• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Nationaldagen ST, kan det bli bättre ?
Enjoy the Day ☀️ A4028FB8-5491-42A7-90BD-09484C6D9355.jpeg
 
Pratade precis med en granne som berättade följande:
Hans far köpte en Speedmaster år 1968. Den användes därefter dagligen i ca 20 år innan gubben gick bort.
Efter det har den legat i en låda hemma hos min granne. Tyvärr ingen box eller papper finns kvar.
Denna helgen tog hans grabb studenten och fick farfars klocka.
Jag berättade för min granne att den klockan troligen är värd en hel del pengar.
Han trodde mig inte "eftersom klockan har använts mycket och det finns tom en repa på glaset".

Är det någon speciell referens från den tiden som är ”bättre / mer värdefull” än andra ?
Antar att de måste öppna klockan och läsa på insidan av bakluckor för att ta reda på ref och serienummer ?
 
Senast ändrad:
Pratade precis med en granne som berättade följande:
Hans far köpte en Speedmaster år 1968. Den användes därefter dagligen i ca 20 år innan gubben gick bort.
Efter det har den legat i en låda hemma hos min granne. Tyvärr ingen box eller papper finns kvar.
Denna helgen tog hans grabb studenten och fick farfars klocka.
Jag berättade för min granne att den klockan troligen är värd en hel del pengar.
Han trodde mig inte eftersom klockan har använts mycket och det finns tom en repa på glaset……

Är det någon speciell referens från den tiden som är ”bättre / mer värdefull” än andra ?
Antar att de måste öppna klockan och läsa på insidan av bakluckor för att ta reda på ref och serienummer ?
Posta en bild här så kommer du få hjälp. Klockan är köpt pre-moon landningen 1969. Läs och visa länkad artikel. Calibre 321 har länge haft ett lägre pris då dessa varit otroligt svåra att få service på. Men inget är omöjligt. Finns många duktiga urmakare.

 
Posta en bild här så kommer du få hjälp. Klockan är köpt pre-moon landningen 1969. Läs och visa länkad artikel. Calibre 321 har länge haft ett lägre pris då dessa varit otroligt svåra att få service på. Men inget är omöjligt. Finns många duktiga urmakare.

Jag förstår inte vad du menar med att 321 "har länge haft ett lägre pris" - än vadå?

Speedmasters med 321-verket är ju mindre vanliga och genererar - tvärtemot vad du antyder - generellt högre priser än modeller med senare urverk.
 
Jag förstår inte vad du menar med att 321 "har länge haft ett lägre pris" - än vadå?

Speedmasters med 321-verket är ju mindre vanliga och genererar - tvärtemot vad du antyder - generellt högre priser än modeller med senare urverk.
Hej,
Vi kanske menar olika referenser och skick och då går det inte att jämföra pris. Klockan i fråga var från 1968 och frågan var om den inte var värd mycket mer än ägaren tänkte sig. Den användes enligt beskrivning flitigt i 20år (där risk finns att många delar ersattes) och sedan varit oanvänd = akut behov av service. Skicket kan där antas varar ganska illa. Och då svarade jag att det är en pre-moon och jag länkade till en sådan för att få en referenspunkt. Med uppmaning att skicka in en bild. För att säkerställa ett korrekt svar.

Min påståenden angående 321 bygger på priser på ett exemplar som inte är i perfekt skick. En 321 med utbytta delar kostar inte så mycket. Inte heller om de är helt upprustade med många originaldelar utbytta tex om omega gjort servicen. Jag menar inte original 321 i mint skick. Dessa är så klart super eftertraktade och extremt få finns. 1968 är ett trixigt år dessutom. Så klockan i fråga kan vara värd olika mycket. Personligen hade jag värderat en 1969 med 861 verk i, mer än en sliten 1968 med 321 verk. Av anledningen att ett 321 verk varit svåra att få original reservdelar till för en rimlig kostnad.

Har du någon annan fakta så återkom gärna. Hoppas du förstår mer hur jag resonerade.
 
Är det någon som kan upplysa mig om klockan? Finns det någon logisk förklaring till slutpriset förutom att patinan är fin och skicket är kanon?

Skärmbild (2).png

Finns väl bara en handfull speedys från originalåret -57. ”Orignal-speedyn” med andra ord.
Därtill finns säkert fler aspekter jag, som glad speedyamatör, missar. Men vågar påstå ovanstående anledningar är stor bidragande faktor. Rätta mig om jag har fel :)

Det är den mest eftertraktade modellen av en speedmaster. Referens 2915-1 är den första Speedmaster som fanns. Och att detta exemplar har en sjukt eftertraktad patina som bonus gör inte saken sämre. Så skulle nog vilja påstå att den är unik, lycka till att hitta en lika dan och med andra ord får du slanta upp om du ska få tag på en.

Att den slog rekord för en Speedmaster är inte så konstigt men att den skulle göra det med ca 10x över förra rekordet är väl inte direkt rimligt.

Intressant ifall uppgiften stämmer!
IMG_5338.jpeg

IMG_5339.jpeg
 
Intressant ifall uppgiften stämmer!
IMG_5338.jpeg

IMG_5339.jpeg
Stämmer säkert. Finns två lite längre trådar på OF som gått varmt de senaste dagarna.


 
Eller hur! Visst är den gamla (den jag har) bättre!
Vågar man ens ge sig in i en sådan diskussion? Haha

Det är ju två helt olika länkar!

Tycker den nya ser mer vintage ut och passar klockan bättre

Har nog haft 6-7 av den gamle men aldrig kunnat ha länken på för att klockan blir så lång lug-lug med den på

Nya länken gör ju klockan på länk användbar för oss med mindre handleder

Men gamla länken gör så den ser snäppet modernare ut på ett klassiskt omega sätt.
 
Vågar man ens ge sig in i en sådan diskussion? Haha

Det är ju två helt olika länkar!

Tycker den nya ser mer vintage ut och passar klockan bättre

Har nog haft 6-7 av den gamle men aldrig kunnat ha länken på för att klockan blir så lång lug-lug med den på

Nya länken gör ju klockan på länk användbar för oss med mindre handleder

Men gamla länken gör så den ser snäppet modernare ut på ett klassiskt omega sätt.
Blir väldigt olika ja. Har diskuterat det förut och vet att de flesta föredrar den nya men jag står inte ut med den alls.
 
Vågar man ens ge sig in i en sådan diskussion? Haha

Det är ju två helt olika länkar!

Tycker den nya ser mer vintage ut och passar klockan bättre

Har nog haft 6-7 av den gamle men aldrig kunnat ha länken på för att klockan blir så lång lug-lug med den på

Nya länken gör ju klockan på länk användbar för oss med mindre handleder

Men gamla länken gör så den ser snäppet modernare ut på ett klassiskt omega sätt.
Länken är en sak men boetten är ju faktiskt omgjord så den behöver kanske lite mer tillvänjning än man tror, speciellt om man är väldigt van vid 005. På 2:a exet nu av den nya sen ett halvår, tog ett tag men nu har den satt sig. Tycker mycket om den nu.

Edit: tavlan också, step dial. Är ju lite annorlunda. Samma sak där, kräver lite tillvänjning där med. 3861, lite annan känsla i uppdraget och initialt kan kännas ”fel”…
 
Senast ändrad:
Har läst att det finns en stållänk till den nya Speedmaster moonwatch professional
dvs kaliber 3861 där spännet/viklåset ser likandant ut men har microjustering! Stämmer det ? Någon som vet.
Tacksam för svar!!!
Mvh
 
Tillbaka
Topp