• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Vaknat lite sleten efter någon öl för mycket igår och rikligt med släp utomhus. Tur speedyn sitter på och piggar upp :)
wP934y2.jpg

Var förbi en AD för över en månad sedan och provade en Speedmaster som såg ut som originalet, men i ett litet mindre format (runt 38-40mm) samt med ett automatiskt urverk. Någon som vet vilket jag talar om? Har inte riktigt hittat den exakta modellen på nätet. Tyvärr var 42mm lite för stort för mig, därav att jag provade på en mindre.
Om det inte är racing modellerna så låter ju din beskrivning som reduced modellerna men den tillverkas ju inte längre o_O detta blev nästan lite kusligt..

Var förbi en AD för över en månad sedan och provade en Speedmaster som såg ut som originalet, men i ett litet mindre format (runt 38-40mm) samt med ett automatiskt urverk. Någon som vet vilket jag talar om? Har inte riktigt hittat den exakta modellen på nätet. Tyvärr var 42mm lite för stort för mig, därav att jag provade på en mindre.
Är du säker på att den är för stor? Jag har 16.5cm i handledsmått och tycker den funkar kalas på mig. En kronograf får vara stor och Pro'ns tavla är så underbar att det vore synd om du valde bort den i onödan. Dessutom är det en fantastisk känsla att dra upp det härliga 1861-verket varje morgon.:)
IMG_4584.JPG

Är du säker på att den är för stor? Jag har 16.5cm i handledsmått och tycker den funkar kalas på mig. En kronograf får vara stor och Pro'ns tavla är så underbar att det vore synd om du valde bort den i onödan. Dessutom är det en fantastisk känsla att dra upp det härliga 1861-verket varje morgon.:)
IMG_4584.JPG
Ja, Omega gjorde precis allt rätt för snart 50 år sedan ! Nu har jag iofs större handled på 18 men den här är verkligen sweetspot på alla ledder vad gäller storleken (nu är det iofs inte marknadens enda klocka som är det). Urtavlan måste ha den här storleken för att det skall se bra ut, jämför bilderna på våra Pro med bilden på Reduced under (snodd bild). Den ser fel ut i jämförelse, sub-dails ligger för nära kanterna.
IMG_1404.JPG

dial1f.jpg

Senast ändrad:
Speedyvänner, hjälp! Jag har vad jag tror är en 145.022 från -85, men eftersom någon jävla tomte till urmakare tidigare i historien tyckte att det var rimligt att limma fast tavlan på urverket så måste min urmakare nu när den ska servas peta bort den vackert patinerade tritiumtavlan och ersätta den med en servicetavla. Dessutom så var visarna så slut i rören så att de också måste bytas ut för att inte riskera att falla av. Så sammanfattningsvis så gick min vackra vintagespeedy till att bli en trött servicespeedy med ett skrotvärde på 50% i ett slag. En mörk helg med andra ord :(

Nu till frågan: enligt serienumret på 861-verket så är den från -85, men det råder lite oklarhet kring vilken tavla som är korrekt. Jag har efter lite research kommit fram till att både bezel och tavla verkar rätt, men min urmakare hävdar att visarna och tavlan var fel och föreslog att man (enligt dokumentationen och boettnumret) skulle sätta in en servicetavla med sk AML (Applied Metal Logo) utan texten "Professional", men det är något som man i min värld enbart ser på Speedys med 321, alltså pre-moon samt transitional 861 innan man gick över till tryckt logo. Skadan är redan skedd iom att jag måste byta tavla och visare, men vill ändå att det blir (tillräckligt) rätt. Jag kan se att min kronografvisare har en droppformad ände, när original verkar vara rak. Kan den vara från en äldre ref? Jag behöver er hjälp! Finn fem fel!

IMG_1335.jpg
IMG_1794.JPG

Speedyvänner, hjälp! Jag har vad jag tror är en 145.022 från -85, men eftersom någon jävla tomte till urmakare tidigare i historien tyckte att det var rimligt att limma fast tavlan på urverket så måste min urmakare nu när den ska servas peta bort den vackert patinerade tritiumtavlan och ersätta den med en servicetavla. Dessutom så var visarna så slut i rören så att de också måste bytas ut för att inte riskera att falla av. Så sammanfattningsvis så gick min vackra vintagespeedy till att bli en trött servicespeedy med ett skrotvärde på 50% i ett slag. En mörk helg med andra ord :(

Nu till frågan: enligt serienumret på 861-verket så är den från -85, men det råder lite oklarhet kring vilken tavla som är korrekt. Jag har efter lite research kommit fram till att både bezel och tavla verkar rätt, men min urmakare hävdar att visarna och tavlan var fel och föreslog att man (enligt dokumentationen och boettnumret) skulle sätta in en servicetavla med sk AML (Applied Metal Logo) utan texten "Professional", men det är något som man i min värld enbart ser på Speedys med 321, alltså pre-moon samt transitional 861 innan man gick över till tryckt logo. Skadan är redan skedd iom att jag måste byta tavla och visare, men vill ändå att det blir (tillräckligt) rätt. Jag kan se att min kronografvisare har en droppformad ände, när original verkar vara rak. Kan den vara från en äldre ref? Jag behöver er hjälp! Finn fem fel!

IMG_1335.jpg
IMG_1794.JPG
Jag har ingen expertis att bidra med men sänder stärkande tankar och hoppas att du får den hjälp du behöver för att rädda upp detta på bästa sätt.:(

IMG_1335.jpg
IMG_1794.JPG
Vad jag kan se så är du korrekt i dina antaganden :) Tavla och bezel är korrekt, kronografvisaren är droppformad vilket den inte har varit sedan tidiga 145.012-67 så den är fel (finns även som nya ersättare). Den tavla din urmakare vill sätta in är en för "pre-professional" Speedys (fram tom. 105.003, 1965) vilket givetvis är fel. Länken ser även den ut att vara en korrekt 1171/633 så jag hittar enbart ett fel på din klocka :) Tråkigt att du inte kan behålla din fina klocka i original skick (en ny kronografvisare är nog inte så svårt att få tag på) :(

IMG_1335.jpg
IMG_1794.JPG
Jag tror du har rätt och din urmakare fel. Visarna (eller åtminstone chronosekunden) är från en 321 speedy, sista reffen den kom på var 145.012 i slutet på 60-talet. Sista reffen med applied logo som din urmakare hävdar att är rätt är 145.022-68.

Edit: 2:a på bollen och nu såg jag att det syftades på pre-pro tavlan med applied logo vilket mycket riktigt kom senast på 105.003 som @Hasse Varg skriver ovan.

Jag tror du har rätt och din urmakare fel. Visarna (eller åtminstone chronosekunden) är från en 321 speedy, sista reffen den kom på var 145.012 i slutet på 60-talet. Sista reffen med applied logo som din urmakare hävdar att är rätt är 145.022-68.
Du har rätt om AML, finns det enbart AML ersättningstavlor utan "Professional" på?

Vad jag kan se så är du korrekt i dina antaganden :) Tavla och bezel är korrekt, kronografvisaren är droppformad vilket den inte har varit sedan tidiga 145.012-67 så den är fel (finns även som nya ersättare). Den tavla din urmakare vill sätta in är en för "pre-professional" Speedys (fram tom. 105.003, 1965) vilket givetvis är fel. Länken ser även den ut att vara en korrekt 1171/633 så jag hittar enbart ett fel på din klocka :) Tråkigt att du inte kan behålla din fina klocka i original skick (en ny kronografvisare är nog inte så svårt att få tag på) :(
Jag vet inte vilka servicetavlor som finns faktiskt. Jag hade gissat att man öht inte kan får AML som servicetavla utan att de sätter in en nyare variant ifall den behöver bytas ut.
Tack för svaren! Det sjuka är att de tydligen har nyproducerade AML som de sätter in som servicetavlor vid behov, men om jag fattar det rätt enbart på 312 vilket gör mig ännu mer förvirrad: http://speedmaster101.com/blog/calibre-321-service-dials/

En bekant till en av mina kollegor fick en servicetavla med AML till sin 145.012-67:a (stackars sate som var tvungen till det :(), skall försöka hitta igen bilden.

Träffade en gammal vän idag.
Han hade denna på handleden. Ärvt av sin far för länge sedan.
Enligt honom från 1966 och aldrig servad!! Enda som var utbytt var tydligen länken.
Tickade fortfarande på fint.

Någon som kan ge mer information om denna modell?

IMG_0444.JPG
Från beskrivningen och bilden är det en tidig 145.022. Ser inte riktigt om den har metallogga eller målad. Har du någon bild på baklocket?

Tack för svaren! Det sjuka är att de tydligen har nyproducerade AML som de sätter in som servicetavlor vid behov, men om jag fattar det rätt enbart på 312 vilket gör mig ännu mer förvirrad: http://speedmaster101.com/blog/calibre-321-service-dials/

En bekant till en av mina kollegor fick en servicetavla med AML till sin 145.012-67:a (stackars sate som var tvungen till det :(), skall försöka hitta igen bilden.
Ja där ser man. @koze har du nån aning om visarna som sitter i är gamla visare som suttit i en 321 speedy eller servicevisare? Jag skulle gissa på servicevisare med tanke på skicket.

Hej alla speedfreaks!
Snart kommer jag in i värmen igen med min tredje Speedy. Tredje gången gillt, denna gången en 145.022 med fin patina. Letade egentligen efter en step dial men hittade inget till vettigt pris.

Nu till min fråga; vilket av följande band anser ni blir bäst? Kommer varva med nato och ev. köpa en 1171/1 länk när jag hittar en - men läder kommer nog att sitta på till största del. Personligen lutar jag åt alternativ 2, jag tror att alternativ 3, nämligen bandet från Singular är både för långt för mig och för styvt. Alternativ 1 är nog för ljust och skär sig mot den mörka urtavlan.

Alt 1. Hirsch forest 20 mm
1.jpeg

Alt 2. Hirsch Artisan leather
2.jpeg

Alt 3. Vintage mocka från Singular Straps
3.jpeg

Tillbaka
Topp