• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Snart dags att gå hem.
20231117_162642.jpg

Hej,

Funderade på detta med Omegas nya verk som finns i nya Racing-speedyn. Det lär väl trilla ner i alla modeller så småningom. Antar att det är en stund kvar till dess att månklockan blir uppdaterad igen? Egentligen har jag inget som helst behov av detta nya verk, mest nyfiken kring när nästa version kommer?

Hej,

Funderade på detta med Omegas nya verk som finns i nya Racing-speedyn. Det lär väl trilla ner i alla modeller så småningom. Antar att det är en stund kvar till dess att månklockan blir uppdaterad igen? Egentligen har jag inget som helst behov av detta nya verk, mest nyfiken kring när nästa version kommer?
Månklocka med automatverk och datum? Det har jag mycket svårt att tro att det kommer hända. Men Racing Speedyn är tuff och har sin plats i kollektionen tycker jag 👍🏻

Månklocka med automatverk och datum? Det har jag mycket svårt att tro att det kommer hända. Men Racing Speedyn är tuff och har sin plats i kollektionen tycker jag 👍🏻
9906/9908 är båda hand-dragna så det är ju inget problem. Att göra en version utan datum är heller knappast svårt men problemet är ju, om jag fattat saken rätt, att 9900-serien är byggd för att ha minut- och tim-kronografen ihop. Killgissar att det inte är enkelt, om ens rimligt, att bygga en variant där man separarer dessa. Men det finns nog de som har bättre kunskaper än jag kan reda ut.

9906/9908 är båda hand-dragna så det är ju inget problem. Att göra en version utan datum är heller knappast svårt men problemet är ju, om jag fattat saken rätt, att 9900-serien är byggd för att ha minut- och tim-kronografen ihop. Killgissar att det inte är enkelt, om ens rimligt, att bygga en variant där man separarer dessa. Men det finns nog de som har bättre kunskaper än jag kan reda ut.
Det är den där justerbara fjädern, Spirate, det handlar om. Att det införs i andra verk än kronografverken 99XX. Det borde det göra.

Låter ju superhärligt, inte sett med så pass blå bezel innan - får man tigga fler bilder? :)

Armbandet är slitet. Vill byta mot gummi.
Kan fixa fler bilder imorgon på dagsljus.

Bilagor

• IMG_0084.jpeg
    IMG_0084.jpeg
    537.1 KB · Visningar: 11
  • IMG_0085.jpeg
    IMG_0085.jpeg
    829.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_0086.jpeg
    IMG_0086.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 5
  • IMG_0087.jpeg
    IMG_0087.jpeg
    783.4 KB · Visningar: 6
  • IMG_0088.jpeg
    IMG_0088.jpeg
    599.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_0089.jpeg
    IMG_0089.jpeg
    591.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_0090.jpeg
    IMG_0090.jpeg
    518.2 KB · Visningar: 8
Låter ju superhärligt, inte sett med så pass blå bezel innan - får man tigga fler bilder? :)
Hittade lite mer info om blå bezel.
Den var faktiskt svart från början.
Det är en patina som kommer med åren och som några kallar för ”faded blue”.

Gäller för bezel på båda Speedmaster Professional och Reduced från 90-talet.

Tjena! Är ny här, både på forumet och klockvärlden, men går i tankar att köpa min första speedmaster. Vad är ett bra pris för en begagnad?

Tack på förhand

Sparky

Tjena! Är ny här, både på forumet och klockvärlden, men går i tankar att köpa min första speedmaster. Vad är ett bra pris för en begagnad?

Tack på förhand

Sparky
Tja,
det beror på modellen.
En Speedmaster kommer faktiskt i olika varianter:
1700569870171.png

Tillbaka
Topp