• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Aaaha.. Känslan när hon snart är på armen igen!
1459607139942-991480629.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej speedmasternördar!
Jag har som många andra förälskat mig i speedmastern och har några frågor till er som kan det här bättre än jag. I sommar fyller jag 30 och tänkte förgylla detta med ett klock-köp. En speedmaster har alltid varit en dröm, men tror inte jag kommer ha budgeten riktigt till en månklocka. Vad säger panelen om Reduced? Jag har smala handleder, ca 16,5cm och tycker vanligtvis 38-40mm är en bra storlek. Dykare tycker jag ändå jag kommer undan med 42mm utan att det ser konstigt ut. Är en reduced då ett bra köp, eller tror ni bara man önskar sig en månklocka när man tittar ner på handleden? Eller ska jag helt enkelt köpa något annat tills jag har lyckats spara pengar till månklockan? Hur är priser service på reduced?
Valet jag står inför är nog mellan en reduced eller en sinn 103 akryl. Någon som har erfarenhet av båda som kan komma med input? Går ju alltid att sälja vidare om jag sen känner att jag inte kan leva utan klockan som varit på månen :)
 

Snellskan

Breitling
Hej Speedmaster-freaks!
Jag passerade Amsterdams flygplats på väg hem från USA igår och passade på att kolla in på en av klockbutikerna där (Gassan tror jag den hette) för att prova en Speedmaster Moonwatch.
Den jag kollade in var den nyaste versonen med den stora boxen och hesalite-glas.
Ordinarie pris i butiken var 3553 euro (listpris 4300 euro enligt dem) men jag prutade till mig lite rabatt och slutgiltiga erbjudandet blev 3400 euro.
Jag tyckte att det kändes som ett bra pris, men kunde tyvärr inte slå till då shoppingen i USA redan hade blivit för dyr :)

Tycker ni att det var ett bra pris eller hade jag kunnat pruta ännu mer tror ni?

//Henrik
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej speedmasternördar!
Jag har som många andra förälskat mig i speedmastern och har några frågor till er som kan det här bättre än jag. I sommar fyller jag 30 och tänkte förgylla detta med ett klock-köp. En speedmaster har alltid varit en dröm, men tror inte jag kommer ha budgeten riktigt till en månklocka. Vad säger panelen om Reduced? Jag har smala handleder, ca 16,5cm och tycker vanligtvis 38-40mm är en bra storlek. Dykare tycker jag ändå jag kommer undan med 42mm utan att det ser konstigt ut. Är en reduced då ett bra köp, eller tror ni bara man önskar sig en månklocka när man tittar ner på handleden? Eller ska jag helt enkelt köpa något annat tills jag har lyckats spara pengar till månklockan? Hur är priser service på reduced?
Valet jag står inför är nog mellan en reduced eller en sinn 103 akryl. Någon som har erfarenhet av båda som kan komma med input? Går ju alltid att sälja vidare om jag sen känner att jag inte kan leva utan klockan som varit på månen :)
Kul att du vill bli med Speedy!

Om det är en Reduced du VILL ha så är det självklart den du ska köpa.
Många som köper den som substitut för Pro'n köper i slutändan en Pro istället.
Du får fråga dig själv vad du vill få ut av klockan?
Vad beträffar storleken så bärs pro'n mer som en 40 än 42. Helt klart!
Om du kan "pull off" 42 I dykare så kan du garanterat ha en Pro utan problem.

Lycka till!
 

RBJSWE

Cartier
Jag köpte en Reduced. Bästa köpet för mig. Tycker den är skitsnygg och för en summa som gjorde att jag inte behövde fundera på det. Tänker jag nu att "fan, man skulle kanske köpt en PRO istället?" Jajo, det kanske händer, men äsch, vill man inte ha 25+ på handleden (av olika anledningar) så är Reduced det bästa valet enligt mig.

Hej speedmasternördar!
Jag har som många andra förälskat mig i speedmastern och har några frågor till er som kan det här bättre än jag. I sommar fyller jag 30 och tänkte förgylla detta med ett klock-köp. En speedmaster har alltid varit en dröm, men tror inte jag kommer ha budgeten riktigt till en månklocka. Vad säger panelen om Reduced? Jag har smala handleder, ca 16,5cm och tycker vanligtvis 38-40mm är en bra storlek. Dykare tycker jag ändå jag kommer undan med 42mm utan att det ser konstigt ut. Är en reduced då ett bra köp, eller tror ni bara man önskar sig en månklocka när man tittar ner på handleden? Eller ska jag helt enkelt köpa något annat tills jag har lyckats spara pengar till månklockan? Hur är priser service på reduced?
Valet jag står inför är nog mellan en reduced eller en sinn 103 akryl. Någon som har erfarenhet av båda som kan komma med input? Går ju alltid att sälja vidare om jag sen känner att jag inte kan leva utan klockan som varit på månen :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur är priser service på reduced?
Tittar man på Nymans prislista så säger de 7000 för den vanliga varianten och "kostnadsförslag" för reduced. Jag tror väl inte att det är någon vidare stor prisskillnad på en vanlig rengöring och smörjning av klockan när man jämför månklockan med en reduced. Men jag har hört att om kronografmodulen krånglar på en reduced så är det i princip standard att man byter ut hela den modulen istället för att reparera den. Detta driver förstås upp kostnaden i sådana fall...
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej speedmasternördar!
Jag har som många andra förälskat mig i speedmastern och har några frågor till er som kan det här bättre än jag. I sommar fyller jag 30 och tänkte förgylla detta med ett klock-köp. En speedmaster har alltid varit en dröm, men tror inte jag kommer ha budgeten riktigt till en månklocka. Vad säger panelen om Reduced? Jag har smala handleder, ca 16,5cm och tycker vanligtvis 38-40mm är en bra storlek. Dykare tycker jag ändå jag kommer undan med 42mm utan att det ser konstigt ut. Är en reduced då ett bra köp, eller tror ni bara man önskar sig en månklocka när man tittar ner på handleden? Eller ska jag helt enkelt köpa något annat tills jag har lyckats spara pengar till månklockan? Hur är priser service på reduced?
Valet jag står inför är nog mellan en reduced eller en sinn 103 akryl. Någon som har erfarenhet av båda som kan komma med input? Går ju alltid att sälja vidare om jag sen känner att jag inte kan leva utan klockan som varit på månen :)

Kul att du vill bli med Speedy!

Om det är en Reduced du VILL ha så är det självklart den du ska köpa.
Många som köper den som substitut för Pro'n köper i slutändan en Pro istället.
Du får fråga dig själv vad du vill få ut av klockan?
Vad beträffar storleken så bärs pro'n mer som en 40 än 42. Helt klart!
Om du kan "pull off" 42 I dykare så kan du garanterat ha en Pro utan problem.

Lycka till!
Hej och välkommen hit!
Jag instämmer med vad FilipF skriver och bifogar en bild på min Pro på min 16.5cm's handled:)
image.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag köpte en Reduced. Bästa köpet för mig. Tycker den är skitsnygg och för en summa som gjorde att jag inte behövde fundera på det. Tänker jag nu att "fan, man skulle kanske köpt en PRO istället?" Jajo, det kanske händer, men äsch, vill man inte ha 25+ på handleden (av olika anledningar) så är Reduced det bästa valet enligt mig.

Tittar man på Nymans prislista så säger de 7000 för den vanliga varianten och "kostnadsförslag" för reduced. Jag tror väl inte att det är någon vidare stor prisskillnad på en vanlig rengöring och smörjning av klockan när man jämför månklockan med en reduced. Men jag har hört att om kronografmodulen krånglar på en reduced så är det i princip standard att man byter ut hela den modulen istället för att reparera den. Detta driver förstås upp kostnaden i sådana fall...
Tack för hjälpen. Det jag tror jag kommer sakna mest på reduced är djupet i de två vänstra subdials. För visst är det en "fasning" i ytterkant på dessa som inte finns på reduced? Även chronosekunden är ju lite roligare.
Hej och välkommen hit!
Jag instämmer med vad FilipF skriver och bifogar en bild på min Pro på min 16.5cm's handled:)
image.jpeg
Tycker ju inte alls den ser för stor ut på dig så det gjorde ju valet klart svårare. Får väl se om det kommer upp någon till ett pris så man helt enkelt inte kan hålla sig borta :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej och välkommen hit!
Jag instämmer med vad FilipF skriver och bifogar en bild på min Pro på min 16.5cm's handled:)
image.jpeg

Tack för hjälpen. Det jag tror jag kommer sakna mest på reduced är djupet i de två vänstra subdials. För visst är det en "fasning" i ytterkant på dessa som inte finns på reduced? Även chronosekunden är ju lite roligare.

Tycker ju inte alls den ser för stor ut på dig så det gjorde ju valet klart svårare. Får väl se om det kommer upp någon till ett pris så man helt enkelt inte kan hålla sig borta :)

Bara för att få en anledning att slänga upp en Wristshot kontrar jag @JohnZ bild med en Speedy på 18,5 cm handled.

1459778777345419526259.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra där! Det kan aldrig bli för mycket Speedmaster!;) @Dennta, du missar väl inte att det är speedy tuesday imorgon?:):omega:
image.jpeg
Nej då sitter jag redo och kollar på alla vackra speedys som postas! Blir svårt att bidra själv redan imorrn dock, men jakten har banne mig börjat. Reduced eller pro har jag inte riktigt bestämt än, men jag ska bli med speedy så fort jag kan! Den här tråden satte spiken i kistan. Ingen örebroare som hänger i tråden som känner för en öl eller kaffe någon dag så man får klämma och känna på en i verkligheten?
 

Ivar31

Cartier
Tjena, funderar på en Speedmaster som en lite tuffare kompis till min Aqua terra. Vet inte om man vågar skriva det här men har fastnat lite för racing-varianten i svart o vitt. Undrar dock kring prisbilden? Den ligger kring 38 hos AD i Sverige, men går att finna ny för ca 26-28 på chrono24? En väldig skillnad? Vadav detta tror ni? Har läst runt o insett att modellens andrahandsvärde inte är det bästa, men ändå? Bifogar snap från c24. Tackar för input!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    94.9 KB · Visningar: 89

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tjena, funderar på en Speedmaster som en lite tuffare kompis till min Aqua terra. Vet inte om man vågar skriva det här men har fastnat lite för racing-varianten i svart o vitt. Undrar dock kring prisbilden? Den ligger kring 38 hos AD i Sverige, men går att finna ny för ca 26-28 på chrono24? En väldig skillnad? Vadav detta tror ni? Har läst runt o insett att modellens andrahandsvärde inte är det bästa, men ändå? Bifogar snap från c24. Tackar för input!
Självklart vågar man skriva det.
ALLA speedmastern med skötare är välkomna in i värmen :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Känns bra, tack! :) Vad säger du om versionen? Faller den in under vad som kallas reduced?
Nja.. Reduced skulle jag väll inte kalla den.
En Reduced för mig är en mindre, automatisk variant av Speedmaster Pro. Dvs svart tavla och alla visare vita (ja, det finns varianter med snobben och lite sånt men i stort)
Det där skulle jag kalla en Speedmaster Racing istället. Eller vad säger panelen?
Sett en sån live. Va på en bar i Barcelona. Såg trevlig ut måste jag säga. Bra storlek :)
 
Topp