• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Första dagen på jobbet efter åtta veckor ledigt. Speedy har fått nya kläder
IMG_20180813_082014156_HDR.jpg
 
Hej. Tänkte köpa min första "riktiga" klocka och fastnat för en 005, så behöver råd från er ;) Ny/begagnad? Var handlar man? Vad ska man se upp med?
// Tommy
 
Nu äger inte jag en speedy än men håller på att samla ihop cash för ett köp och har precis gått igenom valet mellan 005/6 och kom fram till detta: (obs helt subjektiva tankar men kanske hjälper dig till att fatta ett beslut)

För mig är hela charmen med klockan historian, estetiken och hur lite den ändrats på relativt lång tid. Att byta ut hesalit mot safir tar bort delar av den charmen och gör det mindre intressant imho. Mjölkringen är ju inte supersnygg heller.

En annan sak är ju att 006 faktiskt är dyrare, (typ 8k?). Med de pengarna kan man byta hesalitglaset hela 8 gånger, även om jag ser fram emot repor som ger karaktär och inte tänkt byta förens det verkligen behövs. Lite så tänker jag, såklart helt subjektivt!

Kan byta glaset hela 10 gånger ;)
 
Glöm inte att hesalitglaset rätt enkelt kan poleras ett flertal gånger och till kostnaden av i stort sett eget arbete om det bara är swirls eller mindre repor (dom kommer ju). Glasbyte skall ingå i priset att aukt service också, det är väl då man normalt byter det ungefär. Sen om den stora olyckan skulle vara framme så är det bara runt en tusenlapp, folk kraschar ju safir också och då blir det MYCKET dyrare.
 
Glöm inte att hesalitglaset rätt enkelt kan poleras ett flertal gånger och till kostnaden av i stort sett eget arbete om det bara är swirls eller mindre repor (dom kommer ju). Glasbyte skall ingå i priset att aukt service också, det är väl då man normalt byter det ungefär. Sen om den stora olyckan skulle vara framme så är det bara runt en tusenlapp, folk kraschar ju safir också och då blir det MYCKET dyrare.

Det visste jag inte att glasbyte ingår vid service - kan vara bra att veta!
 
När man ser vilket arbete som krävs, med den noggranheten och systematiken för att plocka isär och serva en klocka så häpnas jag. Bara komma ihåg det alt hem och söka upp lite videos när det väl blir dags för service. Antar att de 8000(?) då inte kommer kännas så farligt..

 
Tillbaka
Topp