• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Svårt att ha koll på dagarna. Trodde det var måndag igår :)
D32D94D3-B445-4EA6-B065-D4D148D40F01.jpeg
Riktigt bra tavla det där!

Någon som har tips på hur man kan hitta ett ”mellanläge” med originallänken till en ny 005a? Jag ska försöka förklara; länken blir antingen precis för tight med microjusteringen i sitt yttersta läge och alldeles för stor om jag lägger på en länkbit och sätter microjusteringen i sitt innersta läge. Drabbat någon annan som kommit på något smart trix?

Någon som har tips på hur man kan hitta ett ”mellanläge” med originallänken till en ny 005a? Jag ska försöka förklara; länken blir antingen precis för tight med microjusteringen i sitt yttersta läge och alldeles för stor om jag lägger på en länkbit och sätter microjusteringen i sitt innersta läge. Drabbat någon annan som kommit på något smart trix?

Kolla på denna! @Nicbex säljer.
https://klocksnack.se/threads/justerbart-lås-till-speedmaster-med-ändlänkar.85409/

Men så mycket kan det inte skilja, lite rassel kan du väl ha? Det tajtar till sig till sommarn när det blir varmt. Eller är det så den far runt hela varv?

Suktar lite efter en Omega... Velar dock litegranna. Jag har ganska tunna handleder, 16.5-17cm men däremot relativt platta, runt 54mm rakt över.
Finns det någon som har lite vristskott med hyfsat motsvarande handleder så man får se hur det ser ut? Ska självklart testa själv men har en bit till närmsta AD.

Har kollat FOISen också men det verkar bara skilja någon millimeter lug to lug och då känns det som att jag hellre går på en .005a.

Såg precis det här inlägget. Känns som att en Speedy på band kan funka men att det blir jäkligt tight med länk?

16,5 här med, sitter hur bra som helst! :)
C6EFF2FA-6BF6-4DD0-B2B1-267E6886C5E5.jpeg

3065BCAC-725A-485F-943A-2023734996E4.jpeg

Suktar lite efter en Omega... Velar dock litegranna. Jag har ganska tunna handleder, 16.5-17cm men däremot relativt platta, runt 54mm rakt över.
Finns det någon som har lite vristskott med hyfsat motsvarande handleder så man får se hur det ser ut? Ska självklart testa själv men har en bit till närmsta AD.

Har kollat FOISen också men det verkar bara skilja någon millimeter lug to lug och då känns det som att jag hellre går på en .005a.

Såg precis det här inlägget. Känns som att en Speedy på band kan funka men att det blir jäkligt tight med länk?
Även jag har ca 16,5.
20180128_160120-01.jpeg
20180123_114857-01.jpeg
20180116_094356-01.jpeg

Dåså, ny här på klocksnack då jag slutligen dragit tummen ur (hehe, långsökt kanske), och bestämt mig för att inte bara kunna droppa klocknamn, modeller och liknande, för att istället lära mig och faktiskt sätta mig in i klockvärlden på riktigt. Inspirerande trådar finns hör på KS och god ton, big up för det!
Jag har blivit en sucker för speedmaster, och är väldigt sugen på en. Därav även anledningen till mim fråga i just denna tråd. Läst och försökt lära mig så mycket jag kan, men är långt ifrån ens examinerad att kalla mig kunnig. Hur ska jag göra om jag nu är intresserad av en speedmaster? Jag vill ha en hyfsat ny (antar jag?) men hur gör jag med köp etc. som jag läser mycket om i trådar, på internet i allmänhet etc, så är det inte helt galet att köpa en beggad, tvärtom.
Kan ni hjälpa mig lite grann?

Dåså, ny här på klocksnack då jag slutligen dragit tummen ur (hehe, långsökt kanske), och bestämt mig för att inte bara kunna droppa klocknamn, modeller och liknande, för att istället lära mig och faktiskt sätta mig in i klockvärlden på riktigt. Inspirerande trådar finns hör på KS och god ton, big up för det!
Jag har blivit en sucker för speedmaster, och är väldigt sugen på en. Därav även anledningen till mim fråga i just denna tråd. Läst och försökt lära mig så mycket jag kan, men är långt ifrån ens examinerad att kalla mig kunnig. Hur ska jag göra om jag nu är intresserad av en speedmaster? Jag vill ha en hyfsat ny (antar jag?) men hur gör jag med köp etc. som jag läser mycket om i trådar, på internet i allmänhet etc, så är det inte helt galet att köpa en beggad, tvärtom.
Hej och välkommen hit. Bra val att jaga en speedmaster! Det är ju trots allt en av de stora ikonerna i klockvärlden anser nog dom flesta i denna tråd.
Din fråga är dock oerhört svår att svara på då det beror mycket på personliga preferenser. Vill man göra det så enkelt som möjligt för sig så köper man en ny eller nästan ny .005:a (så gjorde jag). Finns med safirglas under referensen .006. Personligen vill jag komma så nära originalet som möjligt och valde hesalit. Vill man ha något mer vintage så skulle jag vilja kliva tillbaka till de tavlor som använder tritium som lysmassa då jag personligen tycker detta åldras mycket snyggt.
Skulle gärna äga en med 321 kalibern då den satt i klockan som var på månen, men då knatar vi uppåt en bit i prisklass.
Vintage kräver såklart lite mer kunskap så man vet vad man köper också, men det hjälper duktigt folk här på forumet gärna till med vid behov. Själv kommer jag säkert byta ut min .005 mot en 145.022 (86:a) någon gång i framtiden då detta skulle bli en årsklocka för mig. Inget jag känner att jag har bråttom med dock för en klassisk speedy är aldrig fel, oavsett referens! :)

Skulle vilja rekommendera http://speedmaster101.com som dock enbart behandlar vintage Speedys fram till referensen 145.022-78 men som verkligen innehåller mycket info. Vidare så finns det mycket att läsa i Fratellowatches Speedy Tuesday del: https://www.fratellowatches.com/category/speedy-tuesday/ Ett måste för en Speedy vän är givetvis boken "Moonwatch Only" som bl.a. kan beställas från watchprint.com, amazon.co.uk (från engelska Amazon slipper man momsen) samt adlibris.se. Intressant att se att första utgåvan av boken kostar mycket mer hos Adlibris än den nya utgåvan som innehåller mer :woot: Jag skall nog behålla både min första och andra utgåva av boken :happyhappy:

Jag var i samma sits som du och valde att köpa nytt pga månklockans goda andrahandsvärde. Skillnaden i pris mellan sprillans ny och en begagnad, plus en service som i regel behövs, är helt enkelt för liten.

/ P

Lite sugen på en Tintin, men å andra sidan vill man kanske ha en sån här modell i så klassiskt utförande som möjligt. Inget lätt val...

Mina handleder är mellan 16-16.5 cm och jag var väldigt tveksam till .005 med länk och övervägde därför FOiS. Till slut blev det en .005 för mig och jag ångrar det inte en sekund. Värt att nämna att trots alla gånger jag provat den hos AD (med okortad länk) så sitter den otroligt mycket bättre med länken kortad. Så pass mycket bättre att jag nu inte förstår vad som var problemet innan. Hur en klocka ska sitta är givetvis individuellt, men så här ser den ser ut från min synvinkel.

IMG_4372.PNG

Mina handleder är mellan 16-16.5 cm och jag var väldigt tveksam till .005 med länk och övervägde därför FOiS. Till slut blev det en .005 för mig och jag ångrar det inte en sekund. Värt att nämna att trots alla gånger jag provat den hos AD (med okortad länk) så sitter den otroligt mycket bättre med länken kortad. Så pass mycket bättre att jag nu inte förstår vad som var problemet innan. Hur en klocka ska sitta är givetvis individuellt, men så här ser den ser ut från min synvinkel.
Låter som att vi haft precis samma huvudvärk. Måste ta mig iväg till en AD och testa men det låter ju onekligen som att det kommer funka med en Speedy. Närmaste AD på Omegas hemsida hade försvunnit helt plötsligt, så nu får jag ändra planen lite tyvärr.

Låter som att vi haft precis samma huvudvärk. Måste ta mig iväg till en AD och testa men det låter ju onekligen som att det kommer funka med en Speedy. Närmaste AD på Omegas hemsida hade försvunnit helt plötsligt, så nu får jag ändra planen lite tyvärr.

Köp på nätet och skicka tillbaka den om den mot förmodan skulle vara för stor. Så får du gott om tid att känna och klämma! Eventuellt får du stå för returen men det går väl jämnt upp om du behöver åka tåg/bil/etc till AD iaf.

Det är något visst med en snygg klocka och snygga läderhandskar. Inte den bästa bilden men vill snabbt illustrera estetiken och känslan :D Får hela tiden editera storleken på mina bilder. Vad är maxstorlek på bilder att bifoga @admin?

received_10154963791165216.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp