• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Thunell

Panerai
2-Faktor
IMG_8944.JPG


Lyckan över att ha fått tillbaka klockan gör att jag dubbelpostar idag. Tycker den gör sig fin även i Månskenet ;)
 

Zalath

Panerai
Tänkte om de gjort som Rolex och breddat luggarna eller nått men då är jag med :)
Nej, de stora förändringarna gjordes i åren kring månfärden med att Professional lades till och kronskydd tillkom. De senaste två reffarna skiljer sig väl endast åt i att länken är skruvad och att lådan är en aning (läs mycket!) större.
 

Falken

Panerai
Nej, de stora förändringarna gjordes i åren kring månfärden med att Professional lades till och kronskydd tillkom. De senaste två reffarna skiljer sig väl endast åt i att länken är skruvad och att lådan är en aning (läs mycket!) större.
Jag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindre ;)
 

Yrsnö

Cartier
Jag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindre ;)
De äldre som t.ex "Ed white" (ref 105.003) har raka luggar och saknar kronskyddet, vilket sägs ska upplevas mindre.
FOIS har ju också det, jag tyckte iaf den kändes lite mindre. Kan vara värt att testa hos en återförsäljare =)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Foisen har väl 19mm mellan luggarna också?! Den är och känns iaf mindre, men på ett bra sätt, synd på safirglaset.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
De äldre som t.ex "Ed white" (ref 105.003) har raka luggar och saknar kronskyddet, vilket sägs ska upplevas mindre.
FOIS har ju också det, jag tyckte iaf den kändes lite mindre. Kan vara värt att testa hos en återförsäljare =)
Kan bekräfta att 105.003 känns klart mindre än boetten med kronskydd. En 70-80tals speedy skiljer däremot inte i storleken mot en modern. FOIS är ett bra alternativ om man vill ha en mindre modern speedy med vintagestuk.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ju ägt den senaste refen med stora lådan men något kändes inte helt rätt. Aningen stor för min smak. Tycker dock fortfarande att det är en grymt snygg klocka så därför hade jag hoppats på att de äldre upplevdes just lite mindre ;)
Jag har Speedy:s (Professional Moonwatch/Pre-Moonwatch) från 1967, 1974, 1994 och 2016 samt ett schysst skjutmått :) Om du är intresserad så skulle jag kunna mäta dem samt fota dem liggande bredvid varandra så får vi lite "vetenskapliga bevis"? Hinner inte göra det förrän till helgen, viss reservation för 67:an då jag ännu inte har fått tillbaka den från Omega än. Lämnade in den till en AD som i sin tur utan min vetskap skickade den till fabriken eftersom de själva inte får reservdelar till 321 urverk, Omega ville ha 14kSEK för servicen vilket jag tyckte var alldeles för blodigt, har dessutom hört/läst att de i princip förstör fina vintage klockor för att de skall se tip-top ut så jag accepterande inte kostnadsförslaget! Lämnade in Speedy:n och en GMT 2:a samtidigt i början av juni i år, GMT 2:an fick jag tillbaka ruckad efter en vecka men Speedy:n har jag fortfarande inte sett röken av :(
 
  • Like
Reactions: Ncs

Chuck

Patek
2-Faktor
Trodde speedy sett likadan ut sedan 1965 o_O

Hur förklarar man färgen på tavlan? Svart är ju fel ord anthrazit likaså.
 

Johanw

Cartier
Brukar gå ganska fort. Den med straight writings-baklocket, va? Ska bli spännande att se resultatet. :)

Jepp den. Hittade en kille i Tyskland som hade en straight writing med certifikat där man kunde skymta serienummer. Så mailade honom och frågade, och min var bara 300 nummer ifrån och hans certifikat visade 28/6 1973. Så är min inte en 1973 är det dålig karma och inte mitt underliggande arbete som är orsaken.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Visar certet verkligen tillverkningsår? Gissar att det är försäljningsdatumet men hoppas, för din skull, att jag har fel:)

Jepp den. Hittade en kille i Tyskland som hade en straight writing med certifikat där man kunde skymta serienummer. Så mailade honom och frågade, och min var bara 300 nummer ifrån och hans certifikat visade 28/6 1973. Så är min inte en 1973 är det dålig karma och inte mitt underliggande arbete som är orsaken.
 

Johanw

Cartier
Visar certet verkligen tillverkningsår? Gissar att det är försäljningsdatumet men hoppas, för din skull, att jag har fel:)

Sorry. Blandade ihop. "Killen" hade Extract från Omega där datumet är Production. Så det är tillverkningsdatum som är på Extract of the archives. Cert är det som AD stämplar/skriver försäljningsdatum på, vilket på 70-talet kunde vara hur off som helst.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jepp den. Hittade en kille i Tyskland som hade en straight writing med certifikat där man kunde skymta serienummer. Så mailade honom och frågade, och min var bara 300 nummer ifrån och hans certifikat visade 28/6 1973. Så är min inte en 1973 är det dålig karma och inte mitt underliggande arbete som är orsaken.
haha, vilket jäkla flax att hitta en "kille" med serienummer bara 300 från din!
Vad är oddsen?

avvaktar i alla fall med spännig!
 
Topp