• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

#speedytuesday
3E8E1216-1462-4498-8EDF-42117830376D.jpeg

Denna är så sjukt fin!:hungry:

Hur ligger er glaslogga i era 005:eek:r (nya)? Min är vriden ca 90° åt höger... Borde väl ändå ligga rätt d.v.s. när dem placerat glaset.
Min är vriden ca 75grader åt vänster. Vad jag har förstått så är det väldigt få som sitter riktigt. Men jag kan tycka med ett listpris på 42000kr så hade man kunnat lagt lite energi på att sätta den riktigt! Det är ju ändå sådana detaljer som gör det hela lite mer exklusivt men i detta fallet känns det lite b att den inte sitter riktigt. Men hursomhelst är det en jävligt cool detalj som bara vi nördar har koll på att den finns :)

Min är vriden ca 75grader åt vänster. Vad jag har förstått så är det väldigt få som sitter riktigt. Men jag kan tycka med ett listpris på 42000kr så hade man kunnat lagt lite energi på att sätta den riktigt! Det är ju ändå sådana detaljer som gör det hela lite mer exklusivt men i detta fallet känns det lite b att den inte sitter riktigt. Men hursomhelst är det en jävligt cool detalj som bara vi nördar har koll på att den finns :)

Jag tycker tvärtom! Att det inte är samma på alla gör det unikt. Det ”slarviga” får en charm!

Kanske dålig jämförelse, men lite som att det inte finns radio, AC eller dörrhandtag i en Ferrari F40 trots priset. Det är lite kaxigt att det inte alltid är helt rakt och rätt!

Hej
Hur vet man att det är en moonwatch ? Jag har en Omega Speedmaster och jag undrar hur man kan identifiera en "moonwatch", Jag vet att det finns klockor som har en måne som man ser på urtavlan, sen finns det Omega speed masters som har en traditionell urtavla som också benämns Moonwatch.
Min klocka är köpt på Kaplans
0

Hej
Hur vet man att det är en moonwatch ? Jag har en Omega Speedmaster och jag undrar hur man kan identifiera en "moonwatch", Jag vet att det finns klockor som har en måne som man ser på urtavlan, sen finns det Omega speed masters som har en traditionell urtavla som också benämns Moonwatch.
Min klocka är köpt på Kaplans
0
Du har ingen Moonwatch utan en Omega Speedmaster 1957 Co-Axial Chronograph i 18k roséguld. En Moonwatch kan särskiljas genom bl.a. Professional trycker på tavlan, baklocket har en inskription samt att det är ett manuellt urverk (senaste referensen har kaliber 1861) :)

Senast ändrad:
Jag tror du får börja med att definiera vad en ’Moonwatch’ är för att beskrivningen skall gå hem (dvs. att klockan skall vara en variant/nyproduktion av varianten som faktiskt var i rymden för att kategoriseras så).

1171 (?) gör ju hela grejen! Jäkla bra! :)

Gäller väl de referenserna som är certifierade av Nasa, något annat känns konstigt.

Gäller väl de referenserna som är certifierade av Nasa, något annat känns konstigt.

Jo exakt. Men nyare varianter av de reffarna (dvs. typ alla manuella Professionals) brukar väl lite slött dras över samma kam och kalas för ’Moonwatch’.

Osäker på när Nasa släppte sin certifiering, dvs slutade certifiera dem. Hade varit intressant att veta.

Jag tycker tvärtom! Att det inte är samma på alla gör det unikt. Det ”slarviga” får en charm!

Kanske dålig jämförelse, men lite som att det inte finns radio, AC eller dörrhandtag i en Ferrari F40 trots priset. Det är lite kaxigt att det inte alltid är helt rakt och rätt!
Ja så kan man också se det, alla tycker vi olika och visst kan det vara charmigt att alla inte ser likadana ut heller :). Men jag är nog lite av en perfektionist och ser detaljer och uppskattar när man har lagt tid på detaljer och just få det sådär perfekt som det bara går...underbart!
Sen kan jag säga dig att i en sådan bil som en Ferrari f40 där behövs det ingen radio alls, räcker att lyssna på motorljudet :D. Körde själv corvette i 5år utan fungerande radio, brydde mig aldrig om att fixa den då v8:an lät så gött :cool:.

Ja så kan man också se det, alla tycker vi olika och visst kan det vara charmigt att alla inte ser likadana ut heller :). Men jag är nog lite av en perfektionist och ser detaljer och uppskattar när man har lagt tid på detaljer och just få det sådär perfekt som det bara går...underbart!
Sen kan jag säga dig att i en sådan bil som en Ferrari f40 där behövs det ingen radio alls, räcker att lyssna på motorljudet :D. Körde själv corvette i 5år utan fungerande radio, brydde mig aldrig om att fixa den då v8:an lät så gött :cool:.

Som sagt. Skönt att vi alla är olika! :D
Ja, jämförelsen med f40 var kanske konstig... men du förstår vad jag menar!:cool:

Håller med fullständigt! Men kanske är baktanken från Omega att de skall bli mer "unika" om det nu kan upplevas så. Upplever det lite "slarvigt" men skönt att höra att de det ser olika ut. Slipper man springa iväg till AD:n. Får be dem sätta glaset "rätt" när man i framtiden byter ut det :)

Tillbaka
Topp