• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Suget efter nato har gradvis vuxit under dagen, det är ju bara så behagligt! Så nyss åkte racingbandet av och ett svart Phoenix åkte på i stället. Känslan är grym!:)
image.jpeg
 

Ivar31

Cartier
Nja.. Reduced skulle jag väll inte kalla den.
En Reduced för mig är en mindre, automatisk variant av Speedmaster Pro. Dvs svart tavla och alla visare vita (ja, det finns varianter med snobben och lite sånt men i stort)
Det där skulle jag kalla en Speedmaster Racing istället. Eller vad säger panelen?
Sett en sån live. Va på en bar i Barcelona. Såg trevlig ut måste jag säga. Bra storlek :)
Var inne o pillade på en hos AD för nån vecka sen, inte smart. Stort vill ha begär!
Tack för dina svar! :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hallå där!
För exakt 2 veckor sedan fyllde farsgubben 50 barre. Som jag skrev för ett antal sidor sedan planerades det ett inköp av en Speedy Pro som present till sig själv. Klockan köptes till slut på Engströms Urmakeri i Jönköping och fick sedan ligga undanlagd och inslagen i källaren av principskäl då han inte skulle fylla förens några veckor senare. Några ivriga veckor senare kom dock dagen då klockan äntligen skulle få sättas på armen för första gången. Till soundet av "Fly me to the moon" av Frank Sinatra öppnades klocklådan en tisdag-morgon för 2 veckor sedan. Nu kommer det inte några jättesnygga bilder men ja, ni alla vet ju hur en speedy ser ut.

Nu fattas det bara att man köper en till sig själv också - sådan far sådan son.
thumb_IMG_2786_1024.jpg
thumb_IMG_2785_1024.jpg
thumb_IMG_2854_1024.jpg


Trevlig afton!
Storartat! En bättre 50-års present får man leta efter. :cigar: Hälsa och gratulera farsgubben. :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Suget efter nato har gradvis vuxit under dagen, det är ju bara så behagligt! Så nyss åkte racingbandet av och ett svart Phoenix åkte på i stället. Känslan är grym!:)
image.jpeg
Den är otroligt skön på nato! :)

Är det någon som kör med det medföljande omeganatot? Får inte det att sitta riktigt bra.
De banden jag kört med hittills kommer ifrån @Singular och dom passar helt perfekt.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte "hypen" (?) med Nato. Tycker inte att det är överdrivet skönt och trivs allmänt inte med det. Men helvete vad snyggt det är på er andra :(
 

McManaman

Cartier
Hallå där!
För exakt 2 veckor sedan fyllde farsgubben 50 barre. Som jag skrev för ett antal sidor sedan planerades det ett inköp av en Speedy Pro som present till sig själv. Klockan köptes till slut på Engströms Urmakeri i Jönköping och fick sedan ligga undanlagd och inslagen i källaren av principskäl då han inte skulle fylla förens några veckor senare. Några ivriga veckor senare kom dock dagen då klockan äntligen skulle få sättas på armen för första gången. Till soundet av "Fly me to the moon" av Frank Sinatra öppnades klocklådan en tisdag-morgon för 2 veckor sedan. Nu kommer det inte några jättesnygga bilder men ja, ni alla vet ju hur en speedy ser ut.

Nu fattas det bara att man köper en till sig själv också - sådan far sådan son.
thumb_IMG_2786_1024.jpg
thumb_IMG_2785_1024.jpg
thumb_IMG_2854_1024.jpg


Trevlig afton!
Vackert. Och vilket satans snyggt läderband som ligger där!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Ser ut att ha genomgått en polering eller två. Det står inget om servicehistoriken heller så ha en service á ca 5000:- (kan även bli mer beroende på vilka delar som eventuellt måste bytas ut) i åtanke om du köper den.
Personligen skulle jag nog spara slantarna till ett bättre objekt. Det brukar dyka upp Speedys i bra skick här på forumet lite då och då till exempel.
 

Brunleif

Panerai
Har haft som mål en längre tid att köpa en pro. Men i och med att det nästan är halva priset att köpa en reduced börjar jag vackla. Finns det någon verklig (dvd inte känslomässig) anledning till att intr köpa en reduced istället? Tex den som vintagewatchitaly säljer nyservad för 12500kr här på KS. Varför har den inte blivit såld ännu? Priset känns ju fantastiskt för en oinvigd
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har haft som mål en längre tid att köpa en pro. Men i och med att det nästan är halva priset att köpa en reduced börjar jag vackla. Finns det någon verklig (dvd inte känslomässig) anledning till att intr köpa en reduced istället? Tex den som vintagewatchitaly säljer nyservad för 12500kr här på KS. Varför har den inte blivit såld ännu? Priset känns ju fantastiskt för en oinvigd
En nyservad för 12,5 är ganska bra.
Med okänd historik går dom väll för ca 10-11?
Om man inte kopplar in den faktorn att man kanske köper en Reduced som substitut för Pro'n så är det väll storleken och estetiken som är de stora skillnaderna som man ser.
Sen att jämföra automatiskt och manuell går ju inte riktigt.
Det är en annan sak att leva med en manuell klocka med plexi istället för automatisk med safir.
Det är nog "lättare" att ha en Reduced (tål vatten bättre, mindre med att dra upp, tåligare glas osv) men krångligare att serva.

Absolut kanske Reduced är en "bättre klocka" sett ur en praktisk synvinkel, men jag tycker att om det är en Pro du vill ha så spara lite till och skaffa en Pro.

Men det du ju såklart som du vill.

Lycka till :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har haft som mål en längre tid att köpa en pro. Men i och med att det nästan är halva priset att köpa en reduced börjar jag vackla. Finns det någon verklig (dvd inte känslomässig) anledning till att intr köpa en reduced istället? Tex den som vintagewatchitaly säljer nyservad för 12500kr här på KS. Varför har den inte blivit såld ännu? Priset känns ju fantastiskt för en oinvigd
Det inte helt objektiva problemet är väl att Reduced inte alls ser lika bra ut. Jag tycker att kronograf-tavlorna känns väldigt mycket uttryckta i kanten. Pro är mycket mer perfekt i sina proportioner. Risken blir att du köper en Reduced men ångrar dig och skaffar en Pro senare (vilket i och för sig är ett bättre alternativ än att inte köpa någon Speedy alls... ;) ) Snålheten som bedrar visheten och allt det där.

speedysidebyside.PNG
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Har läst igenom alla 73 sidor på denna tråd sen igårkväll, kan säga att jag är helt såld... Men kan en vänlig själ förklara skillnaden mellan PRO/Moonwatch/FOIS?? ser ingen skillnad förutom priset :angel: (ber om ursäkt för mitt okunniga jag)
Som nämnts tidigare är det bl.a lite skillnad i size samt att FOiS kommer på läder men värt att nämna är även skillnaden mellan luggarna. 19 cm på FOiS vilket gör det till en utmaning om man vill bära den på länk. IRL är det också tydlig skillnad i svärtan och krispigheten i tavlan. Om det beror på glaset låter jag vara osagt.
 

Knypplarn

Cartier
Jag tycker Reduced är ganska ful iom att kronan ligger "lägre" än kronografknapparna (pga av piggy back verket). Sen är tavlan inte lika clean heller, med konstigt avstånd mellan sub-dials och siffror på femminutersmarkeringarna.

Det går att hugga en Pro med okänd servicehistorik för runt ~20k, ett betydligt bättre köp i mitt tycke.
 

Brunleif

Panerai
Ja... Det är väl bara fortsätta drömma ett tag till. Takbyte, altanbygge och spöna om fasaden misstänker jag kommer hålla tillbaka inköpet åtminstone det här året. Men tids nog
 
Topp