• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Miami

Rolex
2-Faktor
Smygkollar här
Är det någon som bor i Sthlm som har en vintage speedy som funderar på att kanske skiljas från den? Så man får klämma och känna lite över en kaffe :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Min första speedy post! Im in the club :cigar:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Tack alla för gemenskapen och tack KS ledning som gör det möjligt att nörda klockor tillsammans :heart:
Välkommen in i värmen!
 
Min första speedy post!

Och vilken dunderbrak till första inlägg, snygga bilder! Varmt välkommen in i gemenskapen :)

Svart alligator(?) är jäkligt snyggt på en speedy! Nice!
Det är "bara" ett svart Omegaläder, svart Alligator blir det om jag någon gång nöter ut detta bandet. För det är mycket riktigt väldigt snyggt! Det enda jag hade önskat vore att glipan mellan bandet och boetten hade varit lite mindre, men man kan inte få allt här i världen. (Dagens i-landsproblem, jag vet:D)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Och vilken dunderbrak till första inlägg, snygga bilder! Varmt välkommen in i gemenskapen :)


Det är "bara" ett svart Omegaläder, svart Alligator blir det om jag någon gång nöter ut detta bandet. För det är mycket riktigt väldigt snyggt! Det enda jag hade önskat vore att glipan mellan bandet och boetten hade varit lite mindre, men man kan inte få allt här i världen. (Dagens i-landsproblem, jag vet:D)
Attans, stackars dig hörru ;)..
Vissa har det inte lätt.
Jäkligt snyggt hur som!
 

Johanw

Cartier
Senaste in. Många månaders jakt efter en -73:a blev en Straight Writing förhoppningsvis från -73 (årsklocka) om allt mitt arbete med att samla serienummer i en databas stämmer. Beställt Extract från Omega och håller tummarna. Upptäckte först när den kom hem och kunde granska att bezeln börjat bleka aka ghost bezel. Så synd :D
Nu börjar jakten på en 1171 länk.

WP_20160913_10_47_14_Pro.jpg
WP_20160913_12_14_46_Pro.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Senaste in. Många månaders jakt efter en -73:a blev en Straight Writing förhoppningsvis från -73 (årsklocka) om allt mitt arbete med att samla serienummer i en databas stämmer. Beställt Extract från Omega och håller tummarna. Upptäckte först när den kom hem och kunde granska att bezeln börjat bleka aka ghost bezel. Så synd :D
Nu börjar jakten på en 1171 länk.

WP_20160913_10_47_14_Pro.jpg
WP_20160913_12_14_46_Pro.jpg
Mycket snygg!!!
Hoppas den är från rätt år!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Senaste in. Många månaders jakt efter en -73:a blev en Straight Writing förhoppningsvis från -73 (årsklocka) om allt mitt arbete med att samla serienummer i en databas stämmer. Beställt Extract från Omega och håller tummarna. Upptäckte först när den kom hem och kunde granska att bezeln börjat bleka aka ghost bezel. Så synd :D
Nu börjar jakten på en 1171 länk.

WP_20160913_10_47_14_Pro.jpg
WP_20160913_12_14_46_Pro.jpg
Grattis vilken pärla!
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Senaste in. Många månaders jakt efter en -73:a blev en Straight Writing förhoppningsvis från -73 (årsklocka) om allt mitt arbete med att samla serienummer i en databas stämmer. Beställt Extract från Omega och håller tummarna. Upptäckte först när den kom hem och kunde granska att bezeln börjat bleka aka ghost bezel. Så synd :D
Nu börjar jakten på en 1171 länk.

WP_20160913_10_47_14_Pro.jpg
WP_20160913_12_14_46_Pro.jpg
grattis! men jag trör att den är lite äldre ca. 70/71 ;) :)
 

tobb3

Omega

Johanw

Cartier
grattis! men jag trör att den är lite äldre ca. 70/71 ;) :)

Tror mig, jag kan nog doktorera i 70-tals serienummer på Speedmaster vid det här laget. Har utgått från enda säkra källan som är Omegas Extract of the Archives. Inga tabeller & hörsägen har fått vara med. Så denna ligger spot on om inte någon urmakare på Omega haft den i byrålådan för länge och sen hittat verket -74 och byggt en klocka. Är inom samma tusental som en från juni 1973 så både upp & ner borde jag ha marginal. Har ett extract på en straight writing från januari 1974 men det serienumret är 1000 högre. Men jag har hittat historier som gör att man aldrig kan vara säker:
My Speedy 145.022 has a -74 case-back and a serial number that would come in around 1979, but the extract says it was manufactured on October 16th, 1976.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En snabb speedy fråga, kan ni stänga låset genom att trycka det mot armen eller måste ni trycka på knapparna?

Jag måste trycka in knapparna för att få det det
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
En snabb speedy fråga, kan ni stänga låset genom att trycka det mot armen eller måste ni trycka på knapparna?

Jag måste trycka in knapparna för att få det det
Jag behöver inte trycka på knapparna. Däremot så vinklar jag handleden så att låset spänner mot handleden innan jag trycker till.
 

Patrik J

Rolex
http://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-speedmaster-professional-herrearmbaandsur/i4388660/?ver=11o

Vad säger folket om denna :cool: Jag säger mögel så det förslår men antar att det är en pre-moon (om man kollar baksida) DON bezel i bra skick, nice stepdial, lite lumesläpp men annars jämn och fin patina på den. Den röda/orange kronovisaren ser inte rätt ut tkr jag..frågan är väl också hur 321:an ser ut under skalet på den där. Blir nog dyr historia...
Fel kronosekund, som du säger. Dessutom två olika tryckknappar. Går säkert att få fin och blir säkert dyr.
 

Patrik J

Rolex
Tror mig, jag kan nog doktorera i 70-tals serienummer på Speedmaster vid det här laget. Har utgått från enda säkra källan som är Omegas Extract of the Archives. Inga tabeller & hörsägen har fått vara med. Så denna ligger spot on om inte någon urmakare på Omega haft den i byrålådan för länge och sen hittat verket -74 och byggt en klocka. Är inom samma tusental som en från juni 1973 så både upp & ner borde jag ha marginal. Har ett extract på en straight writing från januari 1974 men det serienumret är 1000 högre. Men jag har hittat historier som gör att man aldrig kan vara säker:
My Speedy 145.022 has a -74 case-back and a serial number that would come in around 1979, but the extract says it was manufactured on October 16th, 1976.
Fin klocka, men underskatta inte byrålådeteorin. Vad är det kompletta referensnumret?

Edit: tänkte lite väl snabbt där. :banghead:
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Vem är det vi kollar på? En random snubbe eller en austronat som går igenom en rapport innan ett mission och jobbat över?

Det var killen som tog ett litet steg som var stort för mänskligheten.

Det verkar vara lite oklart om bilden togs vid frukost eller middag kvällen före avfärd, men det kanske inte spelar så stor roll. Klockjäveln åkte i alla fall till månen. Å först var den också.
 
Topp