Satt och pillade med den några kvällar. 6-7 timmar kanske. Kan göras i snabbare tempo antar jag.Imponerande, hur lång tid för att bygga Legot?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Satt och pillade med den några kvällar. 6-7 timmar kanske. Kan göras i snabbare tempo antar jag.Imponerande, hur lång tid för att bygga Legot?
Finns väl bara en handfull speedys från originalåret -57. ”Orignal-speedyn” med andra ord.
Därtill finns säkert fler aspekter jag, som glad speedyamatör, missar. Men vågar påstå ovanstående anledningar är stor bidragande faktor. Rätta mig om jag har fel
Det är den mest eftertraktade modellen av en speedmaster. Referens 2915-1 är den första Speedmaster som fanns. Och att detta exemplar har en sjukt eftertraktad patina som bonus gör inte saken sämre. Så skulle nog vilja påstå att den är unik, lycka till att hitta en lika dan och med andra ord får du slanta upp om du ska få tag på en.
Att den slog rekord för en Speedmaster är inte så konstigt men att den skulle göra det med ca 10x över förra rekordet är väl inte direkt rimligt.
Intressant ifall uppgiften stämmer!
Väcker liv i denna diskussion, även om jag kanske är lite sen på bollenStämmer säkert. Finns två lite längre trådar på OF som gått varmt de senaste dagarna.
Phillips auction Speedmaster - a 3.000.000-fake?
Worth a registration at nzz.ch! "Buy a chocolate dial and create the rest" https://www.nzz.ch/wirtschaft/krimin...aet-ld.1738561 https://www.nzz.ch/wirtschaft/kriminell-und-betruegerisch-eine-alte-zusammengebastelte-omega-uhr-wird-zu-einer-3-millionen-franken-raritaet-ld.1738561 And: We have...omegaforums.net
Omega closing down archives extract service??
Helle everyone Saw a post about Omega closing down their archives extract service? Can anyone confirm? If its true why on earth are they making that move? It seemes Omega is gradually neglecting their vintage past more and more with rising prices for parts and fewer dealers and now this. Wont...omegaforums.net
Sjukt obehagligt. Hade inte förvånat mig om gör en film om detta. Bra handling och verkar ha legat mycket jobb bakom detta.Väcker liv i denna diskussion, även om jag kanske är lite sen på bollen
Nedan kommer ett inlägg som förklarar allt som är fel och en nyhetsartikel som bekräftar att det rör sig om brott.
Men i korta drag: Det är en klocka som man byggt ihop, en s.k "franken". Patinan och lumen är också fejk. Verket är från en senare 321-modell men man har haft 3st insider hos Omega som lämnat ut ett serienummer som är korrekt för perioden som man vill åt. Man har därefter tillverkat en ny brygga med detta serienummer, installerat den i 321-verket och fått ett extract från insidern på Omega.
Detta är alltså en otroligt stor skandal i auktionsvärlden...
‘Tropical’ Speedmaster 2915-1 – A Record-Breaking OmeGaga At Phillips
In November 2021, an early Omega Speedmaster Ref. 2915-1 ‘Broad Arrow’ featuring a stunning tropical dial went supersonic at a Phillips auction in Geneva, reaching a face-distorting G-f…perezcope.comSpeedmaster 2915-1: How a pieced-together watch became a 3,4-million-dollar rarity
Vintage watches regularly reach record prices at auctions. This also attracts people with criminal intentions, as the example of an Omega Speedmaster auctioned at the Phillips auction house shows. What buyers should know.www.nzz.ch
Det är vad det är. Många klockor plockas ihop på den här nivån. Det är två saker som sticker ut i detta fall. Dels att man fejkat bryggan med serienumret och framförallt att man budat upp klockan till sanslösa nivåer då man haft mandat att buda åt Omega samtidigt som man hade intresse i klockan som säljare.Väcker liv i denna diskussion, även om jag kanske är lite sen på bollen
Nedan kommer ett inlägg som förklarar allt som är fel och en nyhetsartikel som bekräftar att det rör sig om brott.
Men i korta drag: Det är en klocka som man byggt ihop, en s.k "franken". Patinan och lumen är också fejk. Verket är från en senare 321-modell men man har haft 3st insider hos Omega som lämnat ut ett serienummer som är korrekt för perioden som man vill åt. Man har därefter tillverkat en ny brygga med detta serienummer, installerat den i 321-verket och fått ett extract från insidern på Omega.
Detta är alltså en otroligt stor skandal i auktionsvärlden...
‘Tropical’ Speedmaster 2915-1 – A Record-Breaking OmeGaga At Phillips
In November 2021, an early Omega Speedmaster Ref. 2915-1 ‘Broad Arrow’ featuring a stunning tropical dial went supersonic at a Phillips auction in Geneva, reaching a face-distorting G-f…perezcope.comSpeedmaster 2915-1: How a pieced-together watch became a 3,4-million-dollar rarity
Vintage watches regularly reach record prices at auctions. This also attracts people with criminal intentions, as the example of an Omega Speedmaster auctioned at the Phillips auction house shows. What buyers should know.www.nzz.ch
Tänkte samma tankeSjukt obehagligt. Hade inte förvånat mig om gör en film om detta. Bra handling och verkar ha legat mycket jobb bakom detta.
Bra inspel. Exakt, menade relumad.Det är vad det är. Många klockor plockas ihop på den här nivån. Det är två saker som sticker ut i detta fall. Dels att man fejkat bryggan med serienumret och framförallt att man budat upp klockan till sanslösa nivåer då man haft mandat att buda åt Omega samtidigt som man hade intresse i klockan som säljare.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att patinan är fejk? Den är relumad med radium. Bra jobb även om det givetvis vore tacksamt om det redovisats. Klockan är superfin och värd en hel del pengar som den är. Tids nog så kommer många av delarna att snurra runt på marknaden igen i något annat sammanhang. Troligtvis så går den tillbaka till säljarna då jag inte tror att Omega kan konfiskera den. De lär garanterat inte betala sina 35msek för den.
Auktionshuset har man nödvändigtvis inte lurat. De tappade pengar först när fuskarna blev påkomna. Före det så hade de tjänat ett gäng miljoner.Bra inspel. Exakt, menade relumad.
Klockan som sådan är ju helt klart väldigt attraktiv (till rätt pris som speglar att den inte är orörd), men som du säger ligger ju problemet i att man medvetet försökt (och för en kort stund lyckats) lura köparen och auktionshuset. Om det finns insiders hos Omega så kan jag inte ens föreställa mig hur mycket smutsigt som försiggår hos olika AD's i deras kösystem etc, men det är väl sen gammalt
Den där grymma dinkan (och du också såklart) har varit saknad i tråden!Blev sugen och dra upp MoonWatchen min,
efter det jag var inne och tittade i tråden!
Var ett tag sedan jag var här inne och hälsade på…