• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Stort grattis och välkommen till gänget! :D
Nej, natot går direkt bort och läder fungerar super på denna skönhet. Jag föredrar dock länken :cigar: Har råkört läder innan på alla klockor så har väl tröttnat...
Upplever den något mindre på läder vilket gör mina handleder gott, länk är dock alltid bra och bär de flesta av mina klockor på länk :)
Så lite tvärtom för mig, att jag behöver spara på mitt läderkonto litegrann :D

Upplever den något mindre på läder vilket gör mina handleder gott, länk är dock alltid bra och bär de flesta av mina klockor på länk :)
Så lite tvärtom för mig, att jag behöver spara på mitt läderkonto litegrann :D

Det stämmer! Känns mindre och nättare på läder. Jag kommer nog slänga på ett längre fram för klockan är så mångsidig så passar i många olika typer av läder och färg. :)Just nu gillar jag tyngden av en länk och hur den kan glida lite på armen :D
IMG_20180811_201605.jpg

Det stämmer! Känns mindre och nättare på läder. Jag kommer nog slänga på ett längre fram för klockan är så mångsidig så passar i många olika typer av läder och färg. :)Just nu gillar jag tyngden av en länk och hur den kan glida lite på armen :D
IMG_20180811_201605.jpg
Så sant, fundera på att komplettera med push-claspen till länken(har förstått att den ska funka även på speeemaster?).
Hade den på PO förut och den var guld värd :)

Så sant, fundera på att komplettera med push-claspen till länken(har förstått att den ska funka även på speeemaster?).
Hade den på PO förut och den var guld värd :)

Ingen aning faktiskt, har inte kommit så långt i mitt ägande. Men skulle gärna vilja ha en annan länk av äldre stil Eller rent utav en vintage-speedy... Hrmf! Aldrig blir man nöjd :banghead:

Har ägt min Speedmaster i några timmar och redan hunnit testa den på ett gäng olika band.
Kommer troligtvis att bäras mest på läder följt av länken! :)
Även fast det inkluderade Omega-Natot känns väldigt välgjort kommer jag nog aldrig komma överens med Nato :D
3065C059-1D84-4014-81F9-8D9C807B8657.jpeg
6D1729F6-6B9A-49FE-80A0-05FEA02CBD73.jpeg
F73C6EF4-9071-405E-AB83-F39BAF032A5C.jpeg
Fan vad gött! Välkommen in i värmen!
Personligen älskar jag nato och har alltid gillat speedy på nato. Dock så åker länken alltid på igen efter ett par dagar. Grym länk helt enkelt!

Fan vad gött! Välkommen in i värmen!
Personligen älskar jag nato och har alltid gillat speedy på nato. Dock så åker länken alltid på igen efter ett par dagar. Grym länk helt enkelt!
Tack så mycket, trevligt att vara inne i värmen här i speedy-tråden :)
Har försökt med en klocka som bär grymt på Nato och ett Nato som lär va ett av de bästa på marknaden(?).
Ändå klickar jag inte med Nato tyvärr :(

• Like
Reactions: NRE
Alltså, det här är en jädra fin klocka. Den som ändå kunde få tag i en 83:a... ;)

493DDDB4-A32A-480C-9FB3-CF88495F70DB.jpeg
Finns några här: https://www.chrono24.com/search/ind...oSearchIndex=true&sortorder=0&yearBought=1983
Tyvärr så behöver du ett "Extract of the Archives" för att vara säker på att klockan är producerad 1983, räcker inte med ett certifikat då där anges när klockan är såld. Ett extract beställs här: https://www.omegawatches.com/customer-service/extract-of-the-archives
Kostar en slant och du behöver veta klockans serienummer, är nog ingenting man beställer före man äger sin klocka. Om du har serienumret så kan du alltid prova att knappa in det här (om inte säljaren ger dig det så kan du be hen att knappa in det och tala om för dig svaret): https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ bör vara exakt på året i de flesta fall :)

Finns några här: https://www.chrono24.com/search/ind...oSearchIndex=true&sortorder=0&yearBought=1983
Tyvärr så behöver du ett "Extract of the Archives" för att vara säker på att klockan är producerad 1983, räcker inte med ett certifikat då där anges när klockan är såld. Ett extract beställs här: https://www.omegawatches.com/customer-service/extract-of-the-archives
Kostar en slant och du behöver veta klockans serienummer, är nog ingenting man beställer före man äger sin klocka. Om du har serienumret så kan du alltid prova att knappa in det här (om inte säljaren ger dig det så kan du be hen att knappa in det och tala om för dig svaret): https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ bör vara exakt på året i de flesta fall :)

Mycket värdefullt tips! De länkarna åker ner i bokmärkespärmen på en gång. :)

Hallå alla speedfreaks!
Har blivit riktigt sugen på att skaffa en Speedmaster 005 som min första riktiga lyxklocka, men är lite fundersam. Jag kommer i så fall att bära klockan varje dag i princip och är lite fundersam på hur mycket hesalite egentligen tål. Har tittat på en video som länkades tidigare i tråden men vill gärna höra från någon som använder sin 005:a dagligen. Hur försiktiga är ni med dem och hur mycket slitage blir det på glaset?
Skulle även vara intressant att höra om någon har koll på ungefär vad ett glasbyte och en service kostar?

Har försökt att leta info i tråden, men har bara hunnit läsa igenom ca 100 sidor än så länge...

Hallå alla speedfreaks!
Har blivit riktigt sugen på att skaffa en Speedmaster 005 som min första riktiga lyxklocka, men är lite fundersam. Jag kommer i så fall att bära klockan varje dag i princip och är lite fundersam på hur mycket hesalite egentligen tål. Har tittat på en video som länkades tidigare i tråden men vill gärna höra från någon som använder sin 005:a dagligen. Hur försiktiga är ni med dem och hur mycket slitage blir det på glaset?
Skulle även vara intressant att höra om någon har koll på ungefär vad ett glasbyte och en service kostar?

Har försökt att leta info i tråden, men har bara hunnit läsa igenom ca 100 sidor än så länge...

Köp säger jag! :) I början var jag väldigt tveksam till hesalit men blev det ändå för ogillar den mjölkiga kanten på glaset på 006:an. Jag använder min 24/7 och är väl rimligt försiktig men vill ändå kunna vara fri och inte tänka så mycket. Har fått några repor som stör mig absolut nada. Tycker snarare det ger sin charm och ger klockan en vintagekänsla. Man ser repor om man studerar noga annars bryr jag mig inte som sagt. Har hört att ett glasbyte går på 800 kr inkl. arbetet så ganska rimligt. Annars kan man ju köra Polywatch som verkar fungera enligt videos på Youtube. Slutsats så tycker jag ändå hesaliten klarar en del :) så klart intelika mycket jämfört med safir.

Senast ändrad:
Okej, tack för infon @Omega87! Jag är såklart beredd på att det kommer att bli repor och att den är en del av klockans charm, att den patineras på det sättet. Har också kollat videos på YT på hur man polerar med polywatch. 800 för ett komplett byte känns ju överkomligt och gör nog att man verkligen kan våga använda klockan som den var menad. Om de vågade bära den på månen så ska väl jag våga ha den på jobbet...:)

Hallå alla speedfreaks!

Jag hade precis samma funderingar som dig angående hesalit men det tål mer än man tror faktiskt! Fick ett tråkigt skrap märke på glaset dock för ett tag sen men det löste polywatch:). Var först inne på 006 eftersom jag var nojjig över hesaliten men jag är glad över att det blev en 005, hesaliten ger en varm å trevlig ton/känsla...så jag säger bara kör på en sån, du kommer inte ångra dig :happyhappy:

Blir mer och mer övertygad... Måste in och klämma hos AD, sist jag var där så hade de bara en 006:a. Känns som att man inte kan välja fel egentligen med en legend som the Moonwatch:) @Lundgren
Nu äger inte jag en speedy än men håller på att samla ihop cash för ett köp och har precis gått igenom valet mellan 005/6 och kom fram till detta: (obs helt subjektiva tankar men kanske hjälper dig till att fatta ett beslut)

För mig är hela charmen med klockan historian, estetiken och hur lite den ändrats på relativt lång tid. Att byta ut hesalit mot safir tar bort delar av den charmen och gör det mindre intressant imho. Mjölkringen är ju inte supersnygg heller.

En annan sak är ju att 006 faktiskt är dyrare, (typ 8k?). Med de pengarna kan man byta hesalitglaset hela 8 gånger, även om jag ser fram emot repor som ger karaktär och inte tänkt byta förens det verkligen behövs. Lite så tänker jag, såklart helt subjektivt!

Har ägt min Speedmaster i några timmar och redan hunnit testa den på ett gäng olika band.
Kommer troligtvis att bäras mest på läder följt av länken! :)
Även fast det inkluderade Omega-Natot känns väldigt välgjort kommer jag nog aldrig komma överens med Nato :D
3065C059-1D84-4014-81F9-8D9C807B8657.jpeg
6D1729F6-6B9A-49FE-80A0-05FEA02CBD73.jpeg
F73C6EF4-9071-405E-AB83-F39BAF032A5C.jpeg
Kul, grattis!
Jag trivs bäst med läderband på min, men varvar med länken.

Nu äger inte jag en speedy än men håller på att samla ihop cash för ett köp och har precis gått igenom valet mellan 005/6 och kom fram till detta: (obs helt subjektiva tankar men kanske hjälper dig till att fatta ett beslut)

För mig är hela charmen med klockan historian, estetiken och hur lite den ändrats på relativt lång tid. Att byta ut hesalit mot safir tar bort delar av den charmen och gör det mindre intressant imho. Mjölkringen är ju inte supersnygg heller.

En annan sak är ju att 006 faktiskt är dyrare, (typ 8k?). Med de pengarna kan man byta hesalitglaset hela 8 gånger, även om jag ser fram emot repor som ger karaktär och inte tänkt byta förens det verkligen behövs. Lite så tänker jag, såklart helt subjektivt!
Ja precis, det hinner bli många glasbyten på den prisskillnaden.

Historian är ju verkligen vad som gör klockan till den ikon den är och designen är fortfarande lika tilltalande än idag.

Okej, tack för infon @Omega87! Jag är såklart beredd på att det kommer att bli repor och att den är en del av klockans charm, att den patineras på det sättet. Har också kollat videos på YT på hur man polerar med polywatch. 800 för ett komplett byte känns ju överkomligt och gör nog att man verkligen kan våga använda klockan som den var menad. Om de vågade bära den på månen så ska väl jag våga ha den på jobbet...:)

Blir en trevlig patina på glaset. Jag längtar till min är lite mer patinerad om 20 år :p Inget jag påskyndar dock. Och ja överkomligt pris att byta glaset. Ett tips är att studera både 005:an och 006:an bredvid varandra så var valet lätt för mig :)

Blir en trevlig patina på glaset. Jag längtar till min är lite mer patinerad om 20 år :p Inget jag påskyndar dock. Och ja överkomligt pris att byta glaset. Ett tips är att studera både 005:an och 006:an bredvid varandra så var valet lätt för mig :)
Jag planerar att göra just det, var in på Bergströms i Uppsala för nån dag sen men då hade de tyvärr bara en 006:a inne. Kunde i alla fall konstatera att klockan sitter riktigt skönt, sen ska det bli spännande att få se 005 när de får in en sådan igen. Här är bild med 006 hos AD.
93C9B766-3531-49A8-9BF6-AAE4E554BB4E.jpeg

Passade även på att klämma på en sån här:
D92E16B7-BA7A-46C3-9B06-186E1E448CDC.jpeg

Jag planerar att göra just det, var in på Bergströms i Uppsala för nån dag sen men då hade de tyvärr bara en 006:a inne. Kunde i alla fall konstatera att klockan sitter riktigt skönt, sen ska det bli spännande att få se 005 när de får in en sådan igen. Här är bild med 006 hos AD.
93C9B766-3531-49A8-9BF6-AAE4E554BB4E.jpeg

Passade även på att klämma på en sån här:
D92E16B7-BA7A-46C3-9B06-186E1E448CDC.jpeg

Gött! Här är en bild från när jag var på Bergströms i Malmö (feb 2017) och jämförde modellerna. Ser ganska tydligt vilken som är vilken! (fast pristagsen avslöjar det) :) Trevlig klocka den också men Speedy är vassare :p
IMG_20180812_225204.jpg

Senast ändrad:
Gött! Här är en bild från när jag var på Bergströms i Malmö och jämförde modellerna. Ser ganska tydligt vilken som är vilken! (fast pristagsen avslöjar det) :) Trevlig klocka den också men Speedy är vassare :p
IMG_20180812_225204.jpg
Ja det syns tydligt när de ligger sida vid sida sådär, 005 är verkligen mycket snyggare utan ”mjölk-ringen”. Att det dessutom skiljer så pass mycket i pris också gör ju valet ännu lättare. Tackar för all hjälp jag har fått, får nog bli en 005:a så fort man har skramlat ihop tillräckligt med kulor:p

Ja det syns tydligt när de ligger sida vid sida sådär, 005 är verkligen mycket snyggare utan ”mjölk-ringen”. Att det dessutom skiljer så pass mycket i pris också gör ju valet ännu lättare. Tackar för all hjälp jag har fått, får nog bli en 005:a så fort man har skramlat ihop tillräckligt med kulor:p

Härligt! :) Kolla här på Köp och Sälj, ligger några ute redan som är ganska nya. Inte värt listpris om du frågar mig men det hade du kanske inte tänkt att ge :p

Tillbaka
Topp