• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Blått :heart:
AB76062C-F40E-44C5-9BB1-00121BD45347.jpeg

Jag har så svårt att bestämma mig mellan en 005 och en 006...
Ja det är ju helt enkelt vad man vill åt "originalet 005" eller en lite mer "modernare 006" med safir glas :) Tycket själv man förlorat något med safirglas, speciellt med den så kallade mjölkringen som blir runt glaset. Men det får var och en avgöra bäst själv, alla speedmaster är vackra i mina ögon :D
Bild på en 006 där man ser mjölk ringen. Bild snodda från www ;)
357350.jpg

Min 005, lite halvdålig skärpa :snaphappy::sorry: Men det blir ju också mysiga reflexer/speglingar i safirglas.

20180821_051622.jpg

Ja det är ju helt enkelt vad man vill åt "originalet 005" eller en lite mer "modernare 006" med safir glas :) Tycket själv man förlorat något med safirglas, speciellt med den så kallade mjölkringen som blir runt glaset. Men det får var och en avgöra bäst själv, alla speedmaster är vackra i mina ögon :D
Bild på en 006 där man ser mjölk ringen. Bild snodda från www ;)
357350.jpg

Min 005, lite halvdålig skärpa :snaphappy::sorry: Men det blir ju också mysiga reflexer/speglingar i safirglas.

20180821_051622.jpg
Och där är ju pudelns kärna. Jag gillar ju inte repor eller plast. Är ingen riktig vintageälskare heller vilket ju så klart färgar mitt val. :)
Alla Speedys är snygga och frågan för mig är alltså vilken jag tycker är snyggast i längden... vilket är svårt att bedöma, haha.
Den mjölkvita ringen är faktiskt det enda hindret för mig men frågan är hur mycket det syns när klockan väl sitter på armen och man inte står inne hos urmakaren under svinstark lampa?

Och där är ju pudelns kärna. Jag gillar ju inte repor eller plast. Är ingen riktig vintageälskare heller vilket ju så klart färgar mitt val. :)
Alla Speedys är snygga och frågan för mig är alltså vilken jag tycker är snyggast i längden... vilket är svårt att bedöma, haha.
Den mjölkvita ringen är faktiskt det enda hindret för mig men frågan är hur mycket det syns när klockan väl sitter på armen och man inte står inne hos urmakaren under svinstark lampa?
Då är det kanske en 006 i ditt fall. Låter som du är övertygad iaf;) Klämma på båda vore väl att föredra innan man slår till. Har själv klämt på en 006 och tycker att ringen syns ganska ofta, fast när man tänker på den och "försöker" se den så är det inte så konstigt. I dagligt bruk är det nog inget man tänker så mycket på, man vänjer sig nog :)
Lycka till med valet

Jag gick igenom samma process innan jag köpte min 005. Mina tankegångar gick och går så här:

+ med 005
The real deal
Coolaste baksidan ever
Plexit ÄR snyggare än safir
Billigt glasbyte vid allvarlig olycka
- med 005
Repor, som kan putsas

+ med 006
Glasbaksida = kul att se verket
Inga smårepor i glas
- med 006
Inte The real deal
Typ 8k för glasbyte
Glaskanten

Jag har haft min klocka i ca ett halvår och har fått någon mikroskopisk repa i glaset, trots lekplatser, brottningsmatcher och allmän oförsiktighet. Med andra ord, så känsligt är det inte.

Lycka till!

Lägg också örat mot hesalitglaset på 005. Ett sånt jäkla mysigt, tydligt tickande på precis rätt ljudnivå. Så låter det inte med safirglas.

• Like
Reactions: NRE
Sjukaste jag har hört...
Tycker ändå klockan var rätt cool. Samtidigt måste man förstå att Hodinkee har klockvärldens största och mest omtyckta blogg (med andra ord) en väldigt stor fanbase, så särskilt förvånadsvärt är det inte att den sålde så fort.
Kan också tänka mig att en hel del gråhandlare plockade hem en stor del för att sälja med fet profit? Dock bara spekulationer

Tillbaka
Topp