Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller med, det är fortfarande Speedytisdag!Är det tisdag så är det, punkt.
De ser ju mer eller mindre likadana ut, om du inte tänker på riktig vintage.. Men då kan det lätt bli dyrt.Upplevs äldre speedys mindre eller likadant som nya?
Tänkte om de gjort som Rolex och breddat luggarna eller nått men då är jag medDe ser ju mer eller mindre likadana ut, om du inte tänker på riktig vintage.. Men då kan det lätt bli dyrt.
Nej, de stora förändringarna gjordes i åren kring månfärden med att Professional lades till och kronskydd tillkom. De senaste två reffarna skiljer sig väl endast åt i att länken är skruvad och att lådan är en aning (läs mycket!) större.Tänkte om de gjort som Rolex och breddat luggarna eller nått men då är jag med
Jag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindreNej, de stora förändringarna gjordes i åren kring månfärden med att Professional lades till och kronskydd tillkom. De senaste två reffarna skiljer sig väl endast åt i att länken är skruvad och att lådan är en aning (läs mycket!) större.
De äldre som t.ex "Ed white" (ref 105.003) har raka luggar och saknar kronskyddet, vilket sägs ska upplevas mindre.Jag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindre
Kan bekräfta att 105.003 känns klart mindre än boetten med kronskydd. En 70-80tals speedy skiljer däremot inte i storleken mot en modern. FOIS är ett bra alternativ om man vill ha en mindre modern speedy med vintagestuk.De äldre som t.ex "Ed white" (ref 105.003) har raka luggar och saknar kronskyddet, vilket sägs ska upplevas mindre.
FOIS har ju också det, jag tyckte iaf den kändes lite mindre. Kan vara värt att testa hos en återförsäljare =)
Var(är nog fortf lite) sugen på en FOIS, stod och valde mellan en ny FOIS och en vintage 145.022. Föll nog för de patinerade lumenFoisen har väl 19mm mellan luggarna också?! Den är och känns iaf mindre, men på ett bra sätt, synd på safirglaset.
Jag har Speedy:s (Professional Moonwatch/Pre-Moonwatch) från 1967, 1974, 1994 och 2016 samt ett schysst skjutmått Om du är intresserad så skulle jag kunna mäta dem samt fota dem liggande bredvid varandra så får vi lite "vetenskapliga bevis"? Hinner inte göra det förrän till helgen, viss reservation för 67:an då jag ännu inte har fått tillbaka den från Omega än. Lämnade in den till en AD som i sin tur utan min vetskap skickade den till fabriken eftersom de själva inte får reservdelar till 321 urverk, Omega ville ha 14kSEK för servicen vilket jag tyckte var alldeles för blodigt, har dessutom hört/läst att de i princip förstör fina vintage klockor för att de skall se tip-top ut så jag accepterande inte kostnadsförslaget! Lämnade in Speedy:n och en GMT 2:a samtidigt i början av juni i år, GMT 2:an fick jag tillbaka ruckad efter en vecka men Speedy:n har jag fortfarande inte sett röken avJag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindre
Tja, den kanske har en liten dragning åt "tropical" hållet? Vad är det för referens? Svårt att se om det är en 145.022-69:a eller en 145.022-71:a
Jag tycker din klocka är fin, förstår att du tänker behålla den Om inte annat så är ju 69:an högre värderad än 71:an, har du sett den här sidan? http://speedmaster101.com/price-chart-2/Det ska vara en 69:a. Iofs är det inte superviktigt, klockan är mitt första riktiga klockköp och den kommer inte lämna. Det var mest av nyfikenhet jag frågade.
Tack för det, är också stormförtjust i den! (Vilket kanske framgår av mina många inlägg i den här tråden ) Hade inte sett den sidan tidigare, tack för länken!Jag tycker din klocka är fin, förstår att du tänker behålla den Om inte annat så är ju 69:an högre värderad än 71:an, har du sett den här sidan? http://speedmaster101.com/price-chart-2/
Spännande. Man måste öppna upp baksidan och kolla verknr va? Eller räcker det med casenr?Tog inga sex veckor, sex arbetsdagar. Väntar spänt på resultatet.
Spännande. Man måste öppna upp baksidan och kolla verknr va? Eller räcker det med casenr?
Jag har nuffror på bandhornet och den är från sent 90-tal. Testar att ange det då!Beror på årsmodell. Nyare har det på ena bandhornet. Min 2001:a har det. Till denna fick jag ta det från verket inuti. Dock gör inte Omega Extraxcts för årsmodeller nyare än 2000.
Brukar gå ganska fort. Den med straight writings-baklocket, va? Ska bli spännande att se resultatet.Tog inga sex veckor, sex arbetsdagar. Väntar spänt på resultatet.
Brukar gå ganska fort. Den med straight writings-baklocket, va? Ska bli spännande att se resultatet.
Jepp den. Hittade en kille i Tyskland som hade en straight writing med certifikat där man kunde skymta serienummer. Så mailade honom och frågade, och min var bara 300 nummer ifrån och hans certifikat visade 28/6 1973. Så är min inte en 1973 är det dålig karma och inte mitt underliggande arbete som är orsaken.
Cert= försäljningsdatum, extract= leverans från Omega.Visar certet verkligen tillverkningsår? Gissar att det är försäljningsdatumet men hoppas, för din skull, att jag har fel
Visar certet verkligen tillverkningsår? Gissar att det är försäljningsdatumet men hoppas, för din skull, att jag har fel
haha, vilket jäkla flax att hitta en "kille" med serienummer bara 300 från din!Jepp den. Hittade en kille i Tyskland som hade en straight writing med certifikat där man kunde skymta serienummer. Så mailade honom och frågade, och min var bara 300 nummer ifrån och hans certifikat visade 28/6 1973. Så är min inte en 1973 är det dålig karma och inte mitt underliggande arbete som är orsaken.