• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Lite tveksam till om denna fråga ska ligga här eller i omega-tråden.

Har tidigare varit sugen på en speedy reduced tack vare den mindre storleken men avskräckt pga dyr service och problem med kronografen.

Men har sen förstått att de finns vissa modeller som har 7750 i sig istället som jag vill tro är ett pålitligare urverk och billigare att serva, eller?

Andra åsikter, erfarenheter?

T.ex. En sån här 3511.50.00. Tycker den ser riktigt läcker ut :)
VOM9700316-1.png

Stulen bild
Har ingen egen erfarenhet men fått för mig att Reduced har lite oförtjänt dåligt rykte pga att kronografmodulen inte riktigt går att serva utan måste bytas om den inte är ok, vilket gör att kostnaden drar iväg. Men det är väl ändå inget som måste göras på varje Reduced vid varje service? Ja, 7750 är ett väldigt robust och pålitligt urverk som man väl kan lämna till vilken urmakare som helst och därmed ett bättre köp.

Nackdelen med 7750 är att det är rätt tjockt vilken gör att ingen klocka med det verket (vad jag vet) hamnar under 15mm. Reduced är tunnare. Sedan väsnas det hörbart och man kan också känna vibrationer från det vid vissa armrörelser. Detta kan tyckas charmigt men det känns ju inte riktigt premium. Nu är mina egna 7750-erfarenheter från en Breitling Colt -97 så jag vet inget om Omegas implementation.

Utseende är en smaksak. Reduced liknar ju en Pro medans "Date" ser annorlunda ut. Själv tycker jag Reduced ser lite fel ut med subdials för långt ut som kapar index.

Själv kan jag inte tänka mig en Reduced, om inte annat så känns den helt enkelt för liten. 7750-klockor är en annan grej och som Speedy Pro-ägare kan jag absolut tänka mig att ha en som komplement. Ångrade faktiskt att Breitlingen såldes då den var trevlig, fin, rätt nyservad och inbringade ingen större summa men gav ett löfte till hustrun då jag ville köpa en Speedy Pro.

Yep. Det där är ingen reduced utan en Speedmaster "date".

Snyggare dessutom. Reduced är väldigt ful enligt mig.

Sen har du ju FOIS också, på 39.7mm

Har ingen egen erfarenhet men fått för mig att Reduced har lite oförtjänt dåligt rykte pga att kronografmodulen inte riktigt går att serva utan måste bytas om den inte är ok, vilket gör att kostnaden drar iväg. Men det är väl ändå inget som måste göras på varje Reduced vid varje service? Ja, 7750 är ett väldigt robust och pålitligt urverk som man väl kan lämna till vilken urmakare som helst och därmed ett bättre köp.

Nackdelen med 7750 är att det är rätt tjockt vilken gör att ingen klocka med det verket (vad jag vet) hamnar under 15mm. Reduced är tunnare. Sedan väsnas det hörbart och man kan också känna vibrationer från det vid vissa armrörelser. Detta kan tyckas charmigt men det känns ju inte riktigt premium. Nu är mina egna 7750-erfarenheter från en Breitling Colt -97 så jag vet inget om Omegas implementation.

Utseende är en smaksak. Reduced liknar ju en Pro medans "Date" ser annorlunda ut. Själv tycker jag Reduced ser lite fel ut med subdials för långt ut som kapar index.

Själv kan jag inte tänka mig en Reduced, om inte annat så känns den helt enkelt för liten. 7750-klockor är en annan grej och som Speedy Pro-ägare kan jag absolut tänka mig att ha en som komplement. Ångrade faktiskt att Breitlingen såldes då den var trevlig, fin, rätt nyservad och inbringade ingen större summa men gav ett löfte till hustrun då jag ville köpa en Speedy Pro.

Ah ni ser, inte ens där hade jag rätt. Men då gillar jag denna date modellen :) vad jag kunde hitta på nätet skulle just denna ref vara 12mm tjock, 39mm diameter, 44mm L2L. Hittade inget om bandbredd dock.

Fois är riktigt fin den med men skulle behöva kompletteras med en länk så då hamnar den helt plötsligt i en helt annan prisklass.

@bvb kanske kan upplysa mig lite? Har sneglat på din :)

Ah ni ser, inte ens där hade jag rätt. Men då gillar jag denna date modellen :) vad jag kunde hitta på nätet skulle just denna ref vara 12mm tjock, 39mm diameter, 44mm L2L. Hittade inget om bandbredd dock.

Fois är riktigt fin den med men skulle behöva kompletteras med en länk så då hamnar den helt plötsligt i en helt annan prisklass.

@bvb kanske kan upplysa mig lite? Har sneglat på din :)

Det sitter som sagt ett valjoux 7750 i min som är alldeles nyservad. Min är till salu, släng iväg ett pm om du är intresserad :).

Utveckla gärna, förutom dom uppenbara skillnaderna att den har datum och är självuppdragande.
Första märkbara är såklart storleken. Denna är 44,25 men bärs betydligt smidigare än tex 44mm Panerai. Pro’n är absolut inte liten på mig men den här sitter bättre på min handled. Gillar även 9300 verket, inte brytt mig så mycket om urverk tidigare men känns på nåt sätt extra bra nu. Överlag en lite mer modern känsla sammantaget som jag gillar.

Tillbaka
Topp