• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej,

Fick tillbaka en serviceoffert idag på 11,5k för "komplett service" av en Speedmaster från Swatch.

Hade ni accepterat detta eller börjat leta alternativ i Dr Watch eller motsvarande.

Önskar ju sin klocka det allra bästa, men osäker på kvaliteten i reservdelar och jobb hos de oauktoriserade..

Ha en fin dag!

Hej,

Fick tillbaka en serviceoffert idag på 11,5k för "komplett service" av en Speedmaster från Swatch.

Hade ni accepterat detta eller börjat leta alternativ i Dr Watch eller motsvarande.

Önskar ju sin klocka det allra bästa, men osäker på kvaliteten i reservdelar och jobb hos de oauktoriserade..

Ha en fin dag!
Klockmaster tar 9.500 om jag tolkar deras prislista rätt, om du har en co-axial. Annars ser det ut att vara billigare, värt att fråga.
Som jag förstår det så är det inte många kvar som jobbar med moderna Omega sedan de ändrade villkoren för urmakarna att beställa reservdelar. Jag själv var "dum" nog att acceptera, inte för att de gjorde ett dåligt jobb utan för det sved i plånboken. Idag hade jag nog letat efter ett bättre erbjudande.

Hej,

Ha en fin dag!

Tur att man har en från oktober 2022 - ifall att det händer något. Är det två års servicegaranti om det görs av Omega?

Saknar denna speedy men som tur är har jag kvar tavlan. Vet någon om den även passar i den nya Speedmastern eller endast i förra versionen?
20190324_152044.jpg

Hej,

Ha en fin dag!
Det svider och de är oförnekligt mycket pengar. Däremot kan du vara säker på att original delar används, packningar bytas samt trycktest utförs. Utöver de så får man 2 års garanti. Beror helt och hållet på om de är en klocka som du anser vara värd att lägga pengarna på.

Jag har kommit fram till att en speedmaster nog blir min nästa klocka. Inne på broad arrow och stålring. Står lite i val och kval mellan 3551.50 (automatisk, datum) och 3594.50 (re-issue, manuell, samma urverk som moonwatch från den eran) och skulle vela ha lite input.

Det som talar för 3551.50 är att den är automatisk och har datum, en del av mig gillar att urtavlan är asymmetrisk med subsekunds index, en del inte.

Det som talar för 3594.50 är att det är en moonwatch fast ändå inte, gillar att tim-indexen är smalare och att urtavlan är grå snarare än svart.

Kommer nog bära klockan mestadels på läder och prisskillnaden spelar mindre roll. De två största skillnaderna för mid är att jag upplever 3594.50 som den snyggare klockan men att den inte har datum kanske jag kommer sakna då jag gillar att ha datum på mina klockar.

Sen undrar jag om någon har koll på hur dessa två reagerar på magnetism? Stöter på lite starkare magnetfält än vad gemene man kanske gör så det spelar in lite grann.

Tacksam för all input!

Bilagor

• IMG_1180.jpeg
    IMG_1180.jpeg
    34.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_1181.jpeg
    IMG_1181.jpeg
    30.1 KB · Visningar: 4
Jag har kommit fram till att en speedmaster nog blir min nästa klocka. Inne på broad arrow och stålring. Står lite i val och kval mellan 3551.50 (automatisk, datum) och 3594.50 (re-issue, manuell, samma urverk som moonwatch från den eran) och skulle vela ha lite input.

Det som talar för 3551.50 är att den är automatisk och har datum, en del av mig gillar att urtavlan är asymmetrisk med subsekunds index, en del inte.

Det som talar för 3594.50 är att det är en moonwatch fast ändå inte, gillar att tim-indexen är smalare och att urtavlan är grå snarare än svart.

Kommer nog bära klockan mestadels på läder och prisskillnaden spelar mindre roll. De två största skillnaderna för mid är att jag upplever 3594.50 som den snyggare klockan men att den inte har datum kanske jag kommer sakna då jag gillar att ha datum på mina klockar.

Sen undrar jag om någon har koll på hur dessa två reagerar på magnetism? Stöter på lite starkare magnetfält än vad gemene man kanske gör så det spelar in lite grann.

Tacksam för all input!
Det är hesalit-glas på 3594.50 och safir på 3551.50, något du kanske inte tänkt på då du inte nämner det. Själv tycker jag att manuellt 1861 är roligare att ha. Tvekade själv Speedmaster ett bra tag förr pga avsaknad av datum men när jag väl köpte min första så tyckte jag bara att det var ett plus, går snabbt och lätt att ställa tiden när man dragit igång den.

Kommer nog bära klockan mestadels på läder och prisskillnaden spelar mindre roll. De två största skillnaderna för mig är att jag upplever 3594.50 som den snyggare klockan men att den inte har datum kanske jag kommer sakna då jag gillar att ha datum på mina klockar.

Tacksam för all input!
Broad arrow är en klocka jag alltid har tyckt är snyggare än moonwatch men det är ju olika för alla. Kul att du också gillar den. Jag har haft min 3551.50 sedan 2002, första 10 åren som min enda klocka men sedan jag köpte en Seamaster för nästan 10 år sedan fick den ligga i säkerhetsskåpet tills i år. Nu har jag låtit serva den och satt den på ett brunt läder och låter den vara min dressade sportklocka. Gammal kärlek rostar inte. Att den fick ligga i träda var att jag tyckte den var ganska servicekrävande. Min kaliber 2500D är som en Volvo B18, den går och går utan att kräva mycket. Speedmasterns 3303 är mer som en Alfa Romeo, delikat fast kinkig. Kanske för att det är en kronograf. Min högst ovetenskapliga gissning är att 3303 klarar sig bättre om den inte utsätts för alltför mycket "vardagsvåld". Hur den klarar magnetism har jag inte den blekaste aning om. Vet inte heller hur 3594.50 urverk är men nu har du fått mina erfarenheter och hoppas du får fler från andra. Vilket fall som helst, broad arrow är en tjusig klocka.

Sjukt snyggt! Har länge varit sugen på jubilee på speedyn 🙂 får man fråga vilka ändlänkar det är? Och passar dom utan modifiering?
Tack! Personligen tycker jag jubilee är bland det mest bekväma som finns. Har både denna och den mer moderna 63600 men tycker båda är oslagbara vad gäller komfort :)

555b är ändlänkarna jag kör på. Passade helt utan modifikation med Rolex egna bandstift.

Tacksam för all input!

Jag skulle gått för den du upplever som snyggare helt klart, även jag tycker den är snyggare och tavlan upplevs renare så enklare att se tiden !

Tillbaka
Topp