala visare? Moonwatch Professional? Ny eller begagnad? Storlek? Generellt är det mest populäritet till Speedmaster Professional då det är den som används vid månlandningar.


max 42mm, aldrig haft en 39mm på armen så får väl börja med att testa en sån vid tillfälle..
Med smala visare så menar jag (efter lite mer efterforskning) vanliga professional och inte speedmaster ´57 heritage.

Helst nytt, men nyare beggat fungerar med.

letade generellt efter allmäna tips om det är någon modell jag VERKLIGEN ska stå över eller liknande..

generellt sett, sitter länkband dåligt på mig, av någon anledning.
modellen med nylonband lockar, skall man köpa stållänk och köpa till nylon, eller kvittar det egentligen?
 
Funkar även på fredagar!

B9FC6F9B-265C-48C9-9F6B-EC71B8ACAAAE.jpeg
 
UPPROP TILL ALLA SPEEDYVÄNNER PÅ KS!

Är nyfiken:

Vilken speedmaster föredrar ni 005:an eller den senaste referensen?

Svara gärna på detta inlägg med en motivering...

3861 utan tvekan. Har haft 5 eller 6 Speedys genom åren 2012-2023. Den senaste har bättre power reserve, bättre länk, bättre clasp, bättre urtavla, anti magnetic 15.000 gaus , och co axial verk och fortar sig ca 2spd. I LOVE IT!

And watch that video from Watchfinder for the peace of mind ...

 
Den var runt 10k dyrare när den släpptes. Sen är det alla jäkla prishöjningar sen dess. Min tag är märkt 66.700:- och uttagen April -22. Går från det snart till 80+ på mindre än ett år!

Håller lite med om att man inte behöver fancy-verk, 1861 gick finfint och det där med att man ”hackade” med att röra kronan lite lätt bakåt hade sin charm. Man hade inte heller tvingats trycka dit texten Co-axial Master Chronometer på baklocket. Alltså, hade gärna sett alla uppdateringar den har men med bibehållet 1861 och baklock från 005. Höjningen från 005 hade ju blivit mindre då också.
Fick man inte en ny 005 i stora lyxlådan för runt 30k för bara fyra-fem år sen? Nu passerar den snart 80k. Helt galen prisökning. Speedy är ju egentligen inte en lyxklocka och även om Omega har försökt "lyxa till" urverket och länken, så börjar priset bli rätt magstarkt. Man kan ju iofs inte klandra dem för att de försöker tjäna pengar på tidernas mest ikoniska armbandsur. Vilken jävla mjölkko de har! Haha..

Jag kommer i varje fall att behålla min 005! Har inga problem med gamla länken. Stepdial klarar jag mig utan. Tycker också att det är charmigt att hacka genom att röra kronan bakåt och tiden håller den lika bra som min Seamaster Master Chronometer!
 

Bilagor

  • 72DF8E9C-81B8-48DC-AC5F-D90B70794BFE.jpeg
    72DF8E9C-81B8-48DC-AC5F-D90B70794BFE.jpeg
    544.5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp