• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

På tal om tidshållning, haft min speedy på konstant i snart två veckor och den ligger just nu +30 sek kontra fröken ur. Tycker det är riktigt bra :D

Vet inte om detta har avhandlats tidigare, men jag stör mig lite på att Omega använder "First and only watch on the moon" i olika sammanhang. Mig veterligen är det inte den ënda klocka som har använts av en astronaut på månen. Bulova har ju haft en. Känns lite oärligt. Men de menar väl kanske att Speedmastern var den enda som egentligen var kvalificerad av NASA att användas vid månlandningar, utanför månlandaren. Oavsett så känns det lite oärligt.

Senast ändrad:
Vet inte om detta har avhandlats tidigare, men jag stör mig lite på att Omega använder "First and only watch on the moon" i olika sammanhang. Mig veterligen är det inte den ënda klocka som har använts av en astronaut på månen. Bulova har ju haft en. Känns lite oärligt. Men de menar väl kanske att Speedmastern var den enda som egentligen var kvalificerad av NASA att användas vid månlandningar. Oavsett så känns det lite oärligt.
Månen och James Bond är omegas egna kärleksbarn.

Vet inte om detta har avhandlats tidigare, men jag stör mig lite på att Omega använder "First and only watch on the moon" i olika sammanhang. Mig veterligen är det inte den ënda klocka som har använts av en astronaut på månen. Bulova har ju haft en. Känns lite oärligt. Men de menar väl kanske att Speedmastern var den enda som egentligen var kvalificerad av NASA att användas vid månlandningar, utanför månlandaren. Oavsett så känns det lite oärligt.

Detta är ju uppdaterat, står endast ”First watch worn on the moon” nu för tiden.

Läderband från @Maer på speedyn idag!
IMG_20180113_141055_852.jpg

Nybliven speedy-ägare så jag får väl också bidra med en bild till forumets kanske varmaste tråd :)

B0D1CD8D-855A-4FAB-AB0A-D25444F34B43.jpeg

Hade inte provat eller ens sett den live innan jag bokade ett exemplar hos Rob E, men en ikon kan knappast bli fel. Klockan bärs mindre än jag föreställt mig så det blev en positiv överraskning!

På insidan av boettlocket på min Speedy Pro från 1984 (som jag går och väntar på) står det 145.022 C.R.S. Min undran är vad exakt C.R.S står för, har försökt googla men det finns inte mycket info. Vad jag förstår är det namnet på en tillverkare som gjorde boetter till omega. Men vad står bokstäverna för?

På insidan av boettlocket på min Speedy Pro från 1984 (som jag går och väntar på) står det 145.022 C.R.S. Min undran är vad exakt C.R.S står för, har försökt googla men det finns inte mycket info. Vad jag förstår är det namnet på en tillverkare som gjorde boetter till omega. Men vad står bokstäverna för?
Okej, efter lite mer googlande har jag äntligen hittat vad det står för. Charles-René Spielmann. En tillverkare av boetter som tydligen även tillverkade boetter till Rolex och speciellt till Rolex Daytona. Kul!

Nybliven speedy-ägare så jag får väl också bidra med en bild till forumets kanske varmaste tråd :)

Hade inte provat eller ens sett den live innan jag bokade ett exemplar hos Rob E, men en ikon kan knappast bli fel. Klockan bärs mindre än jag föreställt mig så det blev en positiv överraskning!
Ja den sitter riktigt fint på armen. Grattis till en riktig skönhet och varmt välkommen in i mysigaste tråden!

Mycket bra där! Stort grattis och välkommen in i värmen!:)

Tillbaka
Topp