• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Provar länken för första gången. Inte dum alls!!
F20886A2-9495-42A2-B513-ED01F0A6A12A.jpeg

Jag har hört att på vissa går det inte att få till bra då det bara finns hela länkar och en justering på spännet. Jag har inte testat är men jag kan vara en av dem.
Tack vare spännets justeringsmöjlighet på ca 3mm så bör det nog gå att få till, blev perfekt för mig iallafall :)

Försöker sätta mig in lite i speedmaster.
1. Vilka ref. Mäter ~39mm?
2. Vad betyder mk1, mk2 osv? Anar vintagetavlor men utveckla gärna.
3. De ref. Som är 42mm, har den 20mm mellan bandhornen?
Jag försöker gärna, om någon har bättre koll får ni gärna fylla på.

39 mm mäter väl, bland annat, den som kallas ”Ed white” 105.003 sedan den yngre homagen FOIS. Bandhornen är raka. Har för mig att den automatiska (reduced) versionen också mäter 39 mm, men med bandhorn som ser ut som de på 42 mm proffessional.

Reduced mäter 18 mm mellan bandhornen och proffessional mäter 20 mm.

MK har jag för mig inte har med vintage att göra, utan syftar till en annan linje i speedmasters. Mark-serien. Bifogar länk:
https://wornandwound.com/omega-speedmaster-variations/

Jag försöker gärna, om någon har bättre koll får ni gärna fylla på.

39 mm mäter väl, bland annat, den som kallas ”Ed white” 105.003 sedan den yngre homagen FOIS. Bandhornen är raka. Har för mig att den automatiska (reduced) versionen också mäter 39 mm, men med bandhorn som ser ut som de på 42 mm proffessional.

Reduced mäter 18 mm mellan bandhornen och proffessional mäter 20 mm.

MK har jag för mig inte har med vintage att göra, utan syftar till en annan linje i speedmasters. Mark-serien. Bifogar länk:
https://wornandwound.com/omega-speedmaster-variations/
Tack för utförligt svar :) var in och provade en .006 på 42mm men tycker den kändes som en 40mm i strl, behaglig m.a.o.! Ska in och läsa lite via länken så blir jag kanske klokare.

Tillbaka
Topp