Tänkte precis samma sak. Får ta igen det imorgonSamma här! Nu blir det Speedy Wednesday bara för det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänkte precis samma sak. Får ta igen det imorgonSamma här! Nu blir det Speedy Wednesday bara för det.
Slår säkert in öppna dörrar (hittar ingen tråd i detta ämne men finns säkert någon stans) men vilken skall man välja cal 861 eller 1861?? Har länge suktat efter en 145.022 med cal 861 men nu börjar jag svänga mot en (ny) Speedy med cal 1861! Pros and cons please!!
/J
Slår säkert in öppna dörrar men VAD är skillnaden mellan cal 1861 och 861 från ett brukarperspektiv? Dvs vilken är mest robust, kostar minst att serva, finns det mest delar till, etc. Frågan har uppkommit då jag blivit avrådd att köpa en klocka med cal 321 då delarna börjar ta slut och en service är hutlöst dyr - läs 10-12k... Har blivit rådgiven att titta på cal 861 men så klart uppstår frågan om skillnaden mellan den och cal 1861 då det verkar finnas många fler Speedmaster med cal 1861.
/J
Skillnaden är att cal 861 har en kopparplätering. Kopparpläteringen blev ersatt med rodiumplätering 1996 och Omega valde att uppdatera namnet till cal 1861 för att lättare kunna särskilja reservdelarna.
Så Omega ersatte cal 861 from. 1996 och skillnaden, som jag förstått det, är endast pläteringen.
Ovan ser du skillnaden mellan kaliber 861 och kaliber 1861 som jag svarade dig under förra året. Precis som @Affe påvisar så är det ingen överdriven skillnad dem emellan så du kan välja vilket som egentligen. Den stora fråga du ska ställa dig själv är snarare:Slår säkert in öppna dörrar (hittar ingen tråd i detta ämne men finns säkert någon stans) men vilken skall man välja cal 861 eller 1861?? Har länge suktat efter en 145.022 med cal 861 men nu börjar jag svänga mot en (ny) Speedy med cal 1861! Pros and cons please!!
/J
Slår säkert in öppna dörrar (hittar ingen tråd i detta ämne men finns säkert någon stans) men vilken skall man välja cal 861 eller 1861?? Har länge suktat efter en 145.022 med cal 861 men nu börjar jag svänga mot en (ny) Speedy med cal 1861! Pros and cons please!!
/J
Ovan ser du skillnaden mellan kaliber 861 och kaliber 1861 som jag svarade dig under förra året. Precis som @Affe påvisar så är det ingen överdriven skillnad dem emellan så du kan välja vilket som egentligen. Den stora fråga du ska ställa dig själv är snarare:
1. Vintage
2. Nytt
Tyvärr inte till skruvad länkEn lite snabb fråga till er: finns det halva länkdelar till modern speedy 005:a?
Tack (igen) p-vakten (och Affe) - Jo, jag kommer ihåg ditt svar och jag förstår den tekniska skillnaden. Jag borde kanske formulerat mitt senaste inlägg lite bättre: Hur mkt skilljer det i t.ex. servicekostnad? Är reservdelar till 861 svåra o dyra att få tag på? Börjar 861 bli så slitna (urverket) att man måste räkna in omfattande servicekostnader i priset? Vad säger en urmakare om skillnaden mellan de två (Ok, skall fråga en....)? Men det kanske kokar ner till vintage VS nytt som du skriver.
Tack igen!
/J "i valet o kvalet"
Tell me moreJag har en Speedmaster .005 till salu nu ifall någon är intresserad.![]()
Absolut. Tycker Speedyn bärs väldigt smidigt väl anpassad på armen.Var precis inne och testade 005 och 006. Hur resonerar ni kring höjden på en Speedy? 14mm på en 005:a, funkar det till kostym/skjorta etc? Glider den in snyggt under?
Kan ju vara det också såklart. Att ha en klocka hängandes på handleden känns ju aldrig supersexigt...Absolut. Tycker Speedyn bärs väldigt smidigt väl anpassad på armen.
Hehe nä, men menar eftersom den sitter tightare med länk anpassad eller läderband knäppt på rätt sätt och därför sjunker bakboetten ner mer i handleden.Kan ju vara det också såklart. Att ha en klocka hängandes på handleden känns ju aldrig supersexigt...
Var det en robotgräsklippare? Eller en Klippo? Eller en enkel Stiga? Kanske en Husqvarna - de är lömska...Var försikta med gräsklipparen boys! (Inte min klocka, inte än iaf)![]()
Fyfan vad smärtsamt att skådaVar försikta med gräsklipparen boys! (Inte min klocka, inte än iaf)![]()
Var försikta med gräsklipparen boys! (Inte min klocka, inte än iaf)![]()
Fick en notis om taggning och trodde jag skulle få utskällning för jag inte bar Speedyn igårKan bara hålla med @Fixxxer, tycker speedyn känns slimmad på armen. Upplevs tunnare.
Var precis inne och testade 005 och 006. Hur resonerar ni kring höjden på en Speedy? 14mm på en 005:a, funkar det till kostym/skjorta etc? Glider den in snyggt under?
Absolut. Tycker Speedyn bärs väldigt smidigt väl anpassad på armen.
Jag missade ju nästan hela dagen igår också så det hade varit att kasta sten i glashusFick en notis om taggning och trodde jag skulle få utskällning för jag inte bar Speedyn igår
...men det slapp jag!
Var försikta med gräsklipparen boys! (Inte min klocka, inte än iaf)![]()
Tur det inte var en AMLFyfan vad smärtsamt att skåda![]()
Tänkte exakt samma när jag såg tavlan.Tur det inte var en AMLDå skulle åtminstone jag stått och övervägt ett hopp vid ett stup.....
Var och klämde på en 005a och en FOIS i förra veckan, och någon av dem får nog helt enkelt bli nästa klocka. Wristshotsen ljuger lite tycker jag, personligen tyckte jag att båda satt bra.
Man får ju loss en ny 005 för runt 32-33 på Chrono24, och den verkar ju lista 42.400:- vad jag såg. Hört att Rob E kört 25%-kampanjer på Omega tidigare osv och då är man ju nere i samma pengar.
Hur mycket kan man göra på priset hos AD tro? Sponsrar gärna duktiga och trevliga handlare och skönt att ha köpt den hos AD I Sverige, men 10 papp vet jag inte om jag tycker det känns värt riktigt.
![]()
![]()
Tusen tack, nu mår man bättre