• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

Hela den här tråden sammanfattas ganska bra i ett citat från filmen "The Wolf of Wall Street"

Mark Hanna : You know what a fugazi is?
Jordan Belfort : Fugayzi, it's a fake.
Mark Hanna : Fugayzi, fugazi. It's a whazy. It's a woozie. It's fairy dust. It doesn't exist. It's never landed. It is no matter. It's not on the elemental chart. It's not fucking real.

Ungefär så kan man säga om priset på en klocka egentligen. Priset är vad man kommer överens om att det är eller i AD:s fall vad han/hon lyckas övertyga dig om att det ska vara. Dock är det ju lite beroende av hur villig AD:n är att verkligen sälja klockan och hur villig du är att köpa.

Det finns en anledning till att prislappar på klockor skrivs för hand på papperslappar, alt visas på svarta block med utbytbara siffror om det är i ett skyltfönster. :rolleyes:
 

Johstai

Omega
2-Faktor
Hela den här tråden sammanfattas ganska bra i ett citat från filmen "The Wolf of Wall Street"

Mark Hanna : You know what a fugazi is?
Jordan Belfort : Fugayzi, it's a fake.
Mark Hanna : Fugayzi, fugazi. It's a whazy. It's a woozie. It's fairy dust. It doesn't exist. It's never landed. It is no matter. It's not on the elemental chart. It's not fucking real.

Ungefär så kan man säga om priset på en klocka egentligen. Priset är vad man kommer överens om att det är eller i AD:s fall vad han/hon lyckas övertyga dig om att det ska vara. Dock är det ju lite beroende av hur villig AD:n är att verkligen sälja klockan och hur villig du är att köpa.

Det finns en anledning till att prislappar på klockor skrivs för hand på papperslappar, alt visas på svarta block med utbytbara siffror om det är i ett skyltfönster. :rolleyes:
Då gissar jag du har klarat pruta en hel del eller tar jag fel?
 
Då gissar jag du har klarat pruta en hel del eller tar jag fel?

Både ja och nej. Man får välja sina strider. Står du i kö för att köpa en väntlistad Rolex så kan du ju såklart inte pruta. Men om du är intresserad av något som legat i handlarens fönster i veckor, kanske månader måste man ju försöka.

Det handlar ju också lite om att veta hur mycket du ska betala och hur mycket rabatt som kan vara rimlig för AD:n att ge i förväg. Samt låta säljaren underförstått förstå detta. Om man är tillräckligt informerad och låter säljaren förstå det har det hänt att jag blivit erbjuden rabatt och div tillbehör utan att ens fråga.

Men samtidigt har ju många märken jobbat hårt för att få bort detta under senare år. Främst genom att de drar tillbaka AD status från många urhandlare och går över till egna butiqer utan rabatter typ som Omega och Breitling.
 

Johstai

Omega
2-Faktor
Både ja och nej. Man får välja sina strider. Står du i kö för att köpa en väntlistad Rolex så kan du ju såklart inte pruta. Men om du är intresserad av något som legat i handlarens fönster i veckor, kanske månader måste man ju försöka.

Det handlar ju också lite om att veta hur mycket du ska betala och hur mycket rabatt som kan vara rimlig för AD:n att ge i förväg. Samt låta säljaren underförstått förstå detta. Om man är tillräckligt informerad och låter säljaren förstå det har det hänt att jag blivit erbjuden rabatt och div tillbehör utan att ens fråga.

Men samtidigt har ju många märken jobbat hårt för att få bort detta under senare år. Främst genom att de drar tillbaka AD status från många urhandlare och går över till egna butiqer utan rabatter typ som Omega och Breitling.
Men har du provat deg på lite % på en Grand Seiko? eller hos en AD som säljer GS.
 
Men har du provat deg på lite % på en Grand Seiko? eller hos en AD som säljer GS.

Nej inte GS. Men om man Googlar runt lite så verkar det ju inte helt orimligt att man ska kunna få 20% i alla fall. Det minsta man kan göra är ju att fråga. Men det är ju såklart beroende av en massa variabler. Handlaren har kanske 40% maringal på klockan om inte mer, så det finns att ta av så att säga.

Grand-Seiko-Realistic-discount-target
 

Johstai

Omega
2-Faktor
Man ska (försöka) pruta sa man skäms.
Det ska ingen säljare ta illa upp av.

Däremot ska man som köpare acceptera ett Nej och inte börja gråta hota tjafsa eller göra sig allmänt dryg.
Affärer är inte något personligt.
Tog precis min BB58 bort från sälja & köpa för jag började tänka på det du skrev, och kom fram till att jag egentligen inte behöver sälja. kanske GS får vänta lite. Är en quartz freak men jaja, får klara mig för nu.
 

FlipSwede

Rolex
Nja, tycker nog deras priser är uppblåsta minst 20% :p
Säg det till de stackare som betalar full list.

Antingen har du ett märke som associeras med rabatter och reor som nya,därmed ett uselt andrahandsvärde,
Eller så ges det aldrig rabatt och förhoppningsvis stabilt andrahandsvärde.

Vilket som är bäst väg att gå är helt beroende på vilken kundgrupp tillverkaren ämnar nå.
Säljer man meningslösa lyxprodukter är det kanske inte så begåvat att förknippas med Ullared och Outlets om man vill att det ska finnas dragningskraft hos de köpstarka som har ett val?
 
Topp