• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Denna tisdag är jag med! Är @Affe med?!

IMG_6738.JPG

Det kan jag lova dig broder @Fixxxer, törs inte göra annat efter förra veckan :D;)!

Slängde t.o.m på klockan redan igår kväll för att inte glömma bort den idag :cigar:!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

daviid

Omega
Hallå alla speedmaster fantaster! Jag har sen i Juli varit med Speedmaster, och är supernöjd. Det är en speedmaster professional (osäker på ref) men jag undrar varför man inte gjort den vattentät, eller i alla fall till 1ATM? Finns det något syfte kopplat till Rymdfareriet, eller är det bara för att den var tänkt som racing och således aldrig skulle utsättas för vatten?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå alla speedmaster fantaster! Jag har sen i Juli varit med Speedmaster, och är supernöjd. Det är en speedmaster professional (osäker på ref) men jag undrar varför man inte gjort den vattentät, eller i alla fall till 1ATM? Finns det något syfte kopplat till Rymdfareriet, eller är det bara för att den var tänkt som racing och således aldrig skulle utsättas för vatten?
Tjena! Det ser ut som att du har en 311.30.42.30.01.005. Den är vattentät till 5 bar/50m. Tål således både vatten och simning! Skrolla bak lite i tråden så är det flera här i tråden som t.o.m. bastar med sina. Så du kan vara lugn, vatten det tål den. Men undvik såklart att använda tryckknapparna under vatten :)
 

daviid

Omega
Tjena! Det ser ut som att du har en 311.30.42.30.01.005. Den är vattentät till 5 bar/50m. Tål således både vatten och simning! Skrolla bak lite i tråden så är det flera här i tråden som t.o.m. bastar med sina. Så du kan vara lugn, vatten det tål den. Men undvik såklart att använda tryckknapparna under vatten :)

Det är en 3570500 Caliber 1861. Jag ser nu att det står 5 Bar på kortet vilket jag aldrig lagt märke till. På Hukes i Malmö där den är köpt sa dom att den inte mådde bra av något vatten, knappt att man kunde diska med den.
Min uppfattning är att 5Bar inte går att bada/duscha med? Kanske onödigt att prova, men det kan vara lite skönt att slippa få panik när man råkar få vattenstänk på den.

Tack!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Det är en 3570500 Caliber 1861. Jag ser nu att det står 5 Bar på kortet vilket jag aldrig lagt märke till. På Hukes i Malmö där den är köpt sa dom att den inte mådde bra av något vatten, knappt att man kunde diska med den.
Min uppfattning är att 5Bar inte går att bada/duscha med? Kanske onödigt att prova, men det kan vara lite skönt att slippa få panik när man råkar få vattenstänk på den.

Tack!
Okej! Klart du inte ska få panik av att få lite stänk på den. Enligt alla tabeller gällande WR så är 5 bar t.o.m. dugligt för simning. Även om jag själv helst inte badar med den! ;) Så länge klockan är servad och alla packningar är okej så är det verkligen inga problem. Jag tvättar alltid min speedy under rinnande vatten, och ibland även lite milt rengöringsmedel. Inga problem alls! :D

Men är du osäker på tätheten så kör ett trycktest hos din lokala urhandlare. Men som sagt, vatten är inga problem. Det är ju trots allt från början en "tool watch" byggd för att vistas ute i rymden och på månen :)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Fan va snyggt! Böt du din 005 mot den? Sugen på att göra detsamma! Vintage världen suger in mig djupare och djupare :)
Tack! Sålde 005 och köpte denna.
Samma här faktiskt, känslan är helt annorlunda med vintage. Kul att titta ner på något som är äldre än sig själv, sen är det väldigt trevligt med patina och rassel:)
Kör på det, du kommer inte ångra dig!
 
Topp